• Anonym (Mamman)

Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?

Undanber mig dryga kommentarer.

Då jag fått så många ?beklagande? kommentarer att vänta andra pojken (då det med absolut maximalt största sannolikhet inte blir fler barn här), så skulle jag vilja få höra om allt BRA med att ha fått just två grabbar. De saker jag fått mot mig är hittills

- Ja en av varje är ju det jag ville för omväxlingen, så man får uppleva allt med ett föräldraskap (värsta kommentaren enligt mig, vadå uppleva allt, anser du att jag inte är en hel mamma??)
    - Så underbart med en tjej för mammadotter-hänget
    - Tjejer är kramigare 
    - Tjejer är mer omtänksamma
    - Tjejer kommer höra av sig mer som vuxna
    - Kontakten som mormor är närmre än som farmor

Så för att få lite motvikt (och kunna ha något att svara när de här personerna börjar babbla), ni pojkföräldrar här - vad tycker ni?

(jag vill inte att det aka bli en tråd om vad som är bäst - men jag skulle verkligen behöva få lite saker från de som är i min sits nu eftersom jag fått så många ovälkomna kommentarer.)

• Svar på tråden Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?
  • Anonym (Mamman)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-24 14:35:53 följande:
    Vilka trista, konstiga människor som generaliserar så!

Här har vi ofta härligt mamma-sonhäng och jag får många fler kramar än jag någonsin gav någon förälder när jag var tonåring. Som yngre, var min son ett mammaplåster. Hos släkt och bekanta finns flera farföräldrar som har mycket närmare kontakt med barn än morföräldrarna, men det beror väl bl.a. på att de bor närmare. 

Man kan ju inte heller generalisera utifrån min erfarenhet, men otroligt korkat att folk tror sig veta redan på fosterstadiet hur din son kommer att bli. Fråga om de spår i kaffesump också!

Har en kompis som nyligen fick pojktvillingar som småsyskon till äldste sonen. Hon har inte hört någon korkad kommentar, förutom ett par lyckönskningar till det växande fotbollslaget.       

Ja, kanske borde ställa det som motfråga. 

Kommenterade för en som gav en sån kommentar att jag var glad att barnet är friskt av allt att döma vilket ju är viktigast och att kön inte är något man ju faktiskt väljer utan att det ju är ett barn som kommer. Det var som att prata med en vägg, reaktionen var en av ?nä, det är det ju inte men ändå.? 

Så jag kanske har otur att omges av okänsliga människor eller folk utan taktkänsla, eller något.

• Postman
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-24 14:15:37 följande:
    Sant, jag ska nog försöka zona ut mer. Det blev bara svårt när det blev så mycket på en gång, jag var inte beredd.
    Ja gör så. Jag vet, ibland är det svårt att hålla sånt borta och man tar till sig. Försök att stålsätta dig och njut av dina små. Önskar dig all lycka. 
  • LFF

Förresten, en bekant gav bästa svaret när hon fick frågan om hon inte saknade en dotter *hade fyra söner):

Nä, det räcker med ett pms-monster i familjen!

Var dräpande i dina svar, var obekväm mot dem. Om du får kommentarer som att man inte är en hel familj om man inte har en av varje, fråga hur människan menar och se den vrida in sig i konstiga argument. 

• Anonym (Mamman)
    Postman skrev 2023-03-24 14:47:12 följande:
    Ja gör så. Jag vet, ibland är det svårt att hålla sånt borta och man tar till sig. Försök att stålsätta dig och njut av dina små. Önskar dig all lycka. 
    Tack. Ja, jag brukar vara bättre att vara som en gås, men som gravid blir huden tunnare. På gott och ont, jag blir ju gladare med av de snälla ord jag får.
  • fjanten

Är väl bara att svara "Jaha, du tänker så" om du får sådana kommentarer. Det räcker väl med att du är nöjd med att du kommer ha två pojkar..? Att andra hellre hade fått en dotter eller en av varje berör ju inte dig, du är ju helnöjd som det är, eller?

• Anonym (Mamman)
    LFF skrev 2023-03-24 14:48:36 följande:

Förresten, en bekant gav bästa svaret när hon fick frågan om hon inte saknade en dotter *hade fyra söner):

Nä, det räcker med ett pms-monster i familjen!

