• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 16:09:32 följande:
    Hur tror du det tolkas? // Skrattande  Du som är bekymrad över hur saker och ting tolkas hela tiden!
    Bekymrad över hur saker tolkas? Jag inte bekymrad alls över hur saker tolkas. Det är du som är det. 

Det är din fylla rätt att spela in samtal du själv medverkar i. Det tolkas inte på något speciellt sätt utan kan ofta ses som positivt från båda sidor. 

Själv brukar ibland spela in samtal jag medverkar i och har heller inga problem att folk spela in samtal jag kallat in till. Ex i mitt jobb. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 16:16:00 följande:
    Det skulle ju kunna tolkas som att du har bristande tillit och inte är samarbetsvillig. Att du är märklig kort sagt. Därifrån kan de dra slutsatsen att du är olämplig som förälder. 
    I dagens samhälle är det inte ovanligt att samtal spelas in. Det ses inte som konstigt eller som att man inte är samarbetsvillig eller saknar tillit. Det är lika mycket för sin egen skull som andras att mam har svart på vitt vad som blev sagt. 

Att däremot inte medverka ses som bristande tillit och att man har svårt för att samarbeta. 
  • EpicF

Ts: Jag brukar aldrog ha möten med mina barn Eller min sambo så finns ingen anledning att spela in. Vi har helt normala familjesamtal. Har inte ni det? 

Däremot i mitt jobb händer det att patienter spelar in samtalen, för att sedan kunna gå igenom dem i lugn och ro och se om de fått med sig allt. Har också haft kollegor på "obekväma" samtal om bla samarbete som då spelar in. Några har även haft förtroende valda med eller andra tillitspersoner. Vilket är fullt normalt. 

Hade jag deltagit på samtal med socialtjänsten så hade jag spelat in samtalet, helt öppet. Inget konstigt med det. 

• EpicF

Ts: Jag har aldrig möten med mina barn och min sambo. Vi umgås som normala personer och har normala familjesamtal. Vi behöver inte kalla in till möten i våren familj. 

Jag har inte pratat om att man ska spela in samtal man har med kollegor utan jag skrev att ibland har folk spelat in samtal de har med mig som chef. Vilket är helt normalt. 

Du läser ju som fan läser bibeln

• EpicF

Ts: Jag har aldrig möten med mina barn och min sambo. Vi umgås som normala personer och har normala familjesamtal. Vi behöver inte kalla in till möten i våren familj. 

Jag har inte pratat om att man ska spela in samtal man har med kollegor utan jag skrev att ibland har folk spelat in samtal de har med mig som chef. Vilket är helt normalt. 

Du läser ju som fan läser bibeln

Brukar du själv ha möten med ditt barn och man/sambo?

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 19:41:47 följande:
    Ja, vi möter varandra i vardagen mest hela tiden. Ibland har vi lite mer formella möten, där vi diskuterar olika strategiska frågeställningar. Som om vart vi vill åka på semester exempelvis. Det tycker jag är trevligt, men jag har aldrig funnit något behov av att spela in våra samtal i familjen. Inga andra samtal heller faktiskt, men här skiljer vi oss åt du och jag. Det är tydligt det. 
    Jag vill belysa de svagheter och brister som jag finner inom socialens myndighetsutövning. Jag finner det totalt onödigt och faktiskt direkt kränkande på vilket sätt de både använder och sprider personuppgifter. Därtill den bristande sekretess som deras utredningar är omgärdade med. 
    MÖTEN! Inte om ni möter varandra. För det antar jag att ni gör. Jag möter iallefall min familj dagligen. Men vi har inga möten, utan vi samtalar på normala sätt. 

Vet vad möten är? Det är det du har haft med socialen. 

Nej, varför skulle du spela in samtal men din familj? Du litar väl på att din familj inte hävdar saker du aldrig har sagt? Eller?

Nej, jag spelar heller in samtal med min famil, vänner eller kolleger. Vilket jag heller aldrig var skrivit. 
    Jag vill belysa de svagheter och brister som jag finner inom socialens myndighetsutövning. Jag finner det totalt onödigt och faktiskt direkt kränkande på vilket sätt de både använder och sprider personuppgifter. Därtill den bristande sekretess som deras utredningar är omgärdade med. 

Och detta anmälde du till chefen? Vad har du fått för svar? 
  • EpicF

Ts: Ja, jag skiljer på möten som i att medverka på ett möte med socialen och möten, som i att möta sina barn, familj eller vänner. 

Gör inte du det? Det är två helt skilda saker som normala folk skiljer på. Lite märkligt att du inte skiljer på dessa två. 

I mitt jobb så ingår att ha formella möten, med skrivna referat, som sedan ska signeras, med arbetstagare som är i konflikt med andra kollegor, kommit på kant med patienter eller anhöriga, eller gjort fel i sitt arbete, fått klagomål från andra (både kollegor, patienter eller anhöriga) eller är i konflikt med arbetsgivaren av olika skäl. Många har då med sig förtroendevald från antigen kommunal eller vårdförbundet, eller en annan tillitsperson. Många önskar också att spela in samtalet av olika orsaker, vilket är helt ok för mig. 

