• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Macbookpro
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-25 11:18:33 följande:

Ruvardagarna går så långsamt, inte långt kvar för dig nu innan du vet resultatet, hoppas så mycket för er skull att detta är er gång ❤️ 

Förstår vad du menar med att man lär känna sin kropp, det intressanta för min del dock var att den enda gången jag blev gravid så var det den gången som jag var som mest säker på att det inte hade gått vägen för hade 0 symptom, så man vet aldrig.

Jag får inte heller mycket information från SH egentligen, de har säkert bra anledningar för det, men upplever att deras approach är att inte dela med sig så mycket info till patienten om inte patienten ber om det, i alla fall vad gäller landstingsfinansierade försök, ingen aning om hur upplevelsen är om man går där privat eller om man har en annan diagnos är ?oförklarlig infertilitet?. Under mitt första äggplock och första försöken så fick jag ingen info, men efter detta andra äggplock så frågade jag läkaren om vår embryo grading och då sa läkaren det.

Vad gäller blodprov så har SH aldrig proaktivt bett mig ta blodprov heller, utan jag tar medicin för sköldkörteln sen innan jag började gå hos SH och får därför ta blodprov regelbundet. Vad gäller prolaktin så upptäckte jag själv att jag hade förhöjda prolaktin-värden genom att ta blodprov privat och nu går jag hos endokrin för det, så det är inte heller via SH. 

Jag känner mig väldigt kluven i hur mycket jag ska hålla på med olika privata utredningar / behandlingar / vitaminer / kost / livstil. Har ju försökt få barn i 3 år nu, så har testat en del under åren och inget har ju funkat, vilket är varför jag är kluven och går i perioder där jag försöker vara min egen läkare, medan jag i andra perioder bara släpper det. 

Ok. Tack för all info, om det inte går Vägen denna gång Ska jag fråga vad det var för kvaliteten På Embryona. Jag börjar tvivla så mycket på min egen kropp Och hur de Inte har kunnat fästa än Så det hade varit skönt att veta lite mer. Måste faktiskt säga att jag tycker att det är konstigt hur lite information Och samtalstid man får På Sofiahemmet. 

Jag ska precis gå till biblioteket där där jag har Reserverat en bok om hur man kan göra sin kropp bättre rustad för graviditet. Vi får se om den ger något.

Jag tänkte testa nästa lördag, då har det gått lite mer än två veckor. Hur mår du? När tänkte du testa?
  • Quincey

GrönaLjuslyktan och Macbookpro, om ni är intresserade av embryoutvecklingen och graderingen kan ni be om att få ut embryoprotokollet. Det har jag gjort för alla mina 6 plock. Där ska man se betyg, delning, fragmentering osv.

Min klinik har inte gjort någon stor grej av betyget, sist sa de inget (då visade det sig iofs vara rätt lågt betyg), tror inte de tycker det är så avgörande iom att det bara handlar om blastocystens yttre och inte inre. Men kan ju vara kul att se för sin egen skull.

• Macbookpro
    Quincey skrev 2025-01-26 11:34:20 följande:

GrönaLjuslyktan och Macbookpro, om ni är intresserade av embryoutvecklingen och graderingen kan ni be om att få ut embryoprotokollet. Det har jag gjort för alla mina 6 plock. Där ska man se betyg, delning, fragmentering osv.

Min klinik har inte gjort någon stor grej av betyget, sist sa de inget (då visade det sig iofs vara rätt lågt betyg), tror inte de tycker det är så avgörande iom att det bara handlar om blastocystens yttre och inte inre. Men kan ju vara kul att se för sin egen skull.

Vad spännande Att det inte bryr sig om betyget. Egentligen hade jag velat sitta ner med min läkare och gå igenom statusen för allt. Men det känns tyvärr inte som att man kan be om sådant... De är så himla pang på Och jag förstår så klart att det är vardagsmat för dem och att de vill hålla processen så snabbt som möjligt för att kunna hjälpa så många som möjligt. Men man hade ju velat Kontroll över sin egen egen Vård. Jag upplever att jag sitter i knät väldigt mycket på läkarna
  • GrönaLjuslyktan
    Macbookpro skrev 2025-01-26 11:17:55 följande:
    Ok. Tack för all info, om det inte går Vägen denna gång Ska jag fråga vad det var för kvaliteten På Embryona. Jag börjar tvivla så mycket på min egen kropp Och hur de Inte har kunnat fästa än Så det hade varit skönt att veta lite mer. Måste faktiskt säga att jag tycker att det är konstigt hur lite information Och samtalstid man får På Sofiahemmet. 

