Anonym (Suck) skrev 2023-02-05 12:25:28 följande:
Jo jag håller med dig i en hel del.
Jag tycker mest det är synd att man så lätt bara (på forum som detta) tar på sig diagnosglasögonen och ska lösa ts problem med en diagnos, som att det i sig får allt att bli bra.
Sen ÄR många hjälpta av att få en diagnos där de får stöd av vården också - men att se det som lösningen på allt tror jag man går bort aig när man gör. Och på fprum tror jag många bara vill skriva det för att känna att man är duktig, intehjälpa personen på riktigt. Utan få visa att man kan något själv.
Det har funnits en tid då jag själv sökte mycket stöd och kunskap över nätet. Det du säger om att "visa att man kan något" stämmer väl överens med mina minnen av interaktioner under den perioden. Jag lyssnade till berättelser om personers egna erfarenheter och lyssnade till många floskler. Jag fick "vänner" som visade sig vara personer som inte klarade av möten i verkligheten lika bra som när det gick att gömma sig i över nätet. Det här är någonting jag bearbetat en hel del under det senaste halvåret. Vad jag har kommit fram till är att de personer jag såg på som vänner egentligen inte beter sig så annorlunda mot mig än vad folk gör här på forumet. Är de verkligen mina vänner? Jag vet inte. Jag kanske skrev till dem om något problem jag hade, och fick ett svar, sedan skulle de kolla på film eller lyssna på podd eller prata i telefon. Detta trots att det var de själva som lärt mig att en relation ska vara ömsesidig!
Jag hoppas ibland lite på att någon av dem läser här och förstår att jag är jag (det är relativt lättgissat för personer som känner mig från nätet) och förstår själva varför jag förändrats i kontakten med dem. Via forumet har jag kontakt med, blivit kontaktad av och själv kontaktat flera trevliga personer. Men steget är betydligt längre för mig nu att dela väldigt personlig information kring vem jag är , just för att jag har de här erfarenheterna sedan tidigare av att tro mig bli nära vän med någon. Det är ett forum. Säkert har folk hittat vänner och sexpartners härifrån genom åren, men jag rekommenderar att man är försiktig, särskilt i sårbara situationer.