• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Mathilda88
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-30 12:37:15 följande:
    Känns läskigt att skriva, men till min stora förvåning så fick jag + på stickan!!!! Har dock inte officiell testdag förrän nästa vecka. Vågar inte att ta in det än, så rädd att det ska tas ifrån mig igen, så vi får se hur dagarna/veckorna/månaderna går ❤️ 
    Åh så spännande!! Stort grattis!! HjärtaHjärta
  • Mathilda88
    Macbookpro skrev 2025-01-31 18:59:50 följande:

Testade nu när jag kom hem från jobbet. Återigen en stor besvikelse med negativt test. Helt förstörd.

Åh nej Gråter Beklagar Hjärta
  • Anonym (Anonym80)
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-31 10:33:22 följande:

Hej! Alltså så fint av dig att skriva igen, som att du hörde mina tankar ❤️ Det är nämligen precis det här som jag grubblar över just nu. 

Jag har tagit 1 tablett (2,5mg) Pravidel varje dag sen i höstas. Efter 1 månad av användning tog jag om blodprov och då hade mina prolaktinvärden gått ner från ca 900 mIE/L till ca 500. Röntgen visade inte heller på någon tumör på hypofysen så fick OK att göra nytt äggplock i januari vilket ledde detta +. Tog om mina prolaktinvärden samma dag som jag hade insättning (fick höra i efterhand att det inte var den bästa tidpunkten att ta blodprov), men det visade på att det höjts igen till ca 900, trots medicin. Pratade med läkaren på endokrin när jag hade plussat (BIM -2), som sa att jag skulle sluta med medicinen direkt. Frågade flera gånger om risker med för högt prolaktin under första trimestern samt om det var farligt att ta medicinen, eller varför det kommer sig att de avråder från att ta medicin. Läkaren hade inte jättebra svar, men menade att det är onödigt att ta medicinen och att jag skulle sluta. Jag sa att jag skulle göra det, men nu har det gått några dagar och jag har fortsatt ta den, vilket är första gången nånsin som jag gått emot en läkares rekommendation gällande medicin.

Hade tänkt göra lite research till helgen och sen landa i hur jag gör, men en tanke jag hade innan du skrev var att trappa ner till en halv tablett och sedan sluta i v6 och ta blodprov efter några dagar och se hur mina värden ser ut och ta det därifrån. Men kanske tar till v12 som du skriver. Min oro förutom progesteron är att jag hört att förhöjda prolaktinvärden även dämpar östrogen. Tror jag ligger åt det lägre hållet vanligtvis då jag inte får östrogenutslag på Clearblues tester och inte har så mycket sekret under ÄL. 

Hur gjorde du? Har du pratat med läkare som gett ett annat perspektiv och sagt att man ska fortsätta med medicinen?

Min läkare på endokrin tyckte också att jag kunde sluta men jag fortsatte ändå till v 12, då jag hade läst att det kunde finnas en koppling mellan (för) höga prolaktinnivåer och missfall i tidig graviditet pga lågt progesteron. Annars är det precis som du nämner östrogenet läkarna är oroliga för vid utebliven medicinering. När jag senare slutade medicinera för mitt prolaktinom (mådde fruktansvärt dåligt av medicinen) så fick jag börja äta p-piller för att få i mig östrogen. 

Håller tummarna stenhårt för att det får vägen för er nu och att allt går bra med graviditeten!
  • BaeA

Längesen jag uppdaterade här, har varit under nedreglering i två månader på Zoladex och Letrozol, skulle egentligen påbörjat processen för återföring nu, men min läkare vill att vi kör en extra månad, segt när man hade ställt in sig kom att komma vidare. Men vad gör 4 veckor när man väntat i 3,5 år, he he.. sjuka är att jag aldrig har mått så bra som jag gjort nu, så undrar om jag är östrogendominant och därför mår skit från ÄL, annars så PMS, men känt mig så stabil och lugn fram tills idag. Dock trodde jag innan att jag var låg på östrogen då jag inte får dem blinkande gubben på ÄL-test, den blir direkt statisk. 

