• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-11-16 09:52:45 följande:

Äggdonatorn donerade i torsdags 10 ägg, 8 mogna varav 5 tog sig med ICSI. 

Bortfallet skrämmer mig, bara hoppas att det blir några blastocyster. Är så orolig för att det inte blir någon, eller bara en och bara får en chans som inte tar sig och måste jobba ihop 100?000 till för nytt försök.. 

å så spännande!
    Jag förstår att man oroar sig efter att själv ha gått igenom den här resan med så dåliga resultat och dålig utveckling men kan tänka mig att om en normalt fertil person gjorde ivf så skulle den få blastocyster betydligt mkt lättare än oss som behöver göra ivf. Snart får du veta! är också så exalterad för din skull! :)

Jag var på ultraljud på Hedda idag för att skicka till bla Olga på cypern. 
    Den första i sverige någonsin som frågar vad jag har gjort för att förbättra kvaliteten. Hon sa att killen borde sköta sig bäst haha. Äta profertil, omega 3, Q10 inte dricka inte snusa osv. Sen sa hon att allt ser störigt bra ut i livmodern och äggstockarna osv och att jag inte ska ge upp. Alltså det är ju skönt att det antagligen inte kommer vara massa krångel med att få livmodern i rätt skick om man nu skulle lyckas få en blastocyst någon gång hehe
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-11-16 09:47:25 följande:

Förstår dig till hundra procent ❤️! Samtidigt som man undrat om man inte provat CVL.. Ja svår den där avvägningen och hinna välja de större valen medans orken faktiskt fortfarande finns.. 

Åh så himla tufft att höra nu mitt i allt! ❤️ Tänker på dig ❤️. Vad hjärnan tänker och vad hjärtat skapar för känslostormar är två vitt skilda ting ❤️. Va snäll mot dig själv, evolutionen har skapat dessa känslor för oss för att vilja reproducera oss.. Vilket blir ett helvete när det inte fungerar fysiskt. 😢
    Eller hur, så oskyldigt innan! 

Jo det är på gång, bara hoppas det går..

Ja så är det ju, jag var nära på att välja en klinik på cypern nu som min kusin rekommenderat men pratade med ngn slags samordnare eller vad det var som kan rekommendera olika kliniker osv och de sa att det var en av de kliniker de starkt avråder ifrån. SÅ svårt det här speciellt när det inte finns några offentliga siffror på klinikernas resultat utomlands. ALLA skriver att de är bäst haha.

tack Hjärta ja jag börjar faktiskt bli väldigt deprimerad har velat åka till psyket flera dagar haha. Min bästa vän som inte heller träffat sin partner när vi påbörjade våra iver meddelade i helgen att hon är gravid. Jag vet faktiskt inte hur mkt mer jag orkar. Det är inte det att jag inte är glad för deras skull men det gör så jääävlöa ont att man själv kämpar med allt man har men att det bara inte går. Finns det ngt som får en att avsky sig själv så mkt som den här resan.... 

Så spännande håller tummarna för dina små embryon! 
  • BaeA
    J000ssan skrev 2024-11-17 16:06:11 följande:

Jo jag mår helt ok, trött som fan, ömma bröst och så fortf! Tog test igår som fortf var 3+! men så rädd ändå! Ska på nytt VUL imorgon och se om hjärtat slår🙏sjukt nervöst! 

åh jävla skit:( jag har aldrig gjort en färsk heller?. Också viljat prova det! Vet hormonerna kan få en och må skit men samtidigt, tagit mest hormoner denna gång och aldrig kommit så långt iaf! Så ngt måste det ju hjälpa🙏nästan rädd för och sluta nu ist! 

Fick precis svar att jag har fått tre blastocyster till frysen. Även om jag blev lite besviken på att det var så ?få? på 12 befruktade är vi jätteglada. 4AA, 4AB & 5AC så håller tummarna för att dessa är friska nu! Skickar alla på testning.

läste att du var på VUL idag och ska tillbaka för att mäta nästa vecka, håller tummarna att den lilla fortsätter växa som den ska. ❤️
  • TheC123
    LMSM skrev 2024-11-18 15:26:03 följande:
    Hej!

beklagar att det inte gått för dig! 
    Jag har själv gjort 8 iver 79 ägg utan en enda blastocyst och börjar känna hur jag börjar bli riktigt riktigt deprimerad.

