• Anonym (Mamman)

Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?

Undanber mig dryga kommentarer.

Då jag fått så många ?beklagande? kommentarer att vänta andra pojken (då det med absolut maximalt största sannolikhet inte blir fler barn här), så skulle jag vilja få höra om allt BRA med att ha fått just två grabbar. De saker jag fått mot mig är hittills

- Ja en av varje är ju det jag ville för omväxlingen, så man får uppleva allt med ett föräldraskap (värsta kommentaren enligt mig, vadå uppleva allt, anser du att jag inte är en hel mamma??)
    - Så underbart med en tjej för mammadotter-hänget
    - Tjejer är kramigare 
    - Tjejer är mer omtänksamma
    - Tjejer kommer höra av sig mer som vuxna
    - Kontakten som mormor är närmre än som farmor

Så för att få lite motvikt (och kunna ha något att svara när de här personerna börjar babbla), ni pojkföräldrar här - vad tycker ni?

(jag vill inte att det aka bli en tråd om vad som är bäst - men jag skulle verkligen behöva få lite saker från de som är i min sits nu eftersom jag fått så många ovälkomna kommentarer.)

• Svar på tråden Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?
  • Anonym (Alla straffas på olika sätt)

tänker också att man straffas precis som man ska här i livet. en del får förfärliga flickebarn andra får ungar med cancer och en tredje får en unge med npf en fjärde får en unge som dör i en olycka en femte en som blir knarkare en sjätte som tar livet av sig senare en sjunde fpr en unge som ser för jävlig ut.

så länge ungen är frisk så njut bara.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Oj) skrev 2023-03-24 15:05:26 följande:

Inget jag känner igen mig i. 

Sedan verkar det ändå vara så att många själva bryr dig mkt om kön och blir ledsna om det är fel kön.

Förstår inte varför man tar reda på könet, och varför man låter alla idioter i ens omgivning veta det. 

Känns så meningslöst med fokus på kön, alla vet att inte kan välja själv. Det blir vad det blir och man älskar ju sina barn ändå, oavsett kön.

Hur svarar man då när folk säger ?och vad blir det denna gång då??? ? 
  • Anonym (Mamman)
    fjanten skrev 2023-03-24 15:03:43 följande:
    Jag har flera barn, så jag får ju istället "jätteroliga" och närgångna extremt olämpliga frågor och kommentarer om hur jag och min man säkerligen har sex upp och ner och hela tiden och när kommer nästa då och allt vad det är (då har tre av fem kommit till via IVF). Det är bara att låta det rinna av, folk tycker och tänker så mycket. Jag kan helt ärligt säga att jag älskar alla mina ungar exakt lika mycket, tre pojkar och två flickor. Kände mig 100 % som mamma när jag fått ett barn, man blir inte mer eller mindre förälder beroende på barnens kön eller antal barn man har. Folk kommer ha kommentarer och synpunkter på en massa annat också - hur långt ni har mellan barnen, varför barnen kan eller inte kan vissa saker än, varför ni valt eller inte valt den eller den aktiviteten till barnen, varför barnen får ha valda frisyrer, varför ni har den bilbarnstolen till barnet o.s.v. Det är bara att rycka på axlarna och sköta sitt.
    Ja, det är väl så. Jag får försöka bli bättre att låta saker rinna av, men det störde mig när folk liksom inte kan hålla sig.
  • Mandel

Har 2 söner som det skiljer nästan exakt 3 år på. Samma storlek på kläder vid ungefär samma tid på året så vinterkläder passade sedan lillebror när han kom i samma ålder osv.
    Samma sorts leksaker och kunnat dela på en hel del. Mina grabbar har fungerat bra tillsammans och har lekt otroligt mycket tillsammans de första åren. 

Och jag har varit glad att slippa rosa, volanger, prinsesstema, Barbie osv. Lekte själv aldrig med det som barn utan det var bilar, skogen och cykel som gällde. 

Och nu när de är 19 och 16 är det skönt att ha kommit igenom puberteten utan större besvär och de är väldigt självständiga och skötsamma. Hade nog varit mycket mera nervös med en dotter med tanke på hur jag själv var i tonåren och mina föräldrar visste typ ingenting.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (..)

Hur känner du själv? Bry dig inte om andras åsikter och du behöver väl inte svara något särskilt om någon säger något. Jag har två grabbar som är 6 och 4 år som jag inte skulle byta mot något annat men under graviditeten med yngsta var jag besviken när jag fick veta att det var en till kille, men alla sådana tankar försvann när han föddes 

• Anonym (..)
    Anonym (Alla straffas på olika sätt) skrev 2023-03-24 15:12:08 följande:

tänker också att man straffas precis som man ska här i livet. en del får förfärliga flickebarn andra får ungar med cancer och en tredje får en unge med npf en fjärde får en unge som dör i en olycka en femte en som blir knarkare en sjätte som tar livet av sig senare en sjunde fpr en unge som ser för jävlig ut.

så länge ungen är frisk så njut bara.

Det är slumpen och inget annat
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (..) skrev 2023-03-24 15:52:57 följande:

Hur känner du själv? Bry dig inte om andras åsikter och du behöver väl inte svara något särskilt om någon säger något. Jag har två grabbar som är 6 och 4 år som jag inte skulle byta mot något annat men under graviditeten med yngsta var jag besviken när jag fick veta att det var en till kille, men alla sådana tankar försvann när han föddes 

Innan jag blev gravid första gången kände jag att allt jag bara önskade var att få bli mamma. När jag plussade denna gång var jag bara hoppfull att det skulle gå hela vägen. När alla de här kommentarerna kom känns det tråkigt, att det skulle räknas mindre på något vis. Jag är mänsklig, så jag påverkas. Däremot älskar jag ju både min son och bebisen i magen något enormt.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-24 15:22:45 följande:
    Svara Önskereprisen
  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-24 15:22:45 följande:
    Valfritt dumt svar spm "kattunge/hundvalp/utomjording" 
  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2023-03-24 16:00:24 följande:
    Innan jag blev gravid första gången kände jag att allt jag bara önskade var att få bli mamma. När jag plussade denna gång var jag bara hoppfull att det skulle gå hela vägen. När alla de här kommentarerna kom känns det tråkigt, att det skulle räknas mindre på något vis. Jag är mänsklig, så jag påverkas. Däremot älskar jag ju både min son och bebisen i magen något enormt.
    Ett alternativ, om du orkar, är ju att vara brutalt ärlig med det du gått igenom för att få bli mamma och att du aldrig trodde du skulle få två barn. Sånt kan också tysta folk (plus att det faktiskt är bra att prata om det hela för att få bort stigmat att prata om både missfall och ofrivillig barnlöshet).
Svar på tråden Ni med två (eller fler), pojkar, vad har varit bäst?