Det finns misstankar om silent endo, men gör det även för att krympa de myom som jag fortsatt har. Har tre 5 dagars i frysen och har blivit erbjuden att sätta in två (kommer bli min sjätte återföring), men är lite kluven. Några tankar från er? Stort grattis också till er som plussat och håller tummarna för er som ruvar, den eviga väntan och längtan. 

Hur mår alla, galet att vi varit här sen 2023. 

• Mathilda88
    BaeA skrev 2025-02-01 19:19:50 följande:

Längesen jag uppdaterade här, har varit under nedreglering i två månader på Zoladex och Letrozol, skulle egentligen påbörjat processen för återföring nu, men min läkare vill att vi kör en extra månad, segt när man hade ställt in sig kom att komma vidare. Men vad gör 4 veckor när man väntat i 3,5 år, he he.. sjuka är att jag aldrig har mått så bra som jag gjort nu, så undrar om jag är östrogendominant och därför mår skit från ÄL, annars så PMS, men känt mig så stabil och lugn fram tills idag. Dock trodde jag innan att jag var låg på östrogen då jag inte får dem blinkande gubben på ÄL-test, den blir direkt statisk. 

Det finns misstankar om silent endo, men gör det även för att krympa de myom som jag fortsatt har. Har tre 5 dagars i frysen och har blivit erbjuden att sätta in två (kommer bli min sjätte återföring), men är lite kluven. Några tankar från er? Stort grattis också till er som plussat och håller tummarna för er som ruvar, den eviga väntan och längtan. 

Hej igen!
    Åh ja förstår känslan ja - så nära och laddad för att kunna göra ngt för att potentiellt komma i mål Hjärta Starkt ändå att kunna sätta det i perspektiv. 
    Fascinerande att du har mått så bra! Jag mådde också himla bra under nedregleringen. Vet dock även att min mamma och mormor ska ha haft mkt lindriga klimakterier utan problematiska symtom. 

Med tanke på optimeringen ni gör nu så hade jag nog helst tagit en åt gången. Och lagt till embryoglue. Har de uppgett någon gradering på embryona eller varför erbjuds ni att återföra 2 samtidigt? Hjärta 

Jo, är ordentligt allmänpåverkad av gravidsymtomen. Ser fram emot en förhoppningsvis positiv vändning vid vecka 12. Försöker att inte berätta ngt på nya jobbet då kollegor redan är upprörda av oklara anledningar för att jag har fått en 100% nattjänst, tror inte det blir bättre av att jag potentiellt försvinner i september.
  • GrönaLjuslyktan

Hej igen BaeA, undrade vad du hade för dig, men då förstår jag. Bra ändå med en läkare som vill försöka skapa optimala förutsättningar, hoppas de extra 4 veckorna gör just det! Inga tankar från min sida gällande 1 eller 2 embryon, men önskar dig stort lycka till när insättningen väl sker ❤️
  • GrönaLjuslyktan

Min stora lycka av att få gravid v2-3 på stickan igår i v4+3 tog snabbt slut när jag fick en huggkänsla vid höger midja som inte släppte. Efter en del smärta hemma och 1177 samtal, blev det gynakuten, mer smärta och morfin och efter lite checks upptäcktes det att jag blivit överstimulerad och att äggstocken snurrat på sig, så blev akutopererad och med 2 hål i magen lyckades de rätta till äggstockarna och spricka 2 cystor.

Jag som trodde att mina jättespända bröst direkt efter äggplock och uppsvällda mage och lite magont efter insättning och andfåtthet senaste dagarna varit pga en lyckad graviditet, men nej, det var överstimuleringen. 

Inte kan väll ett embryo klara av allt detta oskadd? Känns ju som att missfall eller nån annan form av komplikation är påväg. 

