• Anonym (Mono)

Tycker du att mannen ska ta första steget?

Alla kvinnor jag pratat med tyckte det. Nu menar jag kvinnor som pratat med irl och haft som chat/mejl-vänner.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?
  • Anonym (Mono)

Man läser ofta om, och hör irl, hur kvinnor tycker att män ska ta första steget. Det är manligt. Det är avtändande om han är blyg.
    Det är lätt att man blir provocerad när kvinnor säger så. Det blir jag också.
    Men ibland minns jag när kvinnor här faktiskt skrivit att dom tröttnat på den typen av män. Och föredrar lugnare, blyga män. Också lätt att glömma bort, att det finns såna kvinnor Glad

• 567890

Nu har vi förstått det inte är den äkta KD som skriver trådarna utan copycats, vi har alltså lagt energi på troll. Den äkte KD har tydligen skrivit att han ska ta en lång paus från Familjeliv och det är andra som bara härmar hans sätt att skriva.

Med andra ord, mata inte trollen.

• Anonym (M)
    Anonym (Rik på vitamin) skrev 2023-02-24 08:53:56 följande:

Det vore bäst för alla om kvinnan alltid är den som tar första steget. Fördelarna är så många att det är uppenbart.

- Kvinnorna slipper känna sig jagade och ständigt påpassade
    - Kvinnorna slipper känna att dom jämt måste försvara sig och skydda sig
    - Kvinnorna slipper ha dåligt samvete över att neka och nobba
    - Kvinnorna får större möjlighet att leva ut sin sexualitet
    - Kvinnor på diskussionsform som exempelvis detta slipper alla slippriga raggningsförsök
    - Kvinnor på dejtingsiter slipper bli dränkta i taffliga kontaktförsök
    - Kvinnor kan känna sig mera trygga att gå ut på krogen, sätta sig vid en bar osv utan att känna att det uppfattas som en invit till att göra framstötar
    - Kvinnor kan klä sig precis som dom vill utan att ens behöva fundera på hur det kommer att uppfattas som lockande eller förföriskt. 
    - Kvinnor kan låta sin sexualitet få blomma ut - eller inte.

- Män slipper hela tiden uppleva avvisanden
    - Män slipper hela tiden känna sig som simpla kåtbockar
    - Män slipper vara den som hela tiden skall ta intiativet
    - Män slipper känslan att vara misstänkliggjord (ett hot, han vill bara ligga osv)
    - osv osv osv...man kan fortsätta den här listan i oändlighet.

Det är uppenbart att alla tjänar på att kvinnan tar första steget och även behåller initiativet när det gäller kontakter och hur kontakten sedan utvecklas till något mer. Män borde vara passiva.  

Utmaningen blir väl att förmå männen att lägga ner.
  • Anonym (Frun)

Självklart. Jag vill ha en man och inte en sojapojke. 

• Anonym (Livia)

Jag föredrar det.

Jag tänder väldigt mycket på en man som tar kommandot, är rak och bestämd, som visar vart skåpet ska stå. Detta inte sexuellt sammanhang.

Men det menar jag inte att jag är passiv. Jag är ganska dominant själv men sen stark man som tar sin plats kan  vara väldigt sexigt.

• Anonym (Rik på vitamin)
    Anonym (M) skrev 2023-02-24 15:33:07 följande:
    Utmaningen blir väl att förmå männen att lägga ner.
    Ja. Men jag tror att vi ser en pågående förändring åt det hållet. 

Själv skulle jag aldrig ta initiativ eller ett första steg. Skulle aldrig utsätta mig för den förnedringen och inte heller en kvinna för det uppenbara obehaget som jag förstått att det är. Då lever jag hellre ensam. 

Könsrollerna sitter iof cementerade när det gäller det här men det börjar bevisligen komma sprickor i den urgamla betongen. Jag läser om fler och fler män som har tröttnat och även totalt tappat lusten till att uppvakta kvinnor. T.o.m tappat lusten till sex med kvinnor. Inte merparten av män. Långt därifrån. Men ett stadigt stigande antal. Till det läser jag allt oftare om kvinnor som klagar över att dom inte blir uppvaktade av män längre. Speciellt inte av svenska män. Att svenska män är mesiga och ointresserade. Oromantiska. Jag förstår dom (kvinnorna alltså). Allt hänger ihop. Så det pågår definitivt en scenförändring i det här. 
Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?