• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-02 19:48:53 följande:
    Nej, de angav ju mitt personnummer. Då får jag ange deras. 

Socialtjänstutredningar omfattas av sekretess, men det kände du kanske inte till?
    Var du utredd i egenskap av tjänsteman eller i jobbet? Eller var det som privatperson?

Och nej, de är fortfarande helt lagligt att skicka socialtjänstutredning med sektetess per vanlig post. Vill du ha de rek så kan du be om det!
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-03 07:12:03 följande:
    Jag har inte varit utredd. Det är barnen som varit utredda. Mitt personnummer är inte mer offentligt än socialhandläggarnas. 

Det råder fortfarande sekretess och därmed ska det inte sändas med vanlig post utan rek. 
    Men du är deras förälder/vårdnadshavare, dvs privatperson? Eller var du med i egenskap av tjänsteman? 

Jo, även med sektetess kan det sändas med vanligt post. Har du svårt att förstå det? 
  • EpicF

Och du verkar också ha extremt svårt att skilja på tjänsteman respektive privatperson. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-03 19:43:16 följande:
    Konsekvensen att inte sända med REK är att försändelser når obehöriga. 
    Ok, du har inte blivit utredd och inte pratat med socialtjänsten. Så varför har du då använt deras personnummer i en kommunikation som rimligen inge ens borde ha existerat. Eftersom du sjölv säger aldrig pratat med den. 

Förövrigt kan försändelsen nå obehöriga även med rek. 

Och vill du ha rek så be om det. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-26 00:23:12 följande:
    Nej, JO har riktat kritik mot det förfarandet av förklarliga skäl. Det är inte tillräckligt säkert. Post sorteras fel, fel person kan öppna posten. Det sker ingen ID kontroll eller verifiering att kommunikationen nått mottagaren. 
    Och ändå så är det ett helt ok sätt att skicka handlingar på och det praktiseras på många ställen. 

Att JO har kritiserat är en helt annan sak och påverkar inte vad som är ok eller inte enligt lagen. 

Om du vill ha det som rekommenderat för du ve om det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-28 20:01:38 följande:
     Nej, det är inte okej vilket även JO har konstaterat. JO är en statlig kontrollmyndighet med uppgift att granska offentlig myndighetsutövning. 

Man ska inte behöva be myndigheter att följa lagen. I det här fallet sekretessbestämmelserna i socialtjänstlagen. 
    Och fortfarande så är det ett helt ok sätt enligt lagen. 

Nej, ingen har heller bett att dem ska följa lagen eftersom de redan följer lagen. Men önskar du handlingarna på annat sätt än vad som är praksis (och innanför lagen) så får du be om det. 
  • EpicF

Ts: Om du nu har förstått JOs kritik, varför drar du då upp helt andra saker? 

• EpicF

Ts: Förlåt att jag är tvåspråkig och bor i en del av landet där bla ordet praxis även kam stavas praksis. Men du har uppenbarligen inga problem med att förstå vad jag skrivit.... 

Sedan är det också familjeliv det skrivs på och inte i den akademiska världen. 

• EpicF
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-29 17:12:47 följande:
    Rättstavning.....
    🙈
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-29 20:03:56 följande:
    Jag tycker det ser fruktansvärt fel ut. Jag behövde i alla fall läsa två gånger. 
    Du får tycka precis vad du vill. Själv tycker jag "rättsstavning" ser fruktansvärt fel ut. 

I många delar nära gränsen använder man stavningsformen "praksis", vilket är helt ok att göra. Att du vägrar att förstå ett så enkelt ord är ditt problem. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-29 21:05:05 följande:
    Det är skillnad mellan att slinta med fingrarna på tangentbordet och att inte ha en susning om hur vanligt förekommande ord stavas. 

