• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ts: Att diskutera med dig är som att diskutera med ett barn. Men så har du också lagt dig på ett barns nivå.

Nej, det är ingen självklarhet att klienten önskar alla handlingar som rek eller digitalt (om det finns i kommunen). Men man kan som klient be om det. 

Och nej, man kan inte jämföra att Saktteverket skickar ut skatteåterbäringen i kontanter. 

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 14:53:09 följande:
    Varför så otrevlig? Är det så att du känner andra så som du känner dig själv? 

Finns något som heter att man bör behandla andra så som man själv vill bli behandlad. Tycker man inte om att få sina personuppgifter och personliga förhållanden spridda vind för våg. Ja, då bör man kanske tänka sig lite för hur man själv agerar. Vare sig man vill eller inte sätter det ju en standard. Det är ofrånkomligt. 

Om syftet är att få folk att medverka i utredningar m.m. måste socialtjänsten fullfölja sin del av avtalet. Det tycker inte jag att de gör när de sprider information på det vis de gör.
    Ingen kommer vilja medverka eller samarbeta på något sätt. Det enda de kommer ha att gå på är personnummer. Lycka till att kunna bygga utredningar och slutsatser kring det...
    Precis, behandla andra som man själv vill bli behandlad. Du vill alltså bli behandlad som ett barn, och absolut då ska du även få det. 
  • EpicF

Du har dessutom inte koll på vad skillnaden mellan privatperson och myndihetsperson är. Det börjar bli pinsamt.

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 15:40:09 följande:
    Det handlar inte om det och har heller aldrig gjort det. Du har fått det förklarat för dig minst 20 gånger, men du vägrar att ta in det.

Att sprida sekretessklassade uppgifter om en annan person är aldrig rätt oavsett vad man kallar sig för, eller anser sig representera. 
    Socialtjänsten har inte spridit några sekretess uppgifterna. 

Och jag har förövrigt dagt tidigare att det är mera lämpligt att det skickas via rek. Eller digitalt. Jag har också talat om för dig att man som klient kan öppna munnen och säga till att man vill ha det rek. 

Personligen hade jag gjort det om jag inte litade på posten/brevbäraren eller mina närmaste grannar. 

Att du inte gör det eller ens tänker tanken får stå för dig. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 16:02:09 följande:
    Så du ser alltså inga problem med scenariot jag beskrev i inlägg 1271?

Det är för övrigt inte ens säkert att man känner till vad handläggarna kommer sända över för information eller när de kan tänkas göra det. 
    Nej, eftersom i det läget hade bett att få papprena med rek eller hämtat de personligen. Och sedan jag inte nyfikna skallertanter till grannar. Och min sambo är inte pedofi eller skulle bli anmäld för det. Och förövrigt så umgås jag inte med folk som skulle anmäla åå djävulska. Finns inga sådana i mitt lilla samhälle. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 16:51:34 följande:
    1. Man vet inte vad för anmälningar som kommer in. Det är först när socialen kontaktar en som man vet.

2. Alla bor inte utan grannar som ni tycks göra.

3. Det finns gott om nyfikna personer. 

4. Om din sambo är pedofil eller inte vet inte omgivningen. Det spelar ingen roll om han skulle vara skyldig eller inte. Finns en anmälan utgår många från att han är skyldig. Att anmälan är gjord av en dåre spelar i det läget ingen roll. 

5. Vem/vilka du umgås med spelar ingen roll. 

Du utgår bara från vad som gäller just dig, eller snarare vad du tror gäller just dig. Kan lova dig att 99% av de som blir anmälde inte heller trodde att just de skulle bli anmälda. Till den dagen då de blir det. Då är det inte så kul att sådana anklagelser sprids till hela grannskapet, oavsett om man är skyldig eller inte. Kanske än värre om man är oskyldig. Socialen kan lägga ned sin utredning. Polisen kan lägga ned sin. Omgivningens dom däremot - den riskerar att bli permanent och den går inte att överklaga. Det finns en anledning till att det råder sekretess inom socialtjänsten. Det är just sådana scenarion som jag beskrivit här ovan som är anledningen till det, men då måste man jobba enligt rutiner som gör att sekretess kan upprätthållas, för annars faller det ju ändå. 
    1. Eftersom man får veta och har rätt få veta vad anmälan gäller så kan man också be att få det rek, digitalt (om det går) eller hämta upp utredningen personligen. Svårare än så är det inte. 

