• Anonym (Kozzo)

Svårt att hitta kvinna som man

Jag är en kille som har några år kvar till 40 och jag har aldrig haft en partner eller  flickvän och haft sex någon enstaka gång för tio år sedan. Jag har nog inte varit på en riktig dejt heller.

Jag har försökt via nätet i ca 15 år, via föreningar och när man var yngre en hel del hemmafester. Nu när man blivit äldre har det blivit ännu svårare och jag börjar undra om ni tjejer inser hur svårt det är för oss killar att hitta någon? Det är så sjukt mycket lättare som tjej.

Jag är väldigt avundsjuk på er tjejer som kan hitta en dejt, ligg eller vad som helst egentligen. Hur ska en kille som mig lyckas? Jag duschar varje dag, har ett välbetalt jobb, egen lägenhet och bil har jag haft sedan 20-21.

Vardagen blir ganska ensam när man börjar bli äldre och man ser nästan alla runt omkring sig i ens ålder ha partner och barn och så vidare medan jag inte ens varit på min första dejt ännu. Det börjar kännas hopplöst.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Svårt att hitta kvinna som man
  • Anonym (Sluta jämföra)
    Anonym (Kozzo) skrev 2023-01-15 21:41:53 följande:
    Svårt att hitta kvinna som man

Jag är en kille som har några år kvar till 40 och jag har aldrig haft en partner eller  flickvän och haft sex någon enstaka gång för tio år sedan. Jag har nog inte varit på en riktig dejt heller.

Jag har försökt via nätet i ca 15 år, via föreningar och när man var yngre en hel del hemmafester. Nu när man blivit äldre har det blivit ännu svårare och jag börjar undra om ni tjejer inser hur svårt det är för oss killar att hitta någon? Det är så sjukt mycket lättare som tjej.

Jag är väldigt avundsjuk på er tjejer som kan hitta en dejt, ligg eller vad som helst egentligen. Hur ska en kille som mig lyckas? Jag duschar varje dag, har ett välbetalt jobb, egen lägenhet och bil har jag haft sedan 20-21.

Vardagen blir ganska ensam när man börjar bli äldre och man ser nästan alla runt omkring sig i ens ålder ha partner och barn och så vidare medan jag inte ens varit på min första dejt ännu. Det börjar kännas hopplöst.

Vad ska man göra?

Ok först, sluta att jämföra dig med andra. Ja de flesta andra har en partner, men är de flesta andra lyckliga i sina relationer? Nej. Majoriteten är mer eller mindre miserabla bara efter ett par år.

Jag förstår att du saknar sex, och i viss mån även en fin relation. Men gör inte misstaget att tro att alla andra är lyckliga bara för att de har någon. Jag vågar påstå att mer än hälften är själsligt döda.

Du har fortfarande två av de mest värdefulla sakerna i livet. Tid och frihet. 

• Anonym (Christer "Casanova" Carlsson-Nilsson)
    Anonym (Snart 42) skrev 2023-01-15 22:57:52 följande:

Jag är snart 42 år och har samma läge även om jag har haft sex fler gånger än dig.

Men det första du ska göra är att sluta jämföra hur det är för kvinnor eftersom det ändå påverkar din situation och bara kommer att göra dig bitter vilket verkligen inte kommer gynna dig.

Det stämmer att kvinnor har en stor fördel på online dejtingmarknaden (mycket beroende på att det är så snedfördelat i antalet män och kvinnor där), vilket statistiken från t.ex. Tinder när det gäller likes och matchningar är förkrossande tydlig för. Kvinnor högersvajpar på ca 5% av killarna och killarna på ca 55% av kvinnorna och fördelningen män/kvinnor är ca 75%/25%. Dessutom får ca 20% av männen ca 80% av alla matchningar (detta är global data och kan ju så klart skilja sig när det gäller Sverige).

Men både män och kvinnor har problem med hur dagens dejtingmarknad även om problemen set olika ut. För en normal man är det största problemet att man är väldigt ofta är helt osynlig och inte når fram genom bruset. För kvinnorna är ett stort problem att de generellt blir överösta med meddelande så att det inte är hanterbart. Dessutom är ju majoriteten av de meddelanden av väldigt låg kvalité.

