Tycker du att mannen ska ta första steget?
Alla kvinnor jag pratat med tyckte det. Nu menar jag kvinnor som pratat med irl och haft som chat/mejl-vänner.
Alla kvinnor jag pratat med tyckte det. Nu menar jag kvinnor som pratat med irl och haft som chat/mejl-vänner.
Om vi vänder på det. Tänk om kvinnorna alltid var de som behövde ta initativ och männen aldrig gjorde det.
Jag hör redan nu ropen som säger typ;
Lata män.
Män måste också lära sig ta sin del och göra något.
Skev könsfördelning.
Ojämställdhet då kvinnor förväntas driva allting.
osv.
I ett jämställt samhälle där könen är lika och vi inte gör skillnad på kön så skulle det vara lika normalt för kvinnor att ta kontakt än för män.
Jag vill inte ta disken eller städa. Men man måste dela på uppgifterna trots att man inte vill. Det innebär att båda könen får lära sig att ta kontakt inte bara lägga ansvaret på ett kön.
Jag är inte den som ska försvara någonting. Det var vad forskarna sa på Vetenskapens Värld. Föreslår att titta på avsnittet eller ställa en fråga till forskaren så får vi säkert ett bättre svar än vad vi kan tycka oss till här på forumet.
Visst kan dem ha fel men jag sätter ändå högre tilltro till när forskarna säger att något är konstigt i och med vår långtgångna jämställdhet.
I majoriteten av mäns kontaktförsök är de alldeles för buffliga.
Att skriva bara och endast "Hej?" Eller "Tja, ska vi ligga/fika/ses imorgon" är så dåligt att det borde omedelbart läggas ner. Att ha 100 sådana brev från främlingar i inkorgen är bara jobbigt. Lägg ner! Som vanligt är det så uselt att det borde skötas av kvinnor som vanligt gör exakt allt bättre. Se och lär av kvinnor om ni nödvändigtvis fortsätter dessa buffliga värdelösa försök att ta "initiativ". I de flesta fall stöter det bort kvinnor FRÅN er.
Nä, låt kvinnor sköta det också. Precis som kvinnor sköter allt annat också så blir det bättre gjort.
Att skriva bara och endast "Hej?" Eller "Tja, ska vi ligga/fika/ses imorgon" är så dåligt att det borde omedelbart läggas ner. Att ha 100 sådana brev från främlingar i inkorgen är bara jobbigt. Lägg ner! Som vanligt är det så uselt att det borde skötas av kvinnor som vanligt gör exakt allt bättre. Se och lär av kvinnor om ni nödvändigtvis fortsätter dessa buffliga värdelösa försök att ta "initiativ". I de flesta fall stöter det bort kvinnor FRÅN er.
Nä, låt kvinnor sköta det också. Precis som kvinnor sköter allt annat också så blir det bättre gjort.
Varför ska någon ta jämställt ansvar för att ta initiativ till någon de är ointresserad av?
Jag tänker att det går djupare än så.
Även om det inte fanns män som betedde sig dåligt och raggade på allt så finns det något inbyggt i/stark norm som får kvinnor att tänka/känna att "jag är kvinna jag ska bli uppvaktad av män. Om jag är tillräckligt bra så får dem komma till mig och inte tvärtom".
Den inbyggda känslan gör att kvinnor blir passiva och männen ska vara de aktiva.
Jag tänker att det går djupare än så.
Även om det inte fanns män som betedde sig dåligt och raggade på allt så finns det något inbyggt i/stark norm som får kvinnor att tänka/känna att "jag är kvinna jag ska bli uppvaktad av män. Om jag är tillräckligt bra så får dem komma till mig och inte tvärtom".
Den inbyggda känslan gör att kvinnor blir passiva och männen ska vara de aktiva.
Förstår hur du tänker. Men jag tror inte att även om männen slutade bete sig illa att kvinnorna skulle skriva först oftare.
Jag tror det ligger något inbyggt att kvinnor väntar på att mannen ska förföra kvinnan även om det inte fanns några män som betedde sig illa.
Men det är helt ok att tro olika. :)
Förstår hur du tänker. Men jag tror inte att även om männen slutade bete sig illa att kvinnorna skulle skriva först oftare.
Jag tror det ligger något inbyggt att kvinnor väntar på att mannen ska förföra kvinnan även om det inte fanns några män som betedde sig illa.
Men det är helt ok att tro olika. :)
Inte riktigt.
De två sakerna har inte så många kopplingar till utvecklingspsykologin utan är mer skeva normer som skapts i samhället.
Däremot uppvaktning och fortplantning har fler kopplingar till människor utveckling och styrs mer av funktioner i den gamla hjärnan än neocortex. Här finns det mer belägg för att det skulle finnas mer basala drivkrafter som styr. Såsom sexualiteten i sig.
Kan nog också vara så att om kvinnan tar initiativ så ses hon som desperat och ingenting att ha.
Män vill ha jakten och känna sig som vinnare.