Någon som har erfarenhet eller hört något om överstimulering i samband med graviditet? Eller att göra en laparoskopi-operation i samband med tidig graviditet? 

• LMSM
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-02-02 14:25:16 följande:

Min stora lycka av att få gravid v2-3 på stickan igår i v4+3 tog snabbt slut när jag fick en huggkänsla vid höger midja som inte släppte. Efter en del smärta hemma och 1177 samtal, blev det gynakuten, mer smärta och morfin och efter lite checks upptäcktes det att jag blivit överstimulerad och att äggstocken snurrat på sig, så blev akutopererad och med 2 hål i magen lyckades de rätta till äggstockarna och spricka 2 cystor.

Jag som trodde att mina jättespända bröst direkt efter äggplock och uppsvällda mage och lite magont efter insättning och andfåtthet senaste dagarna varit pga en lyckad graviditet, men nej, det var överstimuleringen. 

Inte kan väll ett embryo klara av allt detta oskadd? Känns ju som att missfall eller nån annan form av komplikation är påväg. 

Någon som har erfarenhet eller hört något om överstimulering i samband med graviditet? Eller att göra en laparoskopi-operation i samband med tidig graviditet? 

Å nej kan inte tänka mig vad smärtsamt det måste vara? det är ju verkligen illa när äggstocken snurrat på sig och väldigt sällsynt som jag förstått? Hoppas verkligen att du får hjälp och att allt går bra för dig! 

embryot kan säkert klara sig men förstår att du är jätterädd! 

fanns det risk över överstimulering innan återföringen? 

• LMSM

Wow Verkligen starkt av dig med nedreglering så länge. jag har varit det i två veckor vid tre tillfällen och mådde verkligen skit både fysiskt och psykiskt. Var nära att hoppa från balkongen och det enda som räddade mig var att veta att det kommer gå över om ngn vecka när jag påbörjar stimuleringen. iom att du ändå mår så pass bra är det väl värt att lyssna på läkarnas råd och fortsätta en nånad till. Vet att man är otålig och bara vill komma vidare men får du bättre förutsättningar är det värt det!

jag har återfört två stycken två dagars vid tre tillfällen men jag hade nog inte återfört två blastocyster. Chansen att det ska gå vid två separata återföringar är högre än två vid samma tillfälle. det är tydligen för att ett dålig kan förstöra för ett bra som annars hade fäst och riskerna är mkt högre för tvillinggraviditet. IOM att du ändå har två i frysen så hade jag återfört en i taget men du ska såkalrt göra det som känns rätt för dig. Jag hade dessutom älskat att ha tvillingar men hade nog inte vågat riskera två bra chanser. Eller är vlastocysterna av lägre kvalitet? 

• LMSM
    Mathilda88 skrev 2025-01-31 23:12:09 följande:
    Förstår känslan, tiden verkligen bara går..! Svårt att greppa. 

Ja alla de testerna och kontrollerna var en stor bidragande orsak till att jag inte orkade gå vidare med Olga. Blev för överväldigande. Kändes tveksamt till om jag skulle lyckas få ihopa allting. Så himla starkt av dig att go for it!! Heja heja!! Hjärta 
    Ja verkligen. Redan innan man fick komma till första möte med läkaren behövde man göra tusen tester och nu när man ska påbörja behandlingen två månader senare är det en miljard tester till och redan veckan efter man börjat ska man göra samma tester igen plus andra. Helt matt.

förstår att du inte orkade speciellt om man är ensam. Vi är två och jag orkar knappt. Blir så stressad när jag tänker på det men försöker tänka bort hehe. blir så extremt dyrt också blir nästan 10 k bara för ultraljud innan man gör äggplocket haha. Önskar jag kunde känna mig hoppfull men blir sämre för varje dag som går och ju närmre jag kommer. snart är den här chansen också över allt och då är det över.
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023