Jag ser ingen anledning att försöka fastställa om män eller kvinnor har det "värst", eftersom det så mycket beror på vilket perspektiv man utgår ifrån. Topp 20% av männen har det ju t.ex. jättebra medan övriga 80% (särskilt de 10% på botten) har det väldigt svårt.
    För kvinnorna blir det ju så klart hög konkurrens om topp 20% av männen viket gör att de männen i många fall kan ligga runt och "utnyttja" kvinnor för enbart sex.

Förstår att det är skitjobbigt för det är ju inte direkt så här iallafall jag hade sett livet framför mig när jag var 25-30. Då räknade jag med att ha en familj vid det här laget på samma sätt som alla min vänner har. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Dock är det väldigt viktigt att inte bli bitter och istället försöka hitta det som är positivt i livet och inte ge upp. Vi ska ju förhoppningsvis leva tills vi är 85-90 och kan förhoppningsvis hitta någon att leva tillsammans med innan vi trillar av pinn.

Själv började jag prata lite med en terapeut för något år sedan. För mig var det väldigt skönt att kunna prata ut med någon som jag inte har en annan relation till (som t.ex. mina vänner). Jag är lyckad på de flesta andra delarna av mitt liv men just detta kan stundtals kännas rätt tungt och ledsamt och då är det bra att ha någon att prata med.
    De samtalen löser inte grundproblemet med dålig framgång inom dejtingen, men är ändå väldigt värdefullt. När det gäller dejting grejorna har jag personligen fått ut mycket från happydating.se och podcasten med samma namn (finns på websidan och Spotify), och känner att jag ändå är på rätt spår även om inte det lett till ett förhållande (än).

Förhoppningsvis kanske en sån sak kan hjälpa dig  med det mentala en del också.

Jag har kört online (verkar finnas några olika aktörer) eftersom det varit både billigare och framför allt mycket smidigare eftersom jag kunnat jobba hemifrån och flexa ut och ta ett sånt samtal under arbetsdagen.  

Siffrorna du nämner stämmer och då förstår de flesta hur svårt det är för en man att ta sig fram på Tinder eller liknande sidor därför att:

1) Det är fler män än kvinnor som är aktiva

2) De flesta män försöker med de flesta kvinnor, men bara ett litet fåtal är utvalda.

När man lägger samman dessa två faktorer blir det helt naturligt att många "bra" män/killar blir helt osedda.
  • Anonym (Snart 42)
    Anonym (Christer "Casanova" Carlsson-Nilsson) skrev 2023-01-15 23:47:32 följande:
    Siffrorna du nämner stämmer och då förstår de flesta hur svårt det är för en man att ta sig fram på Tinder eller liknande sidor därför att:

1) Det är fler män än kvinnor som är aktiva

2) De flesta män försöker med de flesta kvinnor, men bara ett litet fåtal är utvalda.

När man lägger samman dessa två faktorer blir det helt naturligt att många "bra" män/killar blir helt osedda.
    Ja så är det ju helt klart.

Personligen har jag i princip bestämt mig för att sluta med online dejting och försöka hitta sätt att träffa fler kvinnor IRL istället, men som det ser ut just nu måste jag hitta något nytt intresse för att det ska ske. Men man måste ju göra förändringar för att ha chans på ett annat utfall.
  • Anonym (Pio)
    Anonym (Snart 42) skrev 2023-01-15 23:55:33 följande:

Personligen har jag i princip bestämt mig för att sluta med online dejting och försöka hitta sätt att träffa fler kvinnor IRL istället, men som det ser ut just nu måste jag hitta något nytt intresse för att det ska ske. Men man måste ju göra förändringar för att ha chans på ett annat utfall.
    Men funkar inte Tinder alls? Inte ens lett till en dejt?
  • Anonym (Christer "Casanova" Carlsson-Nilsson)
    Anonym (Snart 42) skrev 2023-01-15 23:55:33 följande:

Stämmer. Viktigt att vara i rörelse och att inte fasta på samma platser som exempelvis Tinder..
  • Anonym (Snart 42)
    Anonym (Pio) skrev 2023-01-16 00:08:29 följande:
    Men funkar inte Tinder alls? Inte ens lett till en dejt?
    Har lett till några få dejter, men den senaste var sommaren 2021 och sedan dess har jag bara fått matcher av fejkkonton och i övrigt bara något fåtal likes var av i princip alla är från thailändskor som bor i Thailand.

