• Anonym (Kozzo)

Svårt att hitta kvinna som man

Jag är en kille som har några år kvar till 40 och jag har aldrig haft en partner eller  flickvän och haft sex någon enstaka gång för tio år sedan. Jag har nog inte varit på en riktig dejt heller.

Jag har försökt via nätet i ca 15 år, via föreningar och när man var yngre en hel del hemmafester. Nu när man blivit äldre har det blivit ännu svårare och jag börjar undra om ni tjejer inser hur svårt det är för oss killar att hitta någon? Det är så sjukt mycket lättare som tjej.

Jag är väldigt avundsjuk på er tjejer som kan hitta en dejt, ligg eller vad som helst egentligen. Hur ska en kille som mig lyckas? Jag duschar varje dag, har ett välbetalt jobb, egen lägenhet och bil har jag haft sedan 20-21.

Vardagen blir ganska ensam när man börjar bli äldre och man ser nästan alla runt omkring sig i ens ålder ha partner och barn och så vidare medan jag inte ens varit på min första dejt ännu. Det börjar kännas hopplöst.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Svårt att hitta kvinna som man
  • Anonym (Anonym)

Ansträng dig ordentligt nu är mitt tips!   Efter 40 tycks kvinnor inte vilja ta i en man med tång. Antal matches gick ner markant.

• Anonym (Framåt)

Det är bara att fortsätta försöka, aldrig ge upp.
    Jag är 51, har aldrig haft en tjej, och bara legat med en. För 16 år sen.
    Har hängt på dejtsidor i ca 20 år nu.
    Tror inte alls att det är lättare för tjejer. Varken att få ligg eller hitta nåt seriöst.
    Bara för att massa killar vill ligga, så betyder inte det att hon vill ligga med alla killarna.
    Och att hitta nån det klickar med, det är nog lika svårt för både killar och tjejer.

• Anonym (Framåt)
    Anonym (Kozzo) skrev 2023-01-15 21:41:53 följande:

Vardagen blir ganska ensam när man börjar bli äldre och man ser nästan alla runt omkring sig i ens ålder ha partner och barn och så vidare medan jag inte ens varit på min första dejt ännu. Det börjar kännas hopplöst.

Vad ska man göra?

Försök sluta att jämföra dig. Man vet inte hur andra har det egentligen, man ser bara ytan.
    Nästan alla har inte partner, det vimlar av singlar.
  • Anonym (Gonza)

1.Vad har du för personlighet? Är du intresserad av andra människor till exempel? Om ditt ärliga svar är nej, inte så intresserad, så kan du börja där.

2.Tänker man ständigt på att  jag har det och det, så varför får jag inte det och det, så sipprar det ut.

3.Det kan vara skönt att fokusera på andra. Men inte för mycket så att du blir utnyttjad, det ska vara balans, ge och ta. 

• Anonym (Feldraken)
    Anonym (Framåt) skrev 2023-01-15 21:52:24 följande:
    Försök sluta att jämföra dig. Man vet inte hur andra har det egentligen, man ser bara ytan.
    Nästan alla har inte partner, det vimlar av singlar.
    "Nästan alla har inte partner" stämmer inte alls. De flesta har partner.

• Anonym (Kozzo)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-15 21:45:09 följande:

Ansträng dig ordentligt nu är mitt tips!   Efter 40 tycks kvinnor inte vilja ta i en man med tång. Antal matches gick ner markant.

Jag har inte fått matchningar oavsett ålder.
    Anonym (Gonza) skrev 2023-01-15 21:57:38 följande:

1.Vad har du för personlighet? Är du intresserad av andra människor till exempel? Om ditt ärliga svar är nej, inte så intresserad, så kan du börja där.

2.Tänker man ständigt på att  jag har det och det, så varför får jag inte det och det, så sipprar det ut.

3.Det kan vara skönt att fokusera på andra. Men inte för mycket så att du blir utnyttjad, det ska vara balans, ge och ta. 

Jag kanske inte är jätteintresserad av andra människor. Men jag tycker ändå om att träffa nytt folk, men vara för mig själv ibland.
  • Core

Har du stil?

