• Anonym (Mono)

Tycker du att mannen ska ta första steget?

Alla kvinnor jag pratat med tyckte det. Nu menar jag kvinnor som pratat med irl och haft som chat/mejl-vänner.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?
  • Anonym (Rik på vitamin)
    Anonym (M) skrev 2023-02-24 15:33:07 följande:
    Utmaningen blir väl att förmå männen att lägga ner.
    Ja. Men jag tror att vi ser en pågående förändring åt det hållet. 

Själv skulle jag aldrig ta initiativ eller ett första steg. Skulle aldrig utsätta mig för den förnedringen och inte heller en kvinna för det uppenbara obehaget som jag förstått att det är. Då lever jag hellre ensam. 

Könsrollerna sitter iof cementerade när det gäller det här men det börjar bevisligen komma sprickor i den urgamla betongen. Jag läser om fler och fler män som har tröttnat och även totalt tappat lusten till att uppvakta kvinnor. T.o.m tappat lusten till sex med kvinnor. Inte merparten av män. Långt därifrån. Men ett stadigt stigande antal. Till det läser jag allt oftare om kvinnor som klagar över att dom inte blir uppvaktade av män längre. Speciellt inte av svenska män. Att svenska män är mesiga och ointresserade. Oromantiska. Jag förstår dom (kvinnorna alltså). Allt hänger ihop. Så det pågår definitivt en scenförändring i det här. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Rik på vitamin) skrev 2023-03-08 10:26:06 följande:
    Ja. Men jag tror att vi ser en pågående förändring åt det hållet. 

Själv skulle jag aldrig ta initiativ eller ett första steg. Skulle aldrig utsätta mig för den förnedringen och inte heller en kvinna för det uppenbara obehaget som jag förstått att det är. Då lever jag hellre ensam. 

Könsrollerna sitter iof cementerade när det gäller det här men det börjar bevisligen komma sprickor i den urgamla betongen. Jag läser om fler och fler män som har tröttnat och även totalt tappat lusten till att uppvakta kvinnor. T.o.m tappat lusten till sex med kvinnor. Inte merparten av män. Långt därifrån. Men ett stadigt stigande antal. Till det läser jag allt oftare om kvinnor som klagar över att dom inte blir uppvaktade av män längre. Speciellt inte av svenska män. Att svenska män är mesiga och ointresserade. Oromantiska. Jag förstår dom (kvinnorna alltså). Allt hänger ihop. Så det pågår definitivt en scenförändring i det här. 
    Var läser du om fler och fler män som tröttnat?
  • Anonym (M)
    Det är nog ingenting nytt med män som tröttnar till slut. Och det här är ingenting som visar på någon trend med att fler och fler män tänker sluta ta kontakt med kvinnor. Det som det visar är att vissa har tröttnat och skriver av sig lite.
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2023-03-08 14:47:21 följande:
    Det är nog ingenting nytt med män som tröttnar till slut. Och det här är ingenting som visar på någon trend med att fler och fler män tänker sluta ta kontakt med kvinnor. Det som det visar är att vissa har tröttnat och skriver av sig lite.
    "Oki" 
  • Carolatom07

I jämlikhetens namn borde väl både män och kvinnor idag kunna ta första steget? I bägge mina längre, tidigare förhållanden var det hon som tog första steget,dvs de valde mig, och jag tror det blivit allt vanligare, dessbättre.

Lite förbryllande med kvinnor som vill sudda ut de traditionella könsrollerna, men ändå tycker att mannen bör ta första steget, att han "måste" visa att han är intresserad, är det inte upp till kvinnor att visa om de också är intresserade? Jag förstår inte riktigt logiken där.

• Anonym (Vetenskap)

Någon som såg vetenskapens värld i veckan? Handlade om dejting på nätet. Var forskare som analyserat data från nätappar. Finns ju massor sån data nuförtiden som avslöjar hur vi beter oss. 

I den analysen så ser man att män behöver ta initiativet i stor majoritet i jämförelse med kvinnor. Det häpnadsväckande var att man skulle kunna tro att det går åt det bättre hållet med vår jämställdhet osv. Men det som forskarna såg var att det ökade istället, alltså att antalet fall där män måste ta initiativet ökade istället för att minska. 

Innebär att det går åt fel håll om man vill säga. Det blir värre i att män ska ta initiativet. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-08 21:53:02 följande:

Någon som såg vetenskapens värld i veckan? Handlade om dejting på nätet. Var forskare som analyserat data från nätappar. Finns ju massor sån data nuförtiden som avslöjar hur vi beter oss. 

I den analysen så ser man att män behöver ta initiativet i stor majoritet i jämförelse med kvinnor. Det häpnadsväckande var att man skulle kunna tro att det går åt det bättre hållet med vår jämställdhet osv. Men det som forskarna såg var att det ökade istället, alltså att antalet fall där män måste ta initiativet ökade istället för att minska. 

Innebär att det går åt fel håll om man vill säga. Det blir värre i att män ska ta initiativet. 

Jag har svårt att förstå vad det har med jämställdhet att göra.
  • Anonym (Vetenskap)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-08 22:33:28 följande:
    Jag har svårt att förstå vad det har med jämställdhet att göra.
    Kan inte jag förklara djupare. Det var programmet och forskaren som sa det. Forskaren sa att med tanke på att jämställdhet ökat på många områden så skulle man kunna tro att jämställdheten även ökat inom dejting. Men datat visar på att det är åt fel håll. 
    Med andra ord sagt då jag inte kommer ihåg orden ordagrant såklart. Programmet finns säkert på nån play variant. 

Men man tänker väl att jämställdhet är när man har lika många tjejer o killar som förväntas ta initiativ och inte bara ett kön. Att ett kön förväntas ta initiativ kan ju ses som någon förelagd norm som fortfarande lever kvar. 
  • Anonym (LaX)

Nej. Jag väljer själv. Han får genomgå diverse test innan han blir vald. Det räcker alltså med att han visar sin villighet att genomgå tester, prov och uppgifter för att visa om han duger något till.

Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?