-
Det finns en allmän "svensson"-uppfattning om hur saker ska vara. I t.ex. USA är det vanligt med excentriska personligheter som vågar tänka utanför boxen. I USA vågar man utmana konventionella uppfattningar och vågar satsa mer på det man tror på, I Sverige är det mer som att alla ska stöpas i samma form, den som t.ex. satsar på personligt självförverkligande döms ut och får höra att "du kommer inte att lyckas" (jantelagen). Den "berömda" svenska avundsjukan har säkert satt käppar i hjulet för många som velat bryta ett invant livsmönster och prova nya saker.Värst är det väl i mindre samhällen där "alla känner alla". Den som sticker ut och anser att livet består av mer än sport, ätande och helgfylla samt att spela på tipset, döms ofta ut som udda.De som är tänkande och analyserande ses lite grann som "farliga" bara för att de har förmågan att tänka djupare.Hur har det blivit såhär?
-
Svar på tråden Varför är många så likriktade i Sverige?
-
Kära du, ta inte livet av dig på grund av dumhet. Fortsätt att skriva. Det här gjorde min kväll.aritmetik skrev 2023-03-26 19:45:25 följande:
Det beror på censuren. Inget får skrivas i tidningar, som inte är accepterat. Inget får sägas på nyheterna, som inte är accepterat. Här på familjeliv censureras allt som är för oliktänkande. På youtube censuras allt oliktänkande. Tiktok samma.
Så alla offentliga samtal rör sig inom ungefär samma gränser. Vi hör samma åsikter om och om igen med ytterst lite variation. Så om någon tycker något väldigt annorlunda från vad vi är vana att höra så blir det väldigt ovant och olustigt.
Förr, för länge sedan, så var journalisternas uppgift att bevaka politikerna och ifrågasätta makthavarna. Journalisterna granskade staten och inflytelserika människor med makt och pengar.
Nu är journalisternas främsta uppgift att bevara makthavarnas världsbild och narrativ, och ifrågasätta och smutskasta enstaka oliktänkare hos befolkningen.
Alla tycker samma om Nato, Ukraina, Covidvacciner, den globala uppvärmningen, kosten, för att vi hör samma budskap hela tiden. Vi får också höra att alla som tycker olika är dåliga saker: foliehattar, konspirationsteoretiker, ryssvänner, korkade, outbildade. Ingen vill uppfattas som något av det där, så alla försöker hålla sig till åsikter som är ok att ha.
Det är samma inom forskningen. All forskning ska vara peer reviewed. Alla ska tycka samma sak och då blir den godkänd. Alla nydanande upptäckter inom vetenskapen har nästan aldrig kommit från konsensus, från experterna inom det området, utom de stora idéer som har varit banbrytande har kommit från ytterkanterna.
Vi kommer ta livet av oss på grund av dumhet.
-
Jag tycker min poäng klargörs av fröken Allvar.Fröken Allvar skrev 2023-03-26 19:51:56 följande:Kära du, ta inte livet av dig på grund av dumhet. Fortsätt att skriva. Det här gjorde min kväll.
Om någon tycker något om är utanför den tillåtna åsiktskorridoren så debatteras det inte, utan det är censur eller hån som gäller. -
Jag vet inte om du trodde att jag var ironisk nu, men det var jag inte. Jag är inte dummare än att jag inser att du och jag har olika åsikter (om du uppfattat något av mina) men det betyder inte att jag inte uppskattar raljans över det hopplösa i att dansa samma dans i varsina åsiktskorridorer år efter år.aritmetik skrev 2023-03-26 21:08:06 följande:Jag tycker min poäng klargörs av fröken Allvar.
Om någon tycker något om är utanför den tillåtna åsiktskorridoren så debatteras det inte, utan det är censur eller hån som gäller. -
Jo, jag antog att du var ironisk. Det var ju en trevlig överraskning att du inte var det.Fröken Allvar skrev 2023-03-26 21:47:47 följande:Jag vet inte om du trodde att jag var ironisk nu, men det var jag inte. Jag är inte dummare än att jag inser att du och jag har olika åsikter (om du uppfattat något av mina) men det betyder inte att jag inte uppskattar raljans över det hopplösa i att dansa samma dans i varsina åsiktskorridorer år efter år.
-
Och jag tyckte att det var ett välskrivet inlägg.aritmetik skrev 2023-03-26 21:55:31 följande:Jo, jag antog att du var ironisk. Det var ju en trevlig överraskning att du inte var det.
-
Tack så mycket.Fröken Allvar skrev 2023-03-26 22:01:53 följande:Och jag tyckte att det var ett välskrivet inlägg.
