Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
Ts:
Mitt exempel är hypotetiskt. Faderskapsutredning med DNA är inget standardförfarande - nej.
Man har en skyldighet att kontrollera att brevet faktiskt är till en innan man öppnar.
Ja, ofta så kan det bara problemer med familjen som får en anmälan då de flesta faktiskt anmäler för att det finns en reell oro kring barnen och hemförhållandena.
Jag skrev "Och ja, om anmälan innehåller misstankar om våld så ska självklart polisanmälas. " Vilket innebär att jag tycker det är självklart att det ska polisanmälas om man för in en orosanmälan om att det förekommer våld och misshandel i familjen. Oavsett vad som är sanningen. Vad som är sanningen är det som ska utredas vid en anmälan.
Ja, eller så läggs den ned för att det inte förekommer något våld eller misshandel i familjen det gäller.
Ja, eftersom utredningen i min kommun skickas dugitalt så kommer aldrig mina grannar eller omgivningen få veta vad som var resultatet. Eller ens veta att en anmälan har ägt rum. Enda som kommer veta att en anmälan har ägt rum är den som anmälde. Nej, jag har inget att dölja. Är det svårt för dig att förstå? Vill socialen utreda mig så får dem det och jag kommer att medverka till det.
Eftersom det inte är emot lagen att skicka en färdig utredning via vanlig post till klienten så följs rutinerna för det.