2. Nej, jag har aldrig heller påstått det. Men eftersom du drar in mig i dina exempel så påpekar jag att jag enbart ha en granne som inte skulle öppna min post. Hur andra bor bryr mig inte om. 

3. Absolut finns de det. Men återigen, eftersom du drar in mig i dina exempel så utgår jag från hur jag bor, vilka jag umgås med och vilka jag har runt mig. Här är inte dolk nyfikna. 

5. Självklart spelar det roll vilka jag umgås med och vilka jag har runt mig. Jag bor i ett litet samhälle där alla i princip känner alla. Och inga är ovänner. 

Ja, återigen eftersom du drar in mig i dina exempel så utgår jag från vad som gäller mig. 

Jag har aldrig påstått att man aldrig tror man ska bli anmäld. Jag faktiskt talat om för dig att du gärna för anmäla mig om du vill. Blir jag anmäld av dig eller någon annan så blir jag det och då medverkar jag till utredningen. 
    I mitt grannskap skulle aldrig sådana uppgifter spridas då socialen och kommunen här skickar allt digitalt.  Och de som hamnar i fel brevlåda blir lagt i rätt brevlåda av den som upptäcker. Här i mitt samhälle öppnar man inte andras post. Punktum. 

Eftersom du är så noggrann med sekretessen så måste du tala om för socialtjänsten där du bor att du vill ha det som rek. Ingenting kommer att ändras om du inte säger ifrån. 

Normala vuxna människor hade förstått det för länge sedan. Men du fortsätter att älta på ett barns nivå. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 17:13:39 följande:
    Du saknar förmåga till konsekvenstänk. Du utgår dessutom från en massa saker du inte känner till. "Här skulle ingen göra så....", "Här gör ingen misstag....", "Just här där jag bor är folk inte nyfikna....", "Här där jag bor är inga ovänner..." "här är alla snälla"

Du framstår som otroligt naiv och förmåga att kunna sätta dig in i hur verkligheten ser ut. Bara för att du tror att ni har en ordentlig brevbärare som aldrig lägger posten i fel låda, eller att din enda granne inte är nyfiken betyder det inte att det alla lever likadant. Dvs, det ÄR ett problem. 

Sekretessen är lagstadgad och SKA följas. Det är ingenting som jag eller någon annan ska behöva tala om för landets 290 socialtjänster. Det är en självklarhet att alla som jobbar med myndighetsutövning ska följa lagen. 

Är det någon här som inte framstår som vuxen så är det ju du. För att inte säga något ännu värre...
    Nej, jag utgår från saker jag känner till då jag känner folket i samhället jag bor i. 

Jag vet hur det fungerar där jag bor, i den verkligheten som är samhället jag bor i. Hur andra har vet jag inte och jeller aldrig påstått att jag vet. Våran brevbärerare lägger normalt i posten fel och om det händer så lägger min granne den rätt utan att öppna brevet. Det så verkligheten ser ut där jag bor. Och det är det jag utgår från när det gäller mig. Jag är fullt medveten om att det inte behöver se ut så oss andra. 

Men om man nu har det problemet eller är orolig över att det ska hända så kan man faktisk öppna sin munn och tala om för socialtjänsten att "jag vill att min utredning och all korrespondens skickas med rek" eller "jag vill själv hämta upp min utredning och all korrespondanse personligen på kontoret". Svårare än så behöver det faktisk inte vara. 

Och socialen fölet sekretesslagen. Och i sekretesslagen är det inte förbjudet att skicka sekretessbelagd information med vanlig post. 

Om du vill ja en ändring på det i din kommun så får du  påpeka det för socialtjänsten eller göra som sagt x antal gånger i tråden, polisanmäld dem för oaktsamhet vid sekretessbelagd information. 

