Aviga skrev 2023-02-04 00:18:52 följande:
Om jag säger så här; Det är mycket svårt nästan omöjligt att utifrån några rader på ett forum avgöra om personen "uppvisar ett mönster av anknytningsproblematik"
Du behöver diagnostiska verktyg och erfarenhet av kliniskt arbete och personliga möten.
Vad du kan se/avläsa påverkas av många faktorer så som "Vana att uttrycka sig skriftligt" "Hur öppen man vill vara" " Om man känner sig trygg i omgivningen" osv.
Jag tror att det bästa man kan göra är att vara medmänniska och lämna psykologin till psykologerna
Numer finns det gott om psykologer på nätet man kan tipsa om utifall det känns nödvändigt
Nu vill jag mena att människor inte "diagnosticerar" andra människor för att de pratar om att det finns något som heter diagnoser som kan ligga till grund för deras problem.
Inte heller blir man mindre medmänniska eller förenklar någons problematik, om man nämner att det finns ett mönster och att de inte är ensamna.
Faktum är att om det finns en risk med att skriva och läsa saker på ett forum, ja då ska nog inte forum få finnas alls.
Tycker det inte skiljer sig mycket om någon ställer en fråga om en droppande kökskran. Då kan man antingen tipsa om att det kanske är läckande packning, och hur ens egna erfarenheter lärt en lösa det. Men med ditt resonemang blir det mer att en ska lägga huvudet på sned och säga "oj vad jobbigt med kranen, jag känner verkligen med dig. Men kontakta en rörmokare".
Man kanske behöver prata med en rörmokare ändå. Men man har i bästa fall lite mer kunskap genom andras erfarenheter.