Var dräpande i dina svar, var obekväm mot dem. Om du får kommentarer som att man inte är en hel familj om man inte har en av varje, fråga hur människan menar och se den vrida in sig i konstiga argument. 

Det sista kanske vore något ja, att ställa en motfråga vad personen egentligen menar. Får ha det med mig. 

Blev som sagt så ställd av kommentarerna jag fått sen jag gått ut med det att jag känt mig lite överväldigad av vad folk kan kläcka.

• Anonym (Mamman)
    fjanten skrev 2023-03-24 14:52:09 följande:

Är väl bara att svara "Jaha, du tänker så" om du får sådana kommentarer. Det räcker väl med att du är nöjd med att du kommer ha två pojkar..? Att andra hellre hade fått en dotter eller en av varje berör ju inte dig, du är ju helnöjd som det är, eller?

Efter många, många år som barnlös och barnlängtande (jag var den personen som tystnade och log stelt vid fikaborden när folk började prata om sina barn) så är jag fortfarande något i chock att jag verkar få två barn, så jag är mer på nivån att jag inte än förstår hur det kunde vända. 

Däremot känns det ju såklart när folk då ska insinuera att jag ändå inte skulle vara en hel förälder pga barnens kön, särskilt efter att ha stått bredvid hela föräldraskapet under så många år. Jag håller inte med dem, men såna kommentarer är inte snälla. Det kanske du förstår, eller?

• fjanten
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-24 14:57:22 följande:

Efter många, många år som barnlös och barnlängtande (jag var den personen som tystnade och log stelt vid fikaborden när folk började prata om sina barn) så är jag fortfarande något i chock att jag verkar få två barn, så jag är mer på nivån att jag inte än förstår hur det kunde vända. 

Däremot känns det ju såklart när folk då ska insinuera att jag ändå inte skulle vara en hel förälder pga barnens kön, särskilt efter att ha stått bredvid hela föräldraskapet under så många år. Jag håller inte med dem, men såna kommentarer är inte snälla. Det kanske du förstår, eller?

Jag har flera barn, så jag får ju istället "jätteroliga" och närgångna extremt olämpliga frågor och kommentarer om hur jag och min man säkerligen har sex upp och ner och hela tiden och när kommer nästa då och allt vad det är (då har tre av fem kommit till via IVF). Det är bara att låta det rinna av, folk tycker och tänker så mycket. Jag kan helt ärligt säga att jag älskar alla mina ungar exakt lika mycket, tre pojkar och två flickor. Kände mig 100 % som mamma när jag fått ett barn, man blir inte mer eller mindre förälder beroende på barnens kön eller antal barn man har. Folk kommer ha kommentarer och synpunkter på en massa annat också - hur långt ni har mellan barnen, varför barnen kan eller inte kan vissa saker än, varför ni valt eller inte valt den eller den aktiviteten till barnen, varför barnen får ha valda frisyrer, varför ni har den bilbarnstolen till barnet o.s.v. Det är bara att rycka på axlarna och sköta sitt.
  • Anonym (Oj)
    LFF skrev 2023-03-24 14:43:36 följande:
    Vet inte hur många gånger jag fick frågan när tvillingarna var små om vi inte skulle satsa på en till (underförstått en tjej). Eller innan vi fick barn, om det inte var dags snart (speciellt efter vi skaffat hund). Folk ställer sjukt närgångna frågor om skit de inte har med att göra samt pådyvlar sina egna irriterande åsikter om det hela, något man sällan efterfrågat.

Inget jag känner igen mig i. 

Sedan verkar det ändå vara så att många själva bryr dig mkt om kön och blir ledsna om det är fel kön.

Förstår inte varför man tar reda på könet, och varför man låter alla idioter i ens omgivning veta det. 

Känns så meningslöst med fokus på kön, alla vet att inte kan välja själv. Det blir vad det blir och man älskar ju sina barn ändå, oavsett kön.

• fjanten

Och HADE du känt dig det minsta besviken över att det inte blir någon dotter, då hade du istället fått skit för det. Hur man än vänder sig så har man ändan bak.

Svar på tråden Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?