Jag ska precis gå till biblioteket där där jag har Reserverat en bok om hur man kan göra sin kropp bättre rustad för graviditet. Vi får se om den ger något.

Jag tänkte testa nästa lördag, då har det gått lite mer än två veckor. Hur mår du? När tänkte du testa?

Jag förstår dig verkligen, känner också detta tvivlande på kroppen efter allt man gått igenom med misslyckade försök.

Jag håller med gällande SH/vården, det funkar såklart bra för de som lyckas på 1-2 försök, men det är inte konstigt att man känner att man behöver mer information och tid med läkare om det inte går på flera försök.

Har tyvärr inte läst någon bok kring infertilitet/IVF etc. Mest konsumerat webinars, YouTube och forskningsartiklar. 

På lördag så är du ju redan långt över din BIM (beräknad icke mens), tålmodigt av dig att vänta tills dess. Om jag inte får en blödning innan dess, så tänkte jag testa på tisdag-torsdag nån gång, torsdag är min BIM och RD10, så då borde man få ett säkert svar tycker jag (hobbyläkare). 

Jag känner inga speciella symptom förutom ömma/spända bröst vilket jag började känna redan när jag började med progesteron (innan insättningen). 

Hur mår du? 

• Macbookpro
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-26 17:25:05 följande:

Jag förstår dig verkligen, känner också detta tvivlande på kroppen efter allt man gått igenom med misslyckade försök.

Jag håller med gällande SH/vården, det funkar såklart bra för de som lyckas på 1-2 försök, men det är inte konstigt att man känner att man behöver mer information och tid med läkare om det inte går på flera försök.

Har tyvärr inte läst någon bok kring infertilitet/IVF etc. Mest konsumerat webinars, YouTube och forskningsartiklar. 

På lördag så är du ju redan långt över din BIM (beräknad icke mens), tålmodigt av dig att vänta tills dess. Om jag inte får en blödning innan dess, så tänkte jag testa på tisdag-torsdag nån gång, torsdag är min BIM och RD10, så då borde man få ett säkert svar tycker jag (hobbyläkare). 

Jag känner inga speciella symptom förutom ömma/spända bröst vilket jag började känna redan när jag började med progesteron (innan insättningen). 

Hur mår du? 

Jag mår bra, Känner aldrig några symtom av progesteronet Och inte heller något annat. Bim är idag för mig men jag har aldrig fått någon blödning innan Dess jag slutar Med progerstoronet. 

jag känner att jag börjar bli lite tokig tyvärr. Har precis varit och lånat Ovan nämnda bok på biblioteket så ska jag sätta mig in i denna 400+ sidor bok nu. Verkar vara stort fokus på immunförsvaret och Dess påverkan. Återkommer om om den är bra.

Får se se om jag får något av det. Men har nästan gett upp på denna gång.. 

Min man är bortrest resten av veckan så vill jag inte ha ett negativt besked när han inte är här.

• Macbookpro

Bokade precis ett test för att kolla mina B celler.
    men hur kollar man NK-celler ? Hittar inget sett att köpa tester för det. någon som testat? 

nu när jag jag håller på att lösa den här boken så känner jag att det är helt absurt att de inte ser över om Det kan vara Problem med immunförsvaret. Även om det skulle vara så att jag blir gravid nu så känns det inte jättebra för att eventuellt barn om mamman Har för överaktivt immunförsvar. 

• GrönaLjuslyktan
    Macbookpro skrev 2025-01-26 23:19:15 följande:

Bokade precis ett test för att kolla mina B celler.
    men hur kollar man NK-celler ? Hittar inget sett att köpa tester för det. någon som testat? 

nu när jag jag håller på att lösa den här boken så känner jag att det är helt absurt att de inte ser över om Det kan vara Problem med immunförsvaret. Även om det skulle vara så att jag blir gravid nu så känns det inte jättebra för att eventuellt barn om mamman Har för överaktivt immunförsvar. 

Du kan testa dina NK-celler via FertilitetPlus i Stockholm. Det kostar dock 4500kr. Jag gjorde det för 1 år sen. De testar då även en del andra grejer som koalugationsprover och även B- och T-lymfocyter. 