Du  drar in mig i dina exempel och då måste jag själv utgå från hur det är hos mig och där jag bor. Hag kan inte utgå från hur andra bor, eller vilka nyfikna grannar andra har eftersom det inte är något jag vet. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 17:56:15 följande:
    Du kanske kan föreställa dig? 
    Du ser inget behov av att någon skaffar sig hemlarm för DU har aldrig haft inbrott.
    Du tror att en ev utredning av dig kommer att visa på att ni inte har några problem, för du tror att det är så. Det är ju inte alls säkert att en utredare kommer fram till samma sak. Har skrivit det massvis med gånger nu, men du framstår som OTROLIGT NAIV. 

Och återigen - innan socialen har hört av sig till dig VET du ju INTE att de har en pågående utredning på dig. Hur ska du då kunna kontakta dem innan och berätta för dem att JUST DU vill att ev korrespondens skickas med rek? Förstår du inte hur korkat det låter? När de väl skickat och det hamnat hos fel mottagare är ju skadan redan skedd. 

Kan ju inte ligga på den enskilda medborgaren att kontakta myndigheten att berätta för dem hur de ska jobba i händelse att de EVENTUELLT ska skicka brev!

Och nej - medverkar de till att sekretessbelagd information röjs till tredje part så följer de INTE sekretesslagen. Jag hoppas verkligen att alla som får kännedom om att sådana här handlingar har nått fel personer faktiskt polisanmäler socialtjänsten för sekretessbrott och tar hjälp av bra juridiskt ombud. Man ska inte driva sådana processer själv. 
    Självklart har jag hemförsäkring och brandlarm oavsett om jag haft inbrott eller brand. 

Jag vet att jag inte misshandlar mina barn och jag vet att min sambo inte heller gör det. Jag vet också att mitt ex inte har misshandlar min äldsta son. Och jag vet att min sambo inte misshandlar sina barn eller att hans ex misshandlar deras barn. Jag vet också att barnen inte blir sexuellt utnyttjade. 

Om nu en socialsekreterare vill komma fram till annat aå de ha bevis för det. Bevis som inte finns i dagsläget. 

Jag har inte heller någon intention att misshandla Mona barn. Självklart kan det hända att jag någon gång eventuellt råkar det, och då skulle jag personligen orosanmäla mig själv för att få hjälp att hantera orsaken bakom. Tonårstrots etc. Hade min sambo misshandlar barnen hade jag också orosanmält eftersom anser att barn inte ska behöva uppleva misshandel. Och ingen annan heller för den delen. 

Du gärna kalla mig naiv, men du vet hur det är där jag bor. Du är jättevälkommen att hälsa på eller flytta hit. 

Nej, självklart vet jag inte innan socialen tar kontakt. Men de tar kontakt så fort får in en anmälan. De utreder inte först vilket du verkar ha fått för dig. 

Eller så kan de göra som du, älta på familjeliv att man misan kan anmäla och göra ditten och datten. Men i slutändan händer absolut ingenting. 

Sedan är nog de flesta vuxna personer så normala att de inte öppnar brev som inte är till dem själva. Får man ett brev fel så lägger man det i rätt brevlåda eller skickar tillbaka med "mottagare okänd". Det är som är normalt att göra. 

Och uppenbarligen så har inte socialtjänsten fått någon kritik för att de skickar handlingar med vanlig post så det verkar inte vara ett stort problem. Mer än för dig. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 20:04:22 följande:
    Det fetmarkerade är centralt. Vad du och din man vet om eran familj spelar inte så stor roll. Får socialen för sig något annat, vilket de mycket väl kan göra får ni problem. Får omgivningen få för sig något annat, enbart baserat på att det finns en anmälan som sprids kan det också vålla problem.  

Bevis? Nej, socialen jobbar inte enligt bevis. De jobbar efter antagande och tro. Det är ytterst sällan det finns några bevis i någon form. 

Vanligen så tar socialen kontakt när de fått in en anmälan som de agerar på, som att öppna en utredning. Rör anmälan misstänkt våld eller sexuella övergrepp öppnar de alltid en anmälan. De kommer inte höra er innan. De kommer meddela er att de öppnat en utredning och vad anmälan handlar om.