-
Kanske har det blivit så för att vi matas med att jämföra oss med andra hela tiden. Om man befinner sig i en kultur som består av viss normer, värderingar och uppfattningar så matas vi ju av det. Det är ju egentligen inte så konstigt att att man följs åt av det. Människan är ju flockdjur så... Jag tror att ju mer vi matas med att jämföra oss med något som vi tror är allmängiltigt och något som vi får uppfattningen om att "såhär ska du vara och ha det" desto mer tror vi på det. Jag tror absolut att det har med det social sammanhang vi ingår i som barn och sedan som vuxna.Carolatom07 skrev 2023-03-25 19:02:39 följande:Varför är många så likriktade i Sverige?Det finns en allmän "svensson"-uppfattning om hur saker ska vara. I t.ex. USA är det vanligt med excentriska personligheter som vågar tänka utanför boxen. I USA vågar man utmana konventionella uppfattningar och vågar satsa mer på det man tror på, I Sverige är det mer som att alla ska stöpas i samma form, den som t.ex. satsar på personligt självförverkligande döms ut och får höra att "du kommer inte att lyckas" (jantelagen). Den "berömda" svenska avundsjukan har säkert satt käppar i hjulet för många som velat bryta ett invant livsmönster och prova nya saker.Värst är det väl i mindre samhällen där "alla känner alla". Den som sticker ut och anser att livet består av mer än sport, ätande och helgfylla samt att spela på tipset, döms ofta ut som udda.De som är tänkande och analyserande ses lite grann som "farliga" bara för att de har förmågan att tänka djupare.Hur har det blivit såhär?
Jag tänker att du med ditt reflekterande kommer fram till nya insikter men att du kanske uppfattar att de i din omgivning inte har förstått det som du förstått?
Jag känner igen mig i det du skrev om att man kan ses som "farlig" för att man kan analysera. Jag tror inte vi har en vana av att ifrågasätta. Man kanske vill vara som alla andra för att slippa bli ifrågasatt. Är man då en person som ifrågasätter och är kritisk och vill förstå på djupet så blir folk rädda.
Det pratas om att vi behöver vara mer kritiska och lära oss att argumentera men om det inte är socialt accepterat så kommer det ju inte ske någon större förändring på den fronten.
Jag kan också som du vara leds på folk som säger en sak men sen inte inse hur deras beteende speglar något annat som exempelvis: att det spelar ingen roll hur man ser ut för att sedan Inte kunna gå ut osminkade eller undra varför deras barn bara bryr sig om sitt utseende. -
"För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta"Carolatom07 skrev 2023-03-26 17:31:43 följande:För egen del uppger jag alltid om mina resonemang är endast hypoteser eller grundade på fakta. Jag är också noga med att understryka när något endast är min egen åsikt eller uppfattning. Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras. Som det "klassiska" exemplet att först sägs att någon sorts mat är farlig för hälsan, senare dyker det upp artiklar om att samma mat är väldigt nyttig.
Ägg t.ex. sas ju förr öka kolesterolhalten i blodet och att det var hälsovådligt att äta för mycket ägg. Numer sägs det ju att ägg är bland det nyttigaste man kan äta.
Finns fler exempel, men kommer inte på något i skrivande stund.
Den nya strängteorin om multiversum, dvs univerum som sägs existera parallellt med varandra, men med olika händelseförlopp, omkullkastar ju mycket av det som tidigare sagts om universum.
Folk tenderar att se nya rön och upptäckter som det som gäller, ända tills forskning kommer fram till något annat.
Har inte läst alla dina inlägg, men när du inte förstår vaför vi inte skulle gå efter din magkänsla och signalerar du att du inte är seriös, för att du inte är.
"Kolla facebook" är inte heller seriöst.
"Fakta har ju dock en tendens att förändras i takt med att nya rön och ny forskning presenteras."
Du tar upp extrema exempel.
Studier ska i regel vara eduplicerade för att kunna kallas för vetenskaplig teori (fakta) och man måste tänka på att det kanske inte ger hela bilden.
Studier ska helst hålla för reduplicering innan de publiceras så är det inte en större studie med hög kvalite ska man ta ej eduplicerade studier med en nypa salt.
Var det inte en vetenskaplig teori var det inte 'fakta' som förändrades och "nya rön" vill sälja klick.
-
Carolatom07 skrev 2023-03-26 17:37:33 följande:Nu är SD ett parti, faktiskt det största i Europa, som är grundat direkt i den nynazistiska rörelsen, och även om deras partiprogram och retorik "förfinats" genom åren, så är tankarna snarlika de som Hitler hade, bl.a. om "den nedärvda essensen". Gång på gång, än idag, måste partiet göra sig av med medlemmar som uttryckt sig öppet rasistiskt, och det tycks inte vara någon ände på det, trots att de infört s.k. "nolltolerans mot rasism". Väljarsvansen i olika Facebook-grupper har inte heller anammat partiets nolltolerans, utan uttrycker sig nästan likadant som nynazisterna gjorde på 90-talet.
Men håller ändå med om din upplevelse om fyrkantighet och konformism. Vaccinet är ju ett bra exempel, eller att alla ska ta ställning för Ukraina, utan att de tagit reda på bakgrunden till konflikten.
menar du det fultolkade i partipogrammet där de förklarade på ett krångligt sätt att de inte tror på atr man föds som blanka blad eller har det kommit något nytt
om man för argumetents skull utgår från att det är ett rasistiskt parti men vill framstå som de inte är, varför skulle de då ta med rasbiologi i partipogrammet? -
Har svårt att se att det skulle vara något speciellt svenskt. Intolerans och starka normer kommer med små samhällen eller grupper, men kan också förstärkas av politiska rörelser.
Den amerikanska frihetliga individualism som beskrivs i trådstarten finns säkert i en del större städer. Men åk till småhålor så har du samma snäva samhällssyn där som här. Om inte än snävare.
Men i botten handlar det nog mycket om att ta hand om varandra och ta ansvar. Något man ärvt i generationer då man levt av vad jorden kan ge.