Anledningen för att det inte är rutin att testa detta i Sverige som en del av fertilitetsutredningen är för det är väldigt delade meningar om ämnet och behandlingsmetoden (intralipid). Svenska läkare generellt (inte alla) menar att det inte finns tillräckligt bra forskning om det ännu. Dock finns det flera i den här gruppen som gjort det och haft lyckade graviditeter och menar att det var just intralipid som hjälpte. Denna SVT artikel är från 1 år sen men beskriver lite debatten: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/lakaren-om-overaktivt-immunforsvar-ar-inte-evidensbaserat

H
    ur kommer det sig att du vill testa just B-celler? Är det då B-lymfocyter (B-CD19+) som du läst om i boken? I så fall, så är jag nyfiken på vad de säger i boken om det?När jag tog prover hos FertilitetPlus för 1 år sen så hade jag nämligen förhöjda nivåer av just det, men mina nivåer av NK-celler var normala, så valde att inte gå vidare med någon behandling. 

Förstår att du vill vänta till lördag med att testa ❤️

• Mathilda88
    Quincey skrev 2025-01-26 11:34:20 följande:

Instämmer om att man kan begära ut embryoprotokoll. Det har jag också gjort.

Va intressant att din klinik inte verkat lägga så mkt värde vid det! Jag hade ju en fragmenterad 4BC som Malmö RC kasserade för att de ansåg den var just för dålig. Sen när man nu följer andra i USA som gör IVF så finns där de som blivit gravida på sådana. Sämre % chans, men fortfarande. Ngt bittert att man inte ens fick återfört den och provat. Har inte fått en 4 efter det, som bäst 3AB. 
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2025-01-27 18:54:43 följande:
    Instämmer om att man kan begära ut embryoprotokoll. Det har jag också gjort.

Va intressant att din klinik inte verkat lägga så mkt värde vid det! Jag hade ju en fragmenterad 4BC som Malmö RC kasserade för att de ansåg den var just för dålig. Sen när man nu följer andra i USA som gör IVF så finns där de som blivit gravida på sådana. Sämre % chans, men fortfarande. Ngt bittert att man inte ens fick återfört den och provat. Har inte fått en 4 efter det, som bäst 3AB. 
    Ja, läkaren sa att det var en jättefin blastocyst men efter att jag tjatat om betyget var det en 3BB, vilket jag tror är det ?lägsta? man återför i Sverige. Men blev ju gravid och gick lite längre med den än med vår 4AA, så för mig personligen har det inte varit nån skillnad. Men kollar man statistik så är det rätt stor skillnad. Har också läst om massor i USA som blir gravida med C-blastocyster. Vad jag vet återförs de inte i Sverige fastän chansen är typ 25%. Förstår inte riktigt varför man hellre kasserar dem och gör en ny omgång med all osäkerhet det innebär.

Hur går det för dig Mathilda? Har du varit på något mer ultraljud?
  • Macbookpro
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-27 10:02:48 följande:

Du kan testa dina NK-celler via FertilitetPlus i Stockholm. Det kostar dock 4500kr. Jag gjorde det för 1 år sen. De testar då även en del andra grejer som koalugationsprover och även B- och T-lymfocyter. 

Anledningen för att det inte är rutin att testa detta i Sverige som en del av fertilitetsutredningen är för det är väldigt delade meningar om ämnet och behandlingsmetoden (intralipid). Svenska läkare generellt (inte alla) menar att det inte finns tillräckligt bra forskning om det ännu. Dock finns det flera i den här gruppen som gjort det och haft lyckade graviditeter och menar att det var just intralipid som hjälpte. Denna SVT artikel är från 1 år sen men beskriver lite debatten: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/lakaren-om-overaktivt-immunforsvar-ar-inte-evidensbaserat

H
    ur kommer det sig att du vill testa just B-celler? Är det då B-lymfocyter (B-CD19+) som du läst om i boken? I så fall, så är jag nyfiken på vad de säger i boken om det?När jag tog prover hos FertilitetPlus för 1 år sen så hade jag nämligen förhöjda nivåer av just det, men mina nivåer av NK-celler var normala, så valde att inte gå vidare med någon behandling. 

Förstår att du vill vänta till lördag med att testa ❤️

Fick tillbaka mitt B Test idag Och det kanske var lite ovärt att göra det:) Var ju ett väldigt generellt test på b-celler Som inte sa så mycket. Men allt såg bra ut iallafall!

Kanske får ta och göra en utredning på Fertilitetplus. 

här är det som står om cd19+/5+ (b1 cells) 

• LMSM

Håller tummarna för alla er som ruvar nu och för alla andra som fortfarande är i behandling. Det känns helt sjukt att vi är inne i 2025 och att jag hålly på med behandlingar mer eller mindre konstant i två år nu. 

