• Anonym (Mono)

Tycker du att mannen ska ta första steget?

Alla kvinnor jag pratat med tyckte det. Nu menar jag kvinnor som pratat med irl och haft som chat/mejl-vänner.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-08 22:38:30 följande:
    Kan inte jag förklara djupare. Det var programmet och forskaren som sa det. Forskaren sa att med tanke på att jämställdhet ökat på många områden så skulle man kunna tro att jämställdheten även ökat inom dejting. Men datat visar på att det är åt fel håll. 
    Med andra ord sagt då jag inte kommer ihåg orden ordagrant såklart. Programmet finns säkert på nån play variant. 

Men man tänker väl att jämställdhet är när man har lika många tjejer o killar som förväntas ta initiativ och inte bara ett kön. Att ett kön förväntas ta initiativ kan ju ses som någon förelagd norm som fortfarande lever kvar. 
    Jag kan tänka mej att få ta initiativ om man vill oavsett kön utan att det nedvärderas kan ha något med jämställdhet att göra så jag tycker det blir motsägelsefullt att tycka att det är ojämställt när man inte vill.
  • Anonym (trim)
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-08 21:53:02 följande:

Någon som såg vetenskapens värld i veckan? Handlade om dejting på nätet. Var forskare som analyserat data från nätappar. Finns ju massor sån data nuförtiden som avslöjar hur vi beter oss. 

I den analysen så ser man att män behöver ta initiativet i stor majoritet i jämförelse med kvinnor. Det häpnadsväckande var att man skulle kunna tro att det går åt det bättre hållet med vår jämställdhet osv. Men det som forskarna såg var att det ökade istället, alltså att antalet fall där män måste ta initiativet ökade istället för att minska. 

Innebär att det går åt fel håll om man vill säga. Det blir värre i att män ska ta initiativet. 

Nätdejting befäster våra könsroller (aftonbladet.se)

Mönstret går igen i kommunikationen på dejtingsidorna. Som tjej har du inga problem med att bli kontaktad ? det enda som krävs är att du har en sida och gett indikationen att du är tjej. Mer än så behövs faktiskt inte. Inte ens en presentation, det räcker med en profilbild om ens det.

Killarna mejlar dig i vilket fall, och uppvaktar på alla tänkbara sätt. Klart att tjejerna blir ­förtjusta, vem vill inte bli bekräftad på det sättet?

Är du kille, å andra sidan, får du ta saken i egna händer. Du kan nämligen inte förvänta dig att tjejerna hör av sig, hur många foton du än har, eller hur välskriven din presentation än må vara.

• Anonym (trim)

En man ska jobba med sig själv. Och sin presentation. Beskriva sig själv på ett alldeles utomordentligt sätt, gärna med glimten i ögat. Bra bilder är ett måste.

En kvinna behöver varken ha text eller bild. Räcker att hon kallar sig "Anna" eller "SötLisa" eller "Sexy Kitten"

• Anonym (trim)
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-08 21:53:02 följande:

Någon som såg vetenskapens värld i veckan? Handlade om dejting på nätet. Var forskare som analyserat data från nätappar. Finns ju massor sån data nuförtiden som avslöjar hur vi beter oss. 

I den analysen så ser man att män behöver ta initiativet i stor majoritet i jämförelse med kvinnor. Det häpnadsväckande var att man skulle kunna tro att det går åt det bättre hållet med vår jämställdhet osv. Men det som forskarna såg var att det ökade istället, alltså att antalet fall där män måste ta initiativet ökade istället för att minska. 

Innebär att det går åt fel håll om man vill säga. Det blir värre i att män ska ta initiativet. 

När män tröttnat på att ta initiativ hela tiden, då är det avtändande.

Kvinnor säger att dom skriver till män som intresserar dom. Så män behöver inte ta initiativ.
  • Anonym (Vetenskap)
    Anonym (trim) skrev 2023-03-09 07:11:10 följande:

Mönstret går igen i kommunikationen på dejtingsidorna. Som tjej har du inga problem med att bli kontaktad ? det enda som krävs är att du har en sida och gett indikationen att du är tjej. Mer än så behövs faktiskt inte. Inte ens en presentation, det räcker med en profilbild om ens det.

