Anonym (UP) skrev 2023-01-06 11:28:25 följande:
Jag refererar givetvis till ditt resonemang i tråden i sin helhet, där du även lyfter din egen svartsjuka som positiv. Försvinner dina känslor som i ett slag med ett trollspö om din make instutitionaliserar sitt begär till en annan kvinna? Jag diskuterar hur du försöker rationalisera ditt ställningstagande i tråden och din svartsjuka, och visar på att den inte alls går att rationalisera så för samtidigt hävdar du ju att känslor lever sitt eget liv. Försvinner din svartsjuka om din make skulle ta sig ännu en (två?, tre?) fru? Eller skulle du och hon kanske tillsammans bevaka att han inte "flänger runt" med andra kvinnor?
Går din man ut någonting, ens i manligt sällskap?
Jag har läst alla mina inlägg och ser ingenstans att jag lyft min "svartsjuka" som positiv? Det inlägg till Embla som handlade om svartsjuka syftade jag på manlig, och den är positiv. Att som kvinna inte vara okej med att ens man umgås regelbundet med andra kvinnor anser inte jag är svartsjuka, det är din egen definition.
Självklart är det inte samma sak med otrohet som att gifta sig med en annan kvinna, det förstnämnda hade gjort mig sårad och äcklad av honom och hade aldrig kunnat förlåta. Det sistnämnda hade såklart inte varit superkul eftersom jag helst vill behålla honom själv, men i det fallet har jag och den andra kvinnan lika mycket rätt till honom. Så även om jag är kvinna och därmed känslostyrd och hade blivit mycket ledsen, så skulle jag lära mig hantera det (förutsatt att han behandlar oss lika!). Med en otrohet eller att min man umgås med en annan kvinna jobbrelaterat finns det ingen anledning att behöva hantera för det är bara fel på alla sätt.
Ja, han är inte inlåst hemma.
Anonym (UP) skrev 2023-01-06 11:34:56 följande:
Jag får rätta dig på denna punkt med inkorrekt översättning, men jag förstår att det är något du blivit itutad då det även normaliseras att bli kuvad, tuktad, dold och kontrollerad. Svartsjuka är aldrig beskydd, det är misshandel.
Den typ av svartsjuka som jag nämnde, är fortfarande positiv och inte misshandel. Det ändras inte för att du hävdar att jag och andra skulle blivit itutade det. Isåfall är det snarare det här samhället som problematiserar manlig, skyddande svartsjuka och får många män pga fel uppfostran att inte känna det längre trots att det är något naturligt. Bryr man sig öht inte om sin kvinna så kan mitt inlägg låta främmande, absolut.