Jag läser om alla tester ni pratar om och vet att man inte testar någonting i Sverige. Jag kommer påbörja min behandling på Olga på Cypern om ca en månad och fick min treatment plan i veckan. Det är helt SJUKT vad många tester jag måste göra. De kommer inte ens påbörja behandlingen om inte alla dessa gjorts. Känns lite överdrivet faktiskt men vad ska man säga. 

Redan innan äggplock kommer jag behöva testa vissa saker två gånger (trots att det gjordes så sent som i november). Dessutom är det 10 tester till innan jag får göra återföringen men det är ett senare problem då det inte görs direkt efter äggplock. 

Bifogar några av de tester jag behöver göra precis innan under och efter behandlingen. Det känns lite övermäktigt om jag ska vara ärlig men det är verkligen en stor skillnad mot Sverige. 

För att få Anestesi

• GrönaLjuslyktan

@Mathilda88 och @Quincey: Tack så mycket för perspektivet på embryo grading 🙏🏼

@Macbookpro: tack snälla för att du tog bild på infon om CD19+, väldigt intressant för min del, då jag kan känna igen mig i vissa av symptomen faktiskt. Verkar som en bok som går igenom mycket detaljer. 

@LMSM: Ja herregud vilken skillnad! Jag har ju vetat att det är skillnad mellan Sverige och andra länder, tex via IVF influensers på YouTube utomlands som berättat hur det går till, men det här var ändå mer än jag tänkte. Håller så tummarna för att det kommer gå för er denna gång ❤️

• Macbookpro
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-28 18:13:54 följande:

@Mathilda88 och @Quincey: Tack så mycket för perspektivet på embryo grading 🙏🏼

@Macbookpro: tack snälla för att du tog bild på infon om CD19+, väldigt intressant för min del, då jag kan känna igen mig i vissa av symptomen faktiskt. Verkar som en bok som går igenom mycket detaljer. 

@LMSM: Ja herregud vilken skillnad! Jag har ju vetat att det är skillnad mellan Sverige och andra länder, tex via IVF influensers på YouTube utomlands som berättat hur det går till, men det här var ändå mer än jag tänkte. Håller så tummarna för att det kommer gå för er denna gång ❤️

Verkligen. Måste faktiskt säga att det är rätt spännande läsning. Men 400 sidor kanske lite väl utdraget? 😅 Men om det inte skulle funka för mig denna gång så kommer jag ta den här boken ganska mycket på allvar och göra de testen som man kan göra i Sverige. Trots att det kostar 4500 kr.

Däremot så måste jag jag faktiskt vara försiktigt optimistisk denna gång. Jag upplever att jag känner en dragning, en spänning ner mot livmodern som jag inte riktigt känner igen. Så jag är hoppfull. Det som talar emot är att jag inte känner någonting i brösten och om jag har förstått rätt så har Majoriteten av alla kvinnor känningar i brösten vid graviditet. Men jag hoppas absolut! Längtar till lördag då jag Ska testa!

Hur går det för för dig? Du sa ju att du kanske tänkte testa idag.
  • Macbookpro
    LMSM skrev 2025-01-28 14:11:54 följande:

Håller tummarna för alla er som ruvar nu och för alla andra som fortfarande är i behandling. Det känns helt sjukt att vi är inne i 2025 och att jag hålly på med behandlingar mer eller mindre konstant i två år nu. 

Jag läser om alla tester ni pratar om och vet att man inte testar någonting i Sverige. Jag kommer påbörja min behandling på Olga på Cypern om ca en månad och fick min treatment plan i veckan. Det är helt SJUKT vad många tester jag måste göra. De kommer inte ens påbörja behandlingen om inte alla dessa gjorts. Känns lite överdrivet faktiskt men vad ska man säga. 

Redan innan äggplock kommer jag behöva testa vissa saker två gånger (trots att det gjordes så sent som i november). Dessutom är det 10 tester till innan jag får göra återföringen men det är ett senare problem då det inte görs direkt efter äggplock. 

Bifogar några av de tester jag behöver göra precis innan under och efter behandlingen. Det känns lite övermäktigt om jag ska vara ärlig men det är verkligen en stor skillnad mot Sverige. 

För att få Anestesi

Vad spännande! Berätta gärna hur det går och om din upplevelse. Jag har själv börjat fundera på Cypern som ett alternativ när mina gånger genom landstinget är helt slut.
  • Macbookpro

Hur har det gått för dig GrönaLjuslyktan? 

du skulle väl testa idag? 

GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-26 17:25:05 följande:

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023