Killarna mejlar dig i vilket fall, och uppvaktar på alla tänkbara sätt. Klart att tjejerna blir ­förtjusta, vem vill inte bli bekräftad på det sättet?

Är du kille, å andra sidan, får du ta saken i egna händer. Du kan nämligen inte förvänta dig att tjejerna hör av sig, hur många foton du än har, eller hur välskriven din presentation än må vara.

Exakt. Det som de kom fram till att det inte spelar någon roll hur välskriven profil du har. Normen sitter kvar att det är männen som i de flesta fallen ska ta initiativet annars händer inget.

• Anonym (trim)
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-09 08:38:45 följande:

Exakt. Det som de kom fram till att det inte spelar någon roll hur välskriven profil du har. Normen sitter kvar att det är männen som i de flesta fallen ska ta initiativet annars händer inget.

Jag minns första gången jag hänvisade till artikeln i Aftonbladet. Dom flesta avfärdade den för att det är Aftonbladet och för att artikeln är gammal.
  • Anonym (Vetenskap)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-08 23:12:50 följande:
    Jag kan tänka mej att få ta initiativ om man vill oavsett kön utan att det nedvärderas kan ha något med jämställdhet att göra så jag tycker det blir motsägelsefullt att tycka att det är ojämställt när man inte vill.

Om vi vänder på det. Tänk om kvinnorna alltid var de som behövde ta initativ och männen aldrig gjorde det. 

Jag hör redan nu ropen som säger typ; 

Lata män.

Män måste också lära sig ta sin del och göra något. 

Skev könsfördelning.

Ojämställdhet då kvinnor förväntas driva allting.
    osv.

I ett jämställt samhälle där könen är lika och vi inte gör skillnad på kön så skulle det vara lika normalt för kvinnor att ta kontakt än för män. 

Jag vill inte ta disken eller städa. Men man måste dela på uppgifterna trots att man inte vill. Det innebär att båda könen får lära sig att ta kontakt inte bara lägga ansvaret på ett kön.

• Anonym (trim)
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-09 08:42:51 följande:

Om vi vänder på det. Tänk om kvinnorna alltid var de som behövde ta initativ och männen aldrig gjorde det. 

Jag hör redan nu ropen som säger typ; 

Lata män.

Män måste också lära sig ta sin del och göra något. 

Skev könsfördelning.

Ojämställdhet då kvinnor förväntas driva allting.
    osv.

I ett jämställt samhälle där könen är lika och vi inte gör skillnad på kön så skulle det vara lika normalt för kvinnor att ta kontakt än för män. 

Jag vill inte ta disken eller städa. Men man måste dela på uppgifterna trots att man inte vill. Det innebär att båda könen får lära sig att ta kontakt inte bara lägga ansvaret på ett kön.

Jag kan förstå kvinnor att det är jobbigt med alla män som bara skickar sexförslag och äcklar sig. Män kan ju vara mer selektiva och skriva till kvinnor som verkligen intresserar dom.
    Samtidigt så är det trist för oss män som försvinner bland alla sexförslag, och att vi döms ut som avtändande som inte är så aktiva som kvinor vill att män ska vara.
  • Carolatom07
    Anonym (trim) skrev 2023-03-09 07:11:10 följande:

Precis så är det ju. Var finns jämställdheten där?
  • Anonym (Wtfdraken)
    Carolatom07 skrev 2023-03-09 12:25:06 följande:
    Precis så är det ju. Var finns jämställdheten där?
    Det vore ju smakfullt om männen tog tag i problemet där det finns, dvs hos männen som  äcklar sig och dränker kvinnor i dickpics och "knulla?"  på dejtingsiter. 

För du kan väl inte mena att den som utsätts för skiten inte bara ska värja sig mot oönskat utan också agera som morsa åt dem som drunknar i oönskat? Hur skulle det se ut? "Varje kvinnas plikt på dejtingsite XYZ är att varje dag leta upp en ointressant profil och kontakta mannen.". Eller?

Applicera samma synsätt på samhället: "Vad tråkigt att du blev misshandlad, men du måste ju tänka på Tom som var 200 meter ifrån. Tänk om han hade velat vara trevlig mot dig?"
Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?