• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • LMSM
    Macbookpro skrev 2025-01-31 18:59:50 följande:

Testade nu när jag kom hem från jobbet. Återigen en stor besvikelse med negativt test. Helt förstörd.

Å nej! Beklagar verkligen. vet precis hur du känner dig. så Extremt tungt tomt hjärtskärande. Massa kärlek och styrka till dig! 
  • Quincey
    Macbookpro skrev 2025-01-31 18:59:50 följande:

Testade nu när jag kom hem från jobbet. Återigen en stor besvikelse med negativt test. Helt förstörd.

Beklagar verkligen, förstår att det är tufft ❤️
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2025-01-31 22:54:19 följande:
    Eller hur, tycker också det är fel att de kasserar sådant som fungerar. Nej tror inte de rör vid C-embryon, krävs minst BB. 

Jag var på nytt ultraljud i måndags på v.7+0 på Blödningsmottagningen. De såg inte orsaken till de bruna flytningarna, men allt såg bra ut, vi såg ett tickande hjärta och embryot var i rätt storlek för tiden Hjärta. Hoppas nu att man kan få må bättre snart också, mkt påverkad av starkt illamåendet (medicinerar mot det med hanterbar effekt), mkt värk, trötthet och dämpad mentalt. Trodde jag skulle vara fortsatt uppspelt. Men det kommer väl igen tänker jag. För är samtidigt fortfarande tacksam, liksom som innan. 

Har nytt ultraljud på Sellmerkliniken på måndag, v.8+0.
    Åh så underbart att du hört hjärtat ❤️ Har hört att mycket illamående osv ska vara tecken på hälsosam graviditet ❤️
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-02-01 19:19:50 följande:

Längesen jag uppdaterade här, har varit under nedreglering i två månader på Zoladex och Letrozol, skulle egentligen påbörjat processen för återföring nu, men min läkare vill att vi kör en extra månad, segt när man hade ställt in sig kom att komma vidare. Men vad gör 4 veckor när man väntat i 3,5 år, he he.. sjuka är att jag aldrig har mått så bra som jag gjort nu, så undrar om jag är östrogendominant och därför mår skit från ÄL, annars så PMS, men känt mig så stabil och lugn fram tills idag. Dock trodde jag innan att jag var låg på östrogen då jag inte får dem blinkande gubben på ÄL-test, den blir direkt statisk. 

Det finns misstankar om silent endo, men gör det även för att krympa de myom som jag fortsatt har. Har tre 5 dagars i frysen och har blivit erbjuden att sätta in två (kommer bli min sjätte återföring), men är lite kluven. Några tankar från er? Stort grattis också till er som plussat och håller tummarna för er som ruvar, den eviga väntan och längtan. 

Hur mår alla, galet att vi varit här sen 2023. 

Hej igen! Så intressant att du mår bättre av nedregleringen.

Jag hade föredragit att sätta in en blastocyst framför två, eftersom det är mycket högre risk för fosterskador om det är fler än ett foster, också svårare att avgöra om de har kromosomfel. Dock har jag några 6-dagars blastocyster av sämre kvalitet i frysen så kommer fråga om vi kan sätta in två stycken när vi använt vår 5-dagars. Vi kommer betala för varje återföring och känns sådär att lägga 25 000 på en blastocyst som är av låg kvalitet när man istället kan göra en ny omgång. Men om du har 5-dagars hade jag kanske hållit mig till en åt gången.

• LMSM
    Quincey skrev 2025-02-03 15:18:52 följande:

Jag hade föredragit att sätta in en blastocyst framför två, eftersom det är mycket högre risk för fosterskador om det är fler än ett foster, också svårare att avgöra om de har kromosomfel. Dock har jag några 6-dagars blastocyster av sämre kvalitet i frysen så kommer fråga om vi kan sätta in två stycken när vi använt vår 5-dagars. Vi kommer betala för varje återföring och känns sådär att lägga 25 000 på en blastocyst som är av låg kvalitet när man istället kan göra en ny omgång. Men om du har 5-dagars hade jag kanske hållit mig till en åt gången.

jag kom att tänka på en sak. 
    vet inte hur många blastocyster du har kvar i frysen men kan det inte kanske vara värt att flytta dom till en klinik utomlands där de kan testa dem? Det görs ju som jag har förstått och såklart dyrt men det kostar ju som du säger en hel del att återföra en blasto som ändå inte hade fungerat också. 
  • LMSM
    Quincey skrev 2025-02-03 15:04:57 följande:

LMSM, gör din sambo några tester också inför behandling i Cypern? 

ja, han behöver lämna  några stycken. 

