Aviga skrev 2023-02-03 23:15:50 följande:
Det har du helt rätt i men om man behöver en diagnos så går man förmodligen till psykologen/psykiatrikern och får förhoppningsvis hjälp, inte till ett forum som det här.
Jag skulle aldrig utifrån de få rader som skrivs i en tråd på ett forum kunna avgöra om personen i fråga har känslomässiga problem/störning. ännu mindre ställa en diagnos.
När jag skriver så försöker jag formulera ett dilemma som just nu plågar mig och hoppas på att någon därute med sina erfarenheter kan ge mig tips.
Om det blir problem när jag inte accepterar de pseudo diagnoser som ges så undrar jag vad jag har här att göra.
Observera att pseudo diagnoser liksom hobby psykologer inte är sammansatta ord
Men OM, du har en diagnos då? Många har ju faktiskt det. Diagnoser som påverkar både dom själva och omgivningen negativt.
Att sätta någon på spåret, för var deras problem ligger, tycker jag per automatik inte behöver vara fel. Hela upplägget på Familjeliv handlar ju om att gissa och tipsa.
Och var går gränsen? Om någon uppvisar ett mönster av anknytningsproblematik, som är rätt vanligt, både här och ute i livet. Ska man inte hjälpa till med att be personen fördjupa sig lite i vad det innebär och sedan, om det stämmer, söka hjälp? Eller är det bara viss typ av problematik en inte får prata om?
Alternativet är ju att utgå i från att alla är dumma i huvudet och ska skilja sig. Skulle det vara bättre?