• Anonym (Mono)

Tycker du att mannen ska ta första steget?

Alla kvinnor jag pratat med tyckte det. Nu menar jag kvinnor som pratat med irl och haft som chat/mejl-vänner.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-09 08:42:51 följande:

Om vi vänder på det. Tänk om kvinnorna alltid var de som behövde ta initativ och männen aldrig gjorde det. 

Jag hör redan nu ropen som säger typ; 

Lata män.

Män måste också lära sig ta sin del och göra något. 

Skev könsfördelning.

Ojämställdhet då kvinnor förväntas driva allting.
    osv.

I ett jämställt samhälle där könen är lika och vi inte gör skillnad på kön så skulle det vara lika normalt för kvinnor att ta kontakt än för män. 

Jag vill inte ta disken eller städa. Men man måste dela på uppgifterna trots att man inte vill. Det innebär att båda könen får lära sig att ta kontakt inte bara lägga ansvaret på ett kön.

Du jämför att ta initiativ med att dela på ansvaret för det gemensamma hemmet?

Det är upp till var och en att ta initiativ, och gör man det aldrig så får man räkna med att man kanske inte hittar någon partner.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Wtfdraken) skrev 2023-03-09 13:04:43 följande:
    Det vore ju smakfullt om männen tog tag i problemet där det finns, dvs hos männen som  äcklar sig och dränker kvinnor i dickpics och "knulla?"  på dejtingsiter. 

För du kan väl inte mena att den som utsätts för skiten inte bara ska värja sig mot oönskat utan också agera som morsa åt dem som drunknar i oönskat? Hur skulle det se ut? "Varje kvinnas plikt på dejtingsite XYZ är att varje dag leta upp en ointressant profil och kontakta mannen.". Eller?

Applicera samma synsätt på samhället: "Vad tråkigt att du blev misshandlad, men du måste ju tänka på Tom som var 200 meter ifrån. Tänk om han hade velat vara trevlig mot dig?"
    Håller med. Det är män som försvårar för andra män på dejtingsajter, inte kvinnorna. 
  • Anonym (Jämställdhet)
    Anonym (Q) skrev 2023-03-09 14:06:27 följande:

Det är upp till var och en att ta initiativ, och gör man det aldrig så får man räkna med att man kanske inte hittar någon partner.
    Om det ska vara jämställdhet som gäller så borde det gälla i övrigt också, inte bara när det handlar exempelvis om det gemensamma hushållsarbetet 
  • Anonym (Jämställdhet)

Om det ska vara jämställdhet som gäller så borde det gälla i övrigt också, inte bara när det handlar exempelvis om det gemensamma hushållsarbetet
  • Anonym (Jämställdhet)
    Anonym (trim) skrev 2023-03-09 09:25:54 följande:
    Jag kan förstå kvinnor att det är jobbigt med alla män som bara skickar sexförslag och äcklar sig. Män kan ju vara mer selektiva och skriva till kvinnor som verkligen intresserar dom.
    Samtidigt så är det trist för oss män som försvinner bland alla sexförslag, och att vi döms ut som avtändande som inte är så aktiva som kvinor vill att män ska vara.
    De kvinnor som är missnöjda och kan ta eget initiativ kan komplitera med att kontakta män själva 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Jämställdhet) skrev 2023-03-09 14:11:33 följande:
    Ok men alla män som inte vill dela på föräldraledigheten?

För mig handlar jämställdhet om att alla ska behandlas lika oavsett kön. Inte att alla måste göra hälften av allt.

Hur ska det gå till rent praktiskt? Hur vet du om tjejen du är intresserad av tog initiativet senast hon var i en relation eller om det är hennes tur nu? 
  • Anonym (Vetenskap)

Jag är inte den som ska försvara någonting. Det var vad forskarna sa på Vetenskapens Värld. Föreslår att titta på avsnittet eller ställa en fråga till forskaren så får vi säkert ett bättre svar än vad vi kan tycka oss till här på forumet.

Visst kan dem ha fel men jag sätter ändå högre tilltro till när forskarna säger att något är konstigt i och med vår långtgångna jämställdhet.

• Carolatom07
    Anonym (Wtfdraken) skrev 2023-03-09 13:04:43 följande:
    Det vore ju smakfullt om männen tog tag i problemet där det finns, dvs hos männen som  äcklar sig och dränker kvinnor i dickpics och "knulla?"  på dejtingsiter. 

För du kan väl inte mena att den som utsätts för skiten inte bara ska värja sig mot oönskat utan också agera som morsa åt dem som drunknar i oönskat? Hur skulle det se ut? "Varje kvinnas plikt på dejtingsite XYZ är att varje dag leta upp en ointressant profil och kontakta mannen.". Eller?

Applicera samma synsätt på samhället: "Vad tråkigt att du blev misshandlad, men du måste ju tänka på Tom som var 200 meter ifrån. Tänk om han hade velat vara trevlig mot dig?"
    Nu vet jag inte riktigt hur du tolkade det. Var kommer dickpics och meddelanden med sexuella förslag in i bilden? Sådant är jag inte det minsta okej med.

Min mening var att i dagens jämställda samhälle borde det väl stå såväl män som kvinnor fritt att våga ta första steget. Folk som äcklar sig sållar man bort och blockerar.

• Anonym (LaX)

I majoriteten av mäns kontaktförsök är de alldeles för buffliga.

Att skriva bara och endast "Hej?" Eller "Tja, ska vi ligga/fika/ses imorgon" är så dåligt att det borde omedelbart läggas ner. Att ha 100 sådana brev från främlingar i inkorgen är bara jobbigt. Lägg ner! Som vanligt är det så uselt att det borde skötas av kvinnor som vanligt gör exakt allt bättre. Se och lär av kvinnor om ni nödvändigtvis fortsätter dessa buffliga värdelösa försök att ta "initiativ". I de flesta fall stöter det bort kvinnor FRÅN er.