Du kan trolla upp dig från en trea till en sjua med rätt förutsättningar. Men få vågar, eller tänker på det.

• Anonym (Neeej)

Jag tycker inte alls att det är lättare för kvinnor. Inte i min ålder, 57 år. Jag börjar tro att jag aldrig blir älskad igen. Längtar så efter kärleken igen. 

• Anonym (Gonza)

Bra att du vet att du inte är intresserad av andra människor. Försök leta efter en tjej som inte heller är det.

Hennes profiltext kan se lite olika ut, allt ifrån en punkt (.) Till... skriver senare...  Till en massa babbel om sig själv och om vad hon vill ha: jag har ett drömliv, nu fattas bara du...

Men du behöver någon med liknande mål som du eftersom du inte är intresserad av människan bakom. Vad är dina mål? Ett spännande sexliv? Köpa hus? Resa? Skriv det, och du drar till dig likasinnade. 

• Anonym (Snart 42)

Jag är snart 42 år och har samma läge även om jag har haft sex fler gånger än dig.

Men det första du ska göra är att sluta jämföra hur det är för kvinnor eftersom det ändå påverkar din situation och bara kommer att göra dig bitter vilket verkligen inte kommer gynna dig.

Det stämmer att kvinnor har en stor fördel på online dejtingmarknaden (mycket beroende på att det är så snedfördelat i antalet män och kvinnor där), vilket statistiken från t.ex. Tinder när det gäller likes och matchningar är förkrossande tydlig för. Kvinnor högersvajpar på ca 5% av killarna och killarna på ca 55% av kvinnorna och fördelningen män/kvinnor är ca 75%/25%. Dessutom får ca 20% av männen ca 80% av alla matchningar (detta är global data och kan ju så klart skilja sig när det gäller Sverige).

Men både män och kvinnor har problem med hur dagens dejtingmarknad även om problemen set olika ut. För en normal man är det största problemet att man är väldigt ofta är helt osynlig och inte når fram genom bruset. För kvinnorna är ett stort problem att de generellt blir överösta med meddelande så att det inte är hanterbart. Dessutom är ju majoriteten av de meddelanden av väldigt låg kvalité.

Jag ser ingen anledning att försöka fastställa om män eller kvinnor har det "värst", eftersom det så mycket beror på vilket perspektiv man utgår ifrån. Topp 20% av männen har det ju t.ex. jättebra medan övriga 80% (särskilt de 10% på botten) har det väldigt svårt.
    För kvinnorna blir det ju så klart hög konkurrens om topp 20% av männen viket gör att de männen i många fall kan ligga runt och "utnyttja" kvinnor för enbart sex.

Förstår att det är skitjobbigt för det är ju inte direkt så här iallafall jag hade sett livet framför mig när jag var 25-30. Då räknade jag med att ha en familj vid det här laget på samma sätt som alla min vänner har. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Dock är det väldigt viktigt att inte bli bitter och istället försöka hitta det som är positivt i livet och inte ge upp. Vi ska ju förhoppningsvis leva tills vi är 85-90 och kan förhoppningsvis hitta någon att leva tillsammans med innan vi trillar av pinn.

Själv började jag prata lite med en terapeut för något år sedan. För mig var det väldigt skönt att kunna prata ut med någon som jag inte har en annan relation till (som t.ex. mina vänner). Jag är lyckad på de flesta andra delarna av mitt liv men just detta kan stundtals kännas rätt tungt och ledsamt och då är det bra att ha någon att prata med.
    De samtalen löser inte grundproblemet med dålig framgång inom dejtingen, men är ändå väldigt värdefullt. När det gäller dejting grejorna har jag personligen fått ut mycket från happydating.se och podcasten med samma namn (finns på websidan och Spotify), och känner att jag ändå är på rätt spår även om inte det lett till ett förhållande (än).

Förhoppningsvis kanske en sån sak kan hjälpa dig  med det mentala en del också.

Jag har kört online (verkar finnas några olika aktörer) eftersom det varit både billigare och framför allt mycket smidigare eftersom jag kunnat jobba hemifrån och flexa ut och ta ett sånt samtal under arbetsdagen.  

Svar på tråden Svårt att hitta kvinna som man