Att du tror att "de flesta" inte öppnar feladresserad post spelar ingen roll. När det sker, vilket det absolut gör, begås ett sekretessbrott. Det är helt odiskutabelt. 

Det finns mängder av case, då socialentjänsten har fått kritik för att de brutit sekretessen, så var du fått det ifrån att det aldrig skulle hänt vet inte jag. 

sverigesradio.se/artikel/6156510

www.svd.se/a/P9BvGp/sekretesshandlingar-skickades-till-fel-person
    (hade aldrig hänt om det skickats rek).

Sedan har jag dessutom hört att det är ganska många på en kommun som har tillgång till dessa datoriserade journaler. Absolut inte bara de socialsekreterare som jobbat med ärendet. Fast det är ju en IT-säkerhetsfråga. 

På en liten ort som du bor på lär det garanterat snackas i fikarummen om du bor på ett sådant ställe där alla känner alla. Tror du något annat är du absolut naiv. 
    Problem får vi inte, men en misstanke utreds självklart
     Och ja har, till skillnad från dig, tilltro att socialen gör rätt. Och man oskyldig bevisad skyldig. 

Jo, det ska alltid finns bevis för att man ska bli dömd. 

De tar alltid kontant när de fått in en anmälan, oavsett om de väljer att starts en utredning eller inte. Det vanlig praksis. 

I samhället jag bor så öppnar man inte andras post. Vad man gör i andra samhällen, byar, städer etc får stå för dem. 

Uppenbarligen inte tillräckligt med kritik för att de ska ändrar praksis. 

Att skicka handlingar fel är inte samma sak som att grannen öppnar din post. Det är två olika saker. 

I det fallet där socialen skickade fel anmälde de sig själva. 

Ja, de flesta har tillgång till journalen men jag misstänker att de inte får gå in i någon annans journal som de inte har som klient. I likhet med vården. Jag har tillgång till alla journalerna på mitt jobb, men jag inte rätt att gå in i de som inte jag har vårdansvar över. 

Klart det snackas, men det skvaller om du tror det. Vi har en väldigt bra sammanhållning i mitt samhälle och alla stöttar alla. 

Du får gärna komma på besök. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 23:52:47 följande:
    Lägre krav på en soc utredning. Krävs inga bevis. Det räcker med att soc tror. 

Du måste bo i en väldigt liten by då du känner till hur alla agerar vid felsänd post. 99,999% av befolkningen lever under andra betingelser. 

Finns inga regler att man inte får gå in i någons journal. Har hört ett och annat. 
    Låter nästan som du bor i en liten sekt. Typ Knutby.
    Nej, det räcker inte med att soc tror eller tycker någonting. En orosanmälan som kommit in ska utredas. Den utredningen innebär inte att soc "tror" någonting, utan man skaffar fram bevis på att orsoanmälak stämmer eller att den inte stämmer. 

Ja, jag bor i en liten ny men helt normalfuntade människor. Ehhh...Nej. De flesta normalfundade människor vet att det är brottsligt att öppna andras post. 

Nej, det är ingen sekt. Inte på långa vägar. Är ett helt vanligt litet svenskt samhälle. Finns många av dem. 

Jo, inom vården finns det lagar för vilka journaler man får gå in på ocj jag misstänker att det är samma i socialtjänsten. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-23 11:18:54 följande:
    Du bor i en liten by utan problem och tror att det fungerar likadant överallt. 

Det är ofta många som kommer åt journalerna. De rymmer inte bara ev utredningar utan även en del annat. 

Jag tror inte att gallringsreglerna sköts heller. 
    Nej, jag tror inte att det fungerar lina över allt. Vilket jag också har sagt till dig. Men det är så vårat samhälle fungerar. Finns äkert problem här också men inget som går ut över andra. 

Ja, vet vad journaler rymmer och att man kommer åt dem är inte samma sak som att man har lov enligt lagen att gå in I journalerna. Vilket jag också skrev till dig. 

Du tror nu ingenting om socialen. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?