Att du anser att det är "okej" att stava fel får stå för dig. De flesta skulle se det som ett tecken på bristande bildning. Det kan ju också på ett sätt förklara din inställning till myndighetsutövning där du inte tycker att det är så viktigt att svenska myndigheter följer lagen. Där det inte spelar så stor roll att sekretessbelagda uppgifter når fel personer, så länge socialtjänsten skrivit "rätt namn och adress" på kuvertet. Att folk kan flytta, att brevbäraren kan lägga i fel låda, att nyfikna anhöriga kan få för sig att öppna annans post tycks inte bekomma dig. Hur som bekommer det i vart fall JO och det är ju tur. Dessvärre tycks det finnas de som anser att JOs kritik inte är så allvarlig, då de inte är någon domstol, utan "bara" en statlig kontrollmyndighet utan sanktionsmöjligheter. Tragiskt är bara förnamnet. 
    Jag har inte skrivit att jag "slant med fingarna" utan talade om för dig att även praksis är en vedertagen stavning i den kommun i Sverige som jag bor. Om du har problem med det får du gärna ha det, mig kvittar det. 

Inte så viktigt att svenska myndigheterna följer lagen? Jaha, och var har jag skrivit det? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-29 23:40:47 följande:
    Det var jag som talade om för dig att man har större överseende för om någon slinter på fingrarna och åstadkommer ett stavfel den vägen, än om man som du uppenbarligen har stora kunskapsluckor i grundläggande rättstavning. 

Att du bor i en kommun där det praxis att inte kunna stava låter beklagligt. Kände faktiskt inte till att det fanns en sådan kommun. Vilka fler ord är det ni inte kan stava till i den kommunen?   // Skrattande Det låter ju väldigt sannolikt måste jag säga...

Du har i upprepade inlägg påstått att socialtjänsten följer lagen, trots att de sänder sekretessklassade uppgifter till obehöriga. Detta trots att det är ett solklart sekretessbrott, vilket även JO-konstaterat och riktat synnerligen hård kritik mot. 
    Jag bor i en kommun där det är vedertaget att praxis kan stavas på med x (praxis) och med ks (praksis). 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-30 13:30:01 följande:
    Nej, jag bor i en kommun där man använder språkliga variationer och där olika ord kan stavas på olika sätt. Vilket är helt naturligt egentligen. Och nej, i min kommun så följer Socialtjänsten lagarna, precis som i andra kommuner. Så även i din kommun. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (skådespel) skrev 2023-10-30 20:01:13 följande:
    Snälla, släpp det! Praxis har Inte två olika korrekta stavningar i svenskan.

Du ska inte behöva skämmas vare sig för att du har dyslexi eller för att du ofta kommunicerar på norska (bägge förklarar misstaget utmärkt), men du har fel i att 'praksis' är rätt på svenska. 
    Skrev jag korrekt svenska? 

Och var skrev jag att "praksis" var rätt på svenska? 

Jag skrev att i den kommunen jag bor i används även stavningen "praksis" (gränskommun).

Nej, jag skäms inte för min dyslexi eller att jag är två (tre) språkig. Varför skulle jag? 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-30 22:48:20 följande:
    Nej, jag behöver inte läsa något inlägg igen. 

Ja, jag är medveten om vad jag har skrivit. Brukar inte du vara medveten om vad du skriver? 

Och var har jag skrivit att svenska språket inte är svenska? 

I min värld och i alla andras värld är svenska svenska och norska norska, precis som danska är danska, franska är franska, portugisiska är portugisiska osv osv. Är rätt märkligt om det inte är det för dig... men å andra sidan är jag inte direkt förvånad 😅
    Ja, eftersom jag bor i en svensk kommun så ligger den i Sverige. Var skulle den annars ligga? 

Är inte det minsta förvånad över att du tror att svenska kommuner ligger i andra länder...😅

Vad du anser är rätt eller fel får stå för dig. 

Läs på lite vad ordet "vedertaget" betyder, för det verkar du inte ha någon aning om. Men inte heller där blir jag förvånad. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-30 22:48:20 följande:
    Ja, det är inte olagligt att ange personnummer i vare sig den ena, eller den andra riktningen.

Att däremot sända sekretessklassade uppgifter till obehöriga är förbjudet

Och ingen har heller påstått att det inte skulle vara förbjudet.... fast just det verkar aldrig ha gått in hos dig.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?