Samma här, min pojkväns bror och hans tjej fick barn förra veckan. Min bästis meddelade i helgen att hon är gravid. Ingen av dessa par hade ens träffat varandra när vi gjorde vår första ivf för två år sedan. Är så jäkla arg och ledsen för min egen skull. Är så orättvist att man kämpar med exakt allt man har så går det inte medan andra bara råkar få till det... Jag hatar också. så mkt. Det är så svårt att v ara glad för ens sorg är så himla stor. Så får man dåligt samvete för det också. Vet inte vad jag ska säga mer än att du inte är ensam

Tack LSM för ditt svar och så ledsen för din skull. Fyfan vilken pärs att gå igenom 8 IVFer kan inte ens föreställa mig.. och tack för att du delar med dig om ilskan. Den liksom tar över en helt, och håller med om det dåliga samvetet.. 
    får jag fråga hur gammal du är och vad ditt nästa steg är? vart har du gjort dina IVFer? såg Att du verkar vara på g till Olga? Vad säger dem, vad kan man göra annorlunda Om inte äggdonation där? 

• Sola13
    TheC123 skrev 2024-11-18 13:47:56 följande:

Hej alla kämpar,
    jag har tidigare varit aktiv i tråden när jag började IVF resan i juni 2023, men på senaste tiden bara följt. 

jag och min sambo har försökt få barn i snart 3 år. 3 IVF som resulterat i totalt 5 blast och 4 hittills insättningar, varav 1 inte fäste, 2 & 3 MA och nu 4e som inte fäst (dag 7 idag) Och ett väldigt negativt tidigt test. 

mina förra har jag haft symtom och fått positiv vid detta laget så nu tänkte jag sluta med proggisarna för att få mens så fort som möjligt.. 

fan för denna resa.. hur ska man orka kämpa?.. 7 st vänner/bekanta är gravida samtidigt, helt spontant, direkt efter att de tagit ut spiralen. Fan vad jag bara hatar just nu, är så otroligt trött på gravid-besked gång på gång.. 

ville mest bara skriva av mig inför er som fattar, förlåt för negativt inlägg, men känner mig så arg, besviken och förtvivlad.  

Höll på lika länge, för mig tog det sig på femte insättningen (4e ivf-rundan), Heja dig, den dagen det tar sig är det värt ALLT ❤️
  • LMSM
    TheC123 skrev 2024-11-18 18:12:39 följande:

Tack LSM för ditt svar och så ledsen för din skull. Fyfan vilken pärs att gå igenom 8 IVFer kan inte ens föreställa mig.. och tack för att du delar med dig om ilskan. Den liksom tar över en helt, och håller med om det dåliga samvetet.. 
    får jag fråga hur gammal du är och vad ditt nästa steg är? vart har du gjort dina IVFer? såg Att du verkar vara på g till Olga? Vad säger dem, vad kan man göra annorlunda Om inte äggdonation där? 

Ne det trodde jag faktiskt aldrig att jag skulle behöva göra eller orka men det är väldigt väldigt svårt att slita sig då det känns som om man bara står helt still om man inte fortsätter. Ja jag vet verkligen helt och hållet det är fruktansvärt. 

Jag där 36 fyller 37 i april. Jag gjorde den första när jag var 34 skulle snart fylla 35. 

Jag vet inte riktigt nästa steg ännu, har tagit en massa nya tester och ska prata med lite olika kliniker om vad de föreslår. En del har sagt att de rekommenderar donation och en del andra att jag kan fortsätta försöka men hittills har ingen gett ngt helt annat upplägg än i Sverige. Väntar just nu på datum för konstulation med Olga. Deltog i ett webinarium med dom förra veckan och de pratade då om att det tar en del ultraljud innan de bestämmer sig för att börja med ganirelix eller liknande läkemedel för att se att man börjar den dag då blåsorna uppnått en viss storlek. Detta låter ju smart så man inte hämmar äggen onödigt tidigt. SÅ de är en hel del extra ultraljud innan man beslutar för att ta nästa steg i själva stimuleringen och ägglossningspritan. Sedan är det ju hur de kollar livmodern osv innan   man gör återföring. Den delen är jag inte lika orolig för då dt i mitt fall främst gäller att kunna få en blastocyst.

Mina värden har förändrats en del senaste året fick svar på nya blodprover idag. 

FSH har stigit från 5,5 till 10 vilket gör mig väldigt ledsen och orolig. Kanske är det at man tvingat kroppen gå igenom 8 iver med höga doser som gör så alla värden blir helt bananas. 

TSH är också mkt lägre nu på 0,7 från att ha legat spå kanske 1,5. 