Så nä jag skulle inte säga att Tinder fungerar för mig. Och i de fåtal fall jag fått en matching och det blivit en konversation och slutligen en dejt (kanske rör sig om 3-4 personer sedan 2015) har alla sett annorlunda ut än de gjorde på bilderna. Enkelt sagt var de mycket tjockare i verkligheten och tyvärr tycker jag att övervikt är vansinnigt oattraktivt och tappar all eventuell fysisk attraktion då. Och eftersom jag inte nödvändigtvis tyckte att de var superattraktiva på bilderna heller men ändå velat ge dem en chans blev det ju inte bra och allt rann ut i sanden.

Men jag är verkligen inte en av de populära killarna på Tinder.
  • Anonym (Snart 42)
    Anonym (Dennis) skrev 2023-01-16 00:15:20 följande:
    hur kan du veta vad det är för kvalitet på vad kvinnor får för medelanden av andra män? Har själv inhe en aning om vad män skriver till kvinnor 
    Det är faktiskt inte så svårt om man t.ex. sett skärmdumpar eller om någon lagt ut exempel på de meddelanden de brukar få i trådar på olika forum.

Kan ju dock inte påstå att jag fått intrycket av att kvinnorna skriver särskilt bra meddelanden heller, men de brukar inte skicka sexrelaterade grejor det första de gör (vilket många killar verkar göra). Men de är fruktansvärt tråkiga i hur de skriver många gånger, och för det mesta rätt oengagerad i konversationen (de skriver förmodligen med flera samtidigt och är mer intresserad av någon annan) och det är fortfarande vi män som förväntas vara drivande. Inom dejtingen har inte "jämställdhetsarbetet" fått genomslag.
  • Anonym (hjärnan är det sexigaste organet)
    Anonym (Kozzo) skrev 2023-01-15 22:10:29 följande:
    Jag har inte fått matchningar oavsett ålder.
    Anonym (Gonza) skrev 2023-01-15 21:57:38 följande:

1.Vad har du för personlighet? Är du intresserad av andra människor till exempel? Om ditt ärliga svar är nej, inte så intresserad, så kan du börja där.

2.Tänker man ständigt på att  jag har det och det, så varför får jag inte det och det, så sipprar det ut.

3.Det kan vara skönt att fokusera på andra. Men inte för mycket så att du blir utnyttjad, det ska vara balans, ge och ta. 

Jag kanske inte är jätteintresserad av andra människor. Men jag tycker ändå om att träffa nytt folk, men vara för mig själv ibland.
    Vad har du för intressen? Film, böcker, kultur, politik, samhälle, kreativitet? Sånt är superviktigt och blir allt mer viktigt desto äldre man blir. Man bör kunna samtala om olika saker, associera, ha livserfarenheter, se sammanhang man kan diskutera osv.
    Anonym (Snart 42) skrev 2023-01-15 22:57:52 följande:

Jag är snart 42 år och har samma läge även om jag har haft sex fler gånger än dig.

Men det första du ska göra är att sluta jämföra hur det är för kvinnor eftersom det ändå påverkar din situation och bara kommer att göra dig bitter vilket verkligen inte kommer gynna dig.

Det stämmer att kvinnor har en stor fördel på online dejtingmarknaden (mycket beroende på att det är så snedfördelat i antalet män och kvinnor där), vilket statistiken från t.ex. Tinder när det gäller likes och matchningar är förkrossande tydlig för. Kvinnor högersvajpar på ca 5% av killarna och killarna på ca 55% av kvinnorna och fördelningen män/kvinnor är ca 75%/25%. Dessutom får ca 20% av männen ca 80% av alla matchningar (detta är global data och kan ju så klart skilja sig när det gäller Sverige).

