• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (hmm) skrev 2023-03-22 11:37:22 följande:

Det är väl rent av självklart att man inte skickar sekretessbelagda handlingar via vanlig snigelpost. Det är REK som gäller.
    Detsamma gäller att socialtjänsten inte får maila känslig information.

Tyvärr har även jag varit med om detta, både gällande mail och post från soc. Det gäller inget som har med familj/barn att göra utan med mig som utsatt av våld i nära relation. Inget jag vill att kreti och pleti okända grannar behöver ta del av.

Just socialsekretare tillhör en myndighet som antingen inte har lärt sig- alternativt vägrar följa lagar och regler så detta problem kommer att fortgå.

Skönt att utredningen är nedlagd ts, hoppas allt går bra för dig och din familj.

Det är inte emot lagen att skicka med vanlig post eller maila. Men det är klart olämpligt. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 11:40:26 följande:
    Vad har du åtgärdat senaste veckan, senaste månaden, senaste året? 
    Eller tycker du att allt fungerar perfekt i samhället?
    Tja, jag med och fick ordning på den kommunala huvudvägen utanför där jag bor i höstas. Tillsammans med ett tiotal andra. Den har varit trasig i flera år men är nu lagat och körbar igen. 

Var med att få till ordentlig kollektivtrafik här för några år sedan. 

Annars så fungerar det mesta perfekt i det samhället jag bor. Men här lyssnar de också på oss som bor här, vad vi har åsikter ochde prövar att ordna det efter hur vi anser att det ska vara. 
  • EpicF
    Anonym (hmm) skrev 2023-03-22 11:44:42 följande:
    Märkligt att det sker varannan gång i snitt. I vissa fall är det väldigt viktigt med sekretessen och då får jag åka till kontoret och hämta ut brev med uppvisande av leg. Vid andra tillfällen struntar de totalt i det och postar brev som jag aldrig får.
    Innehållet är detsamma. Samma ärende, samma grad av känsliga uppgifter.
    Och vad sa chefen när du påpekade detta? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 12:08:50 följande:
    Du tycker inte att verksamheten har någon som helst anledning att rannsaka sig själva? Ha egna kvalitetsrutiner som de jobbar efter? 
    Om ingen påpekar att de kanske borde hantera sekretessbelagd information annorlunda hur ska de då veta att de i allmänhetens ögon gör fel? Även de inte för fel enligt lagen. 
  • EpicF

Ts: Ex huvudvägen utan för mig har varit trasig I flera år. Stora hål etc. Hur tänker du att kommunen ska få reda på det om ingen påpekar det? 

Det är inte så att kommunen åker runt till alla väga för inspektion årligen. 

• EpicF

Ts: Om ingen klagar så blir det helle ringen endring eftersom de helt enkelt inte vet om det. 

• EpicF

Ts: De skickar posten hem till dig. Adresserat till dig. De sprider inte runt den till andra. Inget sekretessbrott har begåtts. 

• EpicF

Tydligen också väldigt svårt att själv öppna munnen och tala om att jag vill gärna ha alla handlingar med rek post eller personligen hämta handlingar på kontoret. Eftersom jag har problem med att posten kommer bort/läggsi fel brevlåda etc. Det tydligen väldigt avancerat. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 12:19:52 följande:
    Det måste ju givetvis vara väghållarens ansvar att hålla koll på i vilket skick vägarna är i. Det ska inte krävas att någon klagar för att skador åtgärdas. 
    Ska man behöva kontakta dem för att de ska åka ut och ploga vintertid också? Vet de som faktiskt behövt göra det visserligen, men det är ju helt sjukt. 

Varför ska man behöva påminna offentliga myndigheter att göra sitt jobb?
    Kommune har rätt många vägar de har ansvar över både stora och små. Och småvägar åker de inte ut till för att kontrollera regelbundet. Och då kan de inte veta att det är helt i vägen om någon inte påpekar detta. 

Nej, vi behöver inte kontakta själva för att det ska plogas på huvudägaren. Det görs automatiskt via kommunen. Däremot har vi själva ordnat privat avtal med kommune att också våra privata vägar plogas under vintern, och det fungerar som det ska. Har aldrig varit några problem. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 12:23:33 följande:
    Den åtgärden garanterar tyvärr inte att posten hamnar i min brevlåda och inte i grannens. Hamnar den i grannens brevlåda hindrar det inte grannen från att sprätta kuvertet. Så på vilket sätt har socialtjänsten upprätthållit sekretessen då tycker du?

Man kan inte placera sekretessbelagd information ute på trottoaren med texten "rör ej" och sedan hävda att man inte har någon ansvar för om någon rör pappren. Det förstår du säkert själv. 
    Nej, men du kan öppna din egna munn och tala om att du vill ha det som rek eller hönta upp det personligen. Svårare än så är det inte. 

Om din granne öppnar post som är till dig får du anmäla honom eftersom det är ett brott. 

Att placera sekretessbelagd information på gatan med en text "rör ej" går inte att jämföra med att skicka personligt adresserad post hem till en klient. Det är två helt olika saker. Förstår inte du det? 

De har upprötthålt sekretessen genom att skicka den personligt adresserad till dig. Att din granne är en tjuv kan inte de göra något åt. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?