AMH är dock något högre från 0,71 22 till 0,9 nu. Antal blåsor var 13 igår så amh har inte sjukt drastiskt på 2,5 snart 3  år i alla fall 

• Mathilda88
    J000ssan skrev 2024-11-18 13:13:18 följande:
    Tack🙏🙏
    vi Fick se hjärtat picka🙈🙈Dock hade han svårt och mäta korrekt så han var osäker på om det växt tillräckligt:( så ska dit igen på torsdag!❤️❤️
    Underbart med ett hjärta! ♥️ Men fortsatt oro förstår jag, hu! Håller alla tummar! Känns ändå betryggande med pickande hjärta! ♥️ 
  • Mathilda88
    TheC123 skrev 2024-11-18 13:47:56 följande:

Hej alla kämpar,
    jag har tidigare varit aktiv i tråden när jag började IVF resan i juni 2023, men på senaste tiden bara följt. 

jag och min sambo har försökt få barn i snart 3 år. 3 IVF som resulterat i totalt 5 blast och 4 hittills insättningar, varav 1 inte fäste, 2 & 3 MA och nu 4e som inte fäst (dag 7 idag) Och ett väldigt negativt tidigt test. 

mina förra har jag haft symtom och fått positiv vid detta laget så nu tänkte jag sluta med proggisarna för att få mens så fort som möjligt.. 

fan för denna resa.. hur ska man orka kämpa?.. 7 st vänner/bekanta är gravida samtidigt, helt spontant, direkt efter att de tagit ut spiralen. Fan vad jag bara hatar just nu, är så otroligt trött på gravid-besked gång på gång.. 

ville mest bara skriva av mig inför er som fattar, förlåt för negativt inlägg, men känner mig så arg, besviken och förtvivlad.  

Sluta inte än! Läste så sent som idag en som testade negativt ända fram till rd 11 innan hon fick posititvt, starkt då dessutom! Så ge det dom dagarna, oavsett tidigare resultat, varje gång kan variera ❤️

Förstår precis vad du menar.. 3,5 års försök, 5 IVFer sen maj -23 och nu gått vidare till dubbeldonation. Som inte heller vill sig.. Fem vänner väntar barn i januari och februari och jag bara hoppas hinna bli gravid innan..! Du är välkommen att skriva av dig, man behöver det. ❤️
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-11-18 15:34:19 följande:
    å så spännande!
    Jag förstår att man oroar sig efter att själv ha gått igenom den här resan med så dåliga resultat och dålig utveckling men kan tänka mig att om en normalt fertil person gjorde ivf så skulle den få blastocyster betydligt mkt lättare än oss som behöver göra ivf. Snart får du veta! är också så exalterad för din skull! :)

Jag var på ultraljud på Hedda idag för att skicka till bla Olga på cypern. 
    Den första i sverige någonsin som frågar vad jag har gjort för att förbättra kvaliteten. Hon sa att killen borde sköta sig bäst haha. Äta profertil, omega 3, Q10 inte dricka inte snusa osv. Sen sa hon att allt ser störigt bra ut i livmodern och äggstockarna osv och att jag inte ska ge upp. Alltså det är ju skönt att det antagligen inte kommer vara massa krångel med att få livmodern i rätt skick om man nu skulle lyckas få en blastocyst någon gång hehe
    Nej men eller hur! Sitter i baknacken. I kombo med att hon inte reagerade på stimuleringen första gången. Fantastisk kvinna som ändå satsar en gång till för ngn hon inte känner!! ❤️

Vilken härlig läkare! ❤️ Haha, underbart uttryck! Henne får du hålla fast vid haha ❤️ 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-11-18 15:40:49 följande:
    Ja så är det ju, jag var nära på att välja en klinik på cypern nu som min kusin rekommenderat men pratade med ngn slags samordnare eller vad det var som kan rekommendera olika kliniker osv och de sa att det var en av de kliniker de starkt avråder ifrån. SÅ svårt det här speciellt när det inte finns några offentliga siffror på klinikernas resultat utomlands. ALLA skriver att de är bäst haha.

tack Hjärta ja jag börjar faktiskt bli väldigt deprimerad har velat åka till psyket flera dagar haha. Min bästa vän som inte heller träffat sin partner när vi påbörjade våra iver meddelade i helgen att hon är gravid. Jag vet faktiskt inte hur mkt mer jag orkar. Det är inte det att jag inte är glad för deras skull men det gör så jääävlöa ont att man själv kämpar med allt man har men att det bara inte går. Finns det ngt som får en att avsky sig själv så mkt som den här resan.... 

Så spännande håller tummarna för dina små embryon! 
    Oj! Läskigt ja att inte veta.. Vilken tur du hade kontakt med samordnaren.