Men både män och kvinnor har problem med hur dagens dejtingmarknad även om problemen set olika ut. För en normal man är det största problemet att man är väldigt ofta är helt osynlig och inte når fram genom bruset. För kvinnorna är ett stort problem att de generellt blir överösta med meddelande så att det inte är hanterbart. Dessutom är ju majoriteten av de meddelanden av väldigt låg kvalité.

Jag ser ingen anledning att försöka fastställa om män eller kvinnor har det "värst", eftersom det så mycket beror på vilket perspektiv man utgår ifrån. Topp 20% av männen har det ju t.ex. jättebra medan övriga 80% (särskilt de 10% på botten) har det väldigt svårt.
    För kvinnorna blir det ju så klart hög konkurrens om topp 20% av männen viket gör att de männen i många fall kan ligga runt och "utnyttja" kvinnor för enbart sex.

Förstår att det är skitjobbigt för det är ju inte direkt så här iallafall jag hade sett livet framför mig när jag var 25-30. Då räknade jag med att ha en familj vid det här laget på samma sätt som alla min vänner har. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Dock är det väldigt viktigt att inte bli bitter och istället försöka hitta det som är positivt i livet och inte ge upp. Vi ska ju förhoppningsvis leva tills vi är 85-90 och kan förhoppningsvis hitta någon att leva tillsammans med innan vi trillar av pinn.

Själv började jag prata lite med en terapeut för något år sedan. För mig var det väldigt skönt att kunna prata ut med någon som jag inte har en annan relation till (som t.ex. mina vänner). Jag är lyckad på de flesta andra delarna av mitt liv men just detta kan stundtals kännas rätt tungt och ledsamt och då är det bra att ha någon att prata med.
    De samtalen löser inte grundproblemet med dålig framgång inom dejtingen, men är ändå väldigt värdefullt. När det gäller dejting grejorna har jag personligen fått ut mycket från happydating.se och podcasten med samma namn (finns på websidan och Spotify), och känner att jag ändå är på rätt spår även om inte det lett till ett förhållande (än).

Förhoppningsvis kanske en sån sak kan hjälpa dig  med det mentala en del också.

Jag har kört online (verkar finnas några olika aktörer) eftersom det varit både billigare och framför allt mycket smidigare eftersom jag kunnat jobba hemifrån och flexa ut och ta ett sånt samtal under arbetsdagen.  

Happy Dating är nog ett bra ställe att börja. Det finns ju otroligt många bra klipp att lyssna till på deras hemsida, där man kan följa hur en terapisession går till och kan få riktigt bra verktyg och höra andra i samma situation.

Skulle rekommendera att gå till en sådan dejtingcoach om jag var kille i TS situation hellre än en psykolog. Eller varför inte båda så man får gå till grund med sin självkänsla.

happydating.se/
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-16 00:58:16 följande:
    Det är standard på Tinder. De flesta är tjockisar och de få smala får för mycket uppmärksamhet att det blir svårt att konkurrera med...

Gör dig själv och kvinnorna en tjänst och undvik att träffa dessa tjejer. Så det kan ta tag i sin övervikt
    Får de matches tror de fortfarande att mulligt är attraktivt.
    Till tjejernas försvar så är det inte nödvändigt för kvinnor att hålla sig smala för att få män intresserade plus att de kanske har annat att göra med sina liv än att kämpa mot fettet och träna. Speciellt sådan som inte utrustats med särskilt slanka kroppar till att börja med och inte har så bra gener i det avseendet. Långt ifrån alla har möjlighet att få nutida idealkroppar, samt att kvinnokroppen har lite viktigare saker för sig än att banta för att män ska sagla efter dem. Lättare att skita i det + att en hel del tror jag faktiskt trivs med sina kroppar. Det är nog snarare ni som mår dåligt och tjejerna kan ju välja andra män som uppskattar kurviga kvinnor utan större problem. Titta er runt i samhället. Inte många vanliga vardagsmänniskor och gifta som är särskilt smala och modelliga. Det går ju bra iallafall.
Svar på tråden Svårt att hitta kvinna som man