Nä, låt kvinnor sköta det också. Precis som kvinnor sköter allt annat också så blir det bättre gjort.

• Anonym (trim)
    Anonym (LaX) skrev 2023-03-09 19:29:44 följande:

Att skriva bara och endast "Hej?" Eller "Tja, ska vi ligga/fika/ses imorgon" är så dåligt att det borde omedelbart läggas ner. Att ha 100 sådana brev från främlingar i inkorgen är bara jobbigt. Lägg ner! Som vanligt är det så uselt att det borde skötas av kvinnor som vanligt gör exakt allt bättre. Se och lär av kvinnor om ni nödvändigtvis fortsätter dessa buffliga värdelösa försök att ta "initiativ". I de flesta fall stöter det bort kvinnor FRÅN er.

Nä, låt kvinnor sköta det också. Precis som kvinnor sköter allt annat också så blir det bättre gjort.

Jag har fått många "hej" från kvinnor. Men du har rätt, det är bättre när kvinnor skriver det.
  • Anonym (M)

Varför ska någon ta jämställt ansvar för att ta initiativ till någon de är ointresserad av?

• Carolatom07

Ja, många män är väldigt banala och väldigt dåliga på att marknadsföra och bjuda på sig själva, och att kommunicera, och jag förstår mer än väl att kvinnor är trötta på enformiga oneliners, ofta med sexförslag. Tyvärr så gör dessa o-kommunikativa män att även vi som är seriösa blir betraktade med misstänksamhet, för om vi skriver en kort mening för att ta ytterligare kontakt, så jämförs vi då med dessa och blir bara en i mängden.

• Anonym (Premiärministern)

inlägg en gång.

Jag har sett att många kvinnor klagar på att män bara skriver "hej" eller liknande när dom skriver första meddelandet. Här tar mannen första steget, nåt som många kvinnor vill att mannen ska göra. Men det är inte bra nog.

Flera kvinnor som skrev först till mig skrev bara "hej" eller liknande. 

• Anonym (Vetenskap)
    Anonym (Q) skrev 2023-03-09 14:08:09 följande:
    Håller med. Det är män som försvårar för andra män på dejtingsajter, inte kvinnorna. 

Jag tänker att det går djupare än så.
    Även om det inte fanns män som betedde sig dåligt och raggade på allt så finns det något inbyggt i/stark norm som får kvinnor att tänka/känna att "jag är kvinna jag ska bli uppvaktad av män. Om jag är tillräckligt bra så får dem komma till mig och inte tvärtom". 

Den inbyggda känslan gör att kvinnor blir passiva och männen ska vara de aktiva.

• Anonym (Q)
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-16 08:54:03 följande:

Jag tänker att det går djupare än så.
    Även om det inte fanns män som betedde sig dåligt och raggade på allt så finns det något inbyggt i/stark norm som får kvinnor att tänka/känna att "jag är kvinna jag ska bli uppvaktad av män. Om jag är tillräckligt bra så får dem komma till mig och inte tvärtom". 

Den inbyggda känslan gör att kvinnor blir passiva och männen ska vara de aktiva.

Och hade inte en stor del av männen betett sig illa, så hade dessa seriösa män fått fler svar. Samt att kvinnor hade vågat skriva först oftare. Men nu ser det inte ut så.
    Många jag känner har slutat med appar, de träffar hellre någon IRL. 
  • Anonym (Vetenskap)
    Anonym (Q) skrev 2023-03-16 09:06:08 följande:
    Och hade inte en stor del av männen betett sig illa, så hade dessa seriösa män fått fler svar. Samt att kvinnor hade vågat skriva först oftare. Men nu ser det inte ut så.
    Många jag känner har slutat med appar, de träffar hellre någon IRL. 

Förstår hur du tänker. Men jag tror inte att även om männen slutade bete sig illa att kvinnorna skulle skriva först oftare. 

Jag tror det ligger något inbyggt att kvinnor väntar på att mannen ska förföra kvinnan även om det inte fanns några män som betedde sig illa. 

Men det är helt ok att tro olika. :)

• Anonym (Q)
    Anonym (Vetenskap) skrev 2023-03-16 11:59:32 följande:

Förstår hur du tänker. Men jag tror inte att även om männen slutade bete sig illa att kvinnorna skulle skriva först oftare. 

Jag tror det ligger något inbyggt att kvinnor väntar på att mannen ska förföra kvinnan även om det inte fanns några män som betedde sig illa. 

Men det är helt ok att tro olika. :)

På samma sätt som vissa män tycker det är inbyggt att kvinnan ska vara hemma med barnen. Eller att kvinnan ska ta ansvar för preventivmedel. 
  • Anonym (Vetenskap)
    Anonym (Q) skrev 2023-03-16 12:02:37 följande:
    På samma sätt som vissa män tycker det är inbyggt att kvinnan ska vara hemma med barnen. Eller att kvinnan ska ta ansvar för preventivmedel. 

Inte riktigt. 

De två sakerna har inte så många kopplingar till utvecklingspsykologin utan är mer skeva normer som skapts i samhället.

Däremot uppvaktning och fortplantning har fler kopplingar till människor utveckling och styrs mer av funktioner i den gamla hjärnan än neocortex. Här finns det mer belägg för att det skulle finnas mer basala drivkrafter som styr. Såsom sexualiteten i sig.

• Anonym (M)

Kan nog också vara så att om kvinnan tar initiativ så ses hon som desperat och ingenting att ha. 

Män vill ha jakten och känna sig som vinnare.

Svar på tråden Tycker du att mannen ska ta första steget?