Ja, jobbar man med människor så kan det ibland uppstå konflikter mellan olika personer. Dessa måste tas tag i och utredas. Vad som ligger bakom konflikterna är olika saker. Helt irrelevant för dig. 

Nu skrev jag att folk ibland har behov att spela in samtal de har med diverse myndigheter eller arbetsgivaren. Inte nödvändigtvis med mig. 

Anmält dina klagomål för hanteringen av ditt ärende till enhetschefen för det socialkontor du har utreds från. Men det har väl naturligtvis inte gjort eftersom du inte litar på socialtjänsten... Jag frågade vad du hade fått för svar från enhetschefen på dina klagomål. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 20:39:45 följande:
    Jag har dagligen mycket möten. Har aldrig sett ett behov av att kategorisera mötena efter vilka det kan finnas ett behov av att spela in eller inte. 
    Låter som du jobbar som någon personaladministratör inom offentlig verksamhet eller liknande, där dina klienter inte känner något förtroende för dig som person. 

Nej, jag har faktiskt inte sett det särskilt meningsfullt att anmäla mina synpunkter till någon pappersvändare på ett socialkontor. Speciellt inte då skadan redan är skedd och utredningen nedlagd. Skulle det mot förmodan öppnas en ny utredning mot oss, skulle jag däremot förstås ha detta i åtanke. Min tillit till dem är kort sagt utraderad. De har en del att jobba på där. 
    Mina medarbetare har stor förtroende för mig. Och kom prata med med utan att spela in samtal. 

Nej, jag jobbar inte som personaladministration utan är spec.ssk med master och jobbar som vårdenhetschef för en avdelning på ett sjukhus. 

Som väntat. Anmäla tänker du inte göra men klaga på internet gör du. 

Du har inget behov av att spela in, men du är att socialen bla ska hävda saker du inte har sagt. Och ändå vill du inte spela in samtal med dem. Märkligt. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 20:55:30 följande:
    Hur vet du att dina arbetskamrater har ett stort förtroende för dig? Har de sagt det?  // Skrattande Eller finns det vissa som inte propsar på att få spela in era samtal?
    Okej - du jobbar som sjuksyrra på ett sjukhus. 
    Brukar ni skicka journaler med REK, eller väljer ni att dumpa dem lite varstans?

Ja, detta är ju ett forum där man kan diskutera olika företeelser inom det offentliga. Ämnet ligger ju under myndighetsutövning, så jag tycker det ligger helt rätt där. 
    Ja, det har dem sagt. Min dörr står alltid öppen och de kan prata om vad de vill. 

Ibland, ytters sällan dock, så måste jag dock ha formella möta om obehagliga saker, som konflikter, klagomål etc. Det är nackdelen med att vara chef. Hittills har dock enbart en arbetstagare haft med sig förtroendevald samt spelat in. Dock var det problem med h*n från start så provanställning blev inte förlängd, och det händer faktiakt nästan aldrig. Faktiskt ända gången det har hänt sedan jag tog över som vårdenhetschef. 

Som sagt, en gång har en medarbetare spelat in samtalet under möter. Vilket för mig var helt ok. Hade inget att dölja. 

Nej, det var länge sedan jag jobbade som "sjuksyrra" på golvet. Har varit i chefsposition de senaste 10 åren. 

Om journaler skickas med REK får du fråga avdelningen som har hand om dessa ärenden. Vi hanterar inte den saken på min avdelning utan hänvisar till journalarkivet. 

Nja, tråden ligger under "Myndighetskontakt" för att vara korrekt. 

Det normala om man har problem med en myndighet, ex hur socialtjänsten hanterar utredningar och sekretessbelagda uppgifter är att man tar upp frågan med berörd enhet. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 21:12:11 följande:
    Ja, det låter ju inte som att du har disputerat direkt! SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Låter som du har ett "ansvarsfullt" arbete...du jobbar alltså som någon slags arbetsledare på ett sjukhus med sjuksköterska examen? Okej. Ja, det är alltid intressant att veta - eller inte... 

Alldeles oavsett din yrkesmässiga bakgrund. Tycker du att sekretessklassade handlingar ska skickas med vanlig post?

Detta är ju ett diskussionsforum, så vad skulle man diskutera här om inte just kontakter med myndigheter? Jag har inga problem, däremot har jag synpunkter. Det är inte samma sak. 
    Nej, jag har disputerat. Vilket har påstått. 

Ja, att vara vårdenhetschef är ansvarsfullt (utan situationstecken). Dvs ansvarsfullt på riktigt. Nej, jag är vårdenhetschef. Vilket är samma som enhetschef. Ha, självklart har jag examen. Både kandidat-, magister, och masterexamen.

Arbetsledare är man när man leder arbetet på golvet. Hos oss kallas det för teamledare. Det har vi två av (legitimerade sjuksköterskor), som har ansvar över varsin grupp med medarbetare. Sedan har vi också en koordinator (också denne sjuksköterska) som koordinerar med andra avdelningar och har kontroll på antalet platser vi har. Vad detta nu skulle ha för intresse för dig. 

Nej, jag tycker inte sekretessbelagd uppgifter ska skickas med vanligt post. Vilket jag också tidigare har sagt i denna tråd. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?