HIV och det får man ju ta i Sverige också och vi tog snart i augusti för de tidigare hade gått ut efter 2 år. Nu vill de ha IGEN redan 6 månader senare känns lite segt 
    Sen behöver han lämna nytt spermaprov med tror jag 
  • GrönaLjuslyktan
    LMSM skrev 2025-02-03 09:00:31 följande:

Å nej kan inte tänka mig vad smärtsamt det måste vara? det är ju verkligen illa när äggstocken snurrat på sig och väldigt sällsynt som jag förstått? Hoppas verkligen att du får hjälp och att allt går bra för dig! 

embryot kan säkert klara sig men förstår att du är jätterädd! 

fanns det risk över överstimulering innan återföringen? 

Det var det mest smärtsamma jag upplevt faktiskt, för smärtan höll i så länge. Jag har också förstått det som att det är sällsynt och hade ingen risk för överstimulering enligt läkaren av vad jag vet, inget de sa till mig i alla fall och de borde ju inte göra återföring i färsk cykel om dom ser någon risk. Fick ut 8 ägg på äggplocket och har inte PCOS, så hade inte ens tänkt på att mina symptom kunde vara tecken på överstimulering. Ska till kliniken i veckan, ska då se om jag kan få lite mer svar på hur detta kunde hända och vad vi gör nu. Men då var det ytterligare en grej att ticka av från ?händer bara för några få procent?- listan. 

• BaeA
    Mathilda88 skrev 2025-02-01 22:14:47 följande:
    Hej igen!
    Åh ja förstår känslan ja - så nära och laddad för att kunna göra ngt för att potentiellt komma i mål Hjärta Starkt ändå att kunna sätta det i perspektiv. 
    Fascinerande att du har mått så bra! Jag mådde också himla bra under nedregleringen. Vet dock även att min mamma och mormor ska ha haft mkt lindriga klimakterier utan problematiska symtom. 

Med tanke på optimeringen ni gör nu så hade jag nog helst tagit en åt gången. Och lagt till embryoglue. Har de uppgett någon gradering på embryona eller varför erbjuds ni att återföra 2 samtidigt? Hjärta 

Jo, är ordentligt allmänpåverkad av gravidsymtomen. Ser fram emot en förhoppningsvis positiv vändning vid vecka 12. Försöker att inte berätta ngt på nya jobbet då kollegor redan är upprörda av oklara anledningar för att jag har fått en 100% nattjänst, tror inte det blir bättre av att jag potentiellt försvinner i september.
    Ja, exakt så! Man får bara upp på hästen igen <3 Skönt att de mådde bra, jag skulle dock vilja förstå vad det beror på med tanke på att jag annars reagerar så starkt på hormoner. Embryoglue har vi inte testat däremot ska jag få ett lite mer avancerat immunprotokoll. De är AA, AB och AC alla 5 dagars. Antaligen för att jag har gjort så många misslyckade så de inte ser högrisk för tvillinggraviditet? 

Åh, jobbigt med krämpor så tidigt, men samtidigt lite "glad" för din skull att du faktiskt är påverkade, det kanske gör det hela enklare att greppa? Hur mår du mentalt, så stark som gått igenom så mycket dessa år. Vilket team ni kommer vara, du och bebis! 
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-02-03 15:18:52 följande:

Tack för inputen, tycker det är så svårt att veta. Samtidigt som man såklart gärna hade velat ha en lyckad tvillinggravditet om det gick, men med all otur man haft så blir en ju tveksam. Alla dessa pengar, det är så himla sorgligt att det också är en klassfråga, att man också ska vara tacksam för att man har möjligheten att göra detta. Önskar att det fanns en bättre set-up spec när det föds för lite barn och vi är många som kämpar, men alla inte har ekonomin. Håller tummarna för guldägget, när ÅF?
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023