Ja denna resan är verkligen inget upplyftande medan man kämpar.. 
    Min kusin väntar sin andra i februari plus fyra andra vänner, och jag får inte ens ett försök nu i november heller Gråter
  • Mathilda88
    BaeA skrev 2024-11-18 16:06:10 följande:
    Fick precis svar att jag har fått tre blastocyster till frysen. Även om jag blev lite besviken på att det var så ?få? på 12 befruktade är vi jätteglada. 4AA, 4AB & 5AC så håller tummarna för att dessa är friska nu! Skickar alla på testning.

läste att du var på VUL idag och ska tillbaka för att mäta nästa vecka, håller tummarna att den lilla fortsätter växa som den ska. ❤️
    Stort grattis till dina 3!! ❤️ Ja såklart önskar man alltid fler, men iallafall bättre än en ❤️ Fina siffror med! Håller tummarna!
  • Mathilda88

Idag är dag 5, väntat på mail från Sellmer om ngt frusits in. De ringde istället. Inget ser bra ut 😭 De odlar till imorgon (tveksam dock om jag vill ha dag 6 embryon efter att ha lagt 100 000 på dom), men de kikar redan efter ny donator..
    Kanske en som kan börja i början av december, men blir då en månad till och kommer krävas medicinerad cykel som jag undvikit pga alla biverkningar jag får av dessa hormoner.. 

Alltså vet inte hur många käftsmällar man pallar med, ska jag nånsin få bli mamma 😭 Donatorn som donerat två gånger innan med graviditeter båda gånger och nu funkar plötsligt inget. Vad är oddsen?!? 
    Ska på julmarknad 7 december med höggravida kusinen, hoppas man mår mentalt bra den dagen och inte har en låg dag.. 

• LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-11-19 15:41:15 följande:

Idag är dag 5, väntat på mail från Sellmer om ngt frusits in. De ringde istället. Inget ser bra ut 😭 De odlar till imorgon (tveksam dock om jag vill ha dag 6 embryon efter att ha lagt 100 000 på dom), men de kikar redan efter ny donator..
    Kanske en som kan börja i början av december, men blir då en månad till och kommer krävas medicinerad cykel som jag undvikit pga alla biverkningar jag får av dessa hormoner.. 

Alltså vet inte hur många käftsmällar man pallar med, ska jag nånsin få bli mamma 😭 Donatorn som donerat två gånger innan med graviditeter båda gånger och nu funkar plötsligt inget. Vad är oddsen?!? 
    Ska på julmarknad 7 december med höggravida kusinen, hoppas man mår mentalt bra den dagen och inte har en låg dag.. 

så tråkigt att höra. Hur gammal var donatorn nu jämfört med tidigare? Vet du hur många embryon som är med i matchen? Jag tänkte att det skulle vara så himla lätt för en normal fertil person att få blastocystrer när man väl lyckats befrukta äggen. Men se så fel man kan ha och hur svårt det faktiskt är. 

Så tråkigt att höra alltså kag känner verjlign med dig. När man väl tagit det här steget så kan det väl för i helvete bara få flyta på!
    Förstår att det känns väldigt jobbigt jag hade INTE orkat med det jag har tom tagit bort min partners mamma från instagram för jag orkar inte se alla bilder hon laddar upp med bebisar och min partner Såklart glad för deras skull men jag orkar inte se ngt jag inte kan nå upp till just nu. Man måste faktiskt ta hand om sitt eget hjärta. Tycker du är sjukt stark!! 
  • LMSM

Ja verkligen! det som känns så läskigt och ångestfyllt med att välja klinikter utomlands man har ju ingen koll!
    Å är så ledsen för din skull blir så arg! Men tänk kanske kan de lyckas dela sig till perfekta böastocyster imorgon, det kan ju gå fort kanske är det tom ngn som börjar bli en sån kläckt blasto! Man vet aldrig vi håller alla tummar vi kan tills imorgon!!! Hjärta

Mathilda88 skrev 2024-11-19 15:32:15 följande:
    Oj! Läskigt ja att inte veta.. Vilken tur du hade kontakt med samordnaren.

Ja denna resan är verkligen inget upplyftande medan man kämpar.. 
    Min kusin väntar sin andra i februari plus fyra andra vänner, och jag får inte ens ett försök nu i november heller 
  • BaeA

Är det någon av er här som har koll på spermierna och mobilitet/fragmentering. Pratade med kliniken idag och frågade vad den främsta orsaken till att embryona avstannat och fick då till svar fragmentering, undrade om det var jag eller min man. men fick då höra att hans rörlighet sjunkit drastiskt. i juni 2023 när vi gjorde första plocket låg de på 67%, gick sen till 58%, 48% och nu sista plocket på 41%. Han är ung 32 år. Äter kosttillskott och har tagit tag i hälsa och träning bättre sen vi började detta även om han varit lite sloppy innan. men absolut inte ohälsosam. vi båda vart nog lite chockade över att de sjunkit så, så tänkte därför höra med er om ni vet? 

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-11-10 23:27:24 följande:
    Åh så spännande, stort lycka till! Hjärta Kör ni likadant som senaste rundan eller några förändringar? Hjärta
    Tack ❤️ Vi kör samma som sista två gångerna, som en gång gav oss 18 ägg och en gång inte ens gick till plock 😆 Har nu en rekordlång stimulering för att vara jag. Färre och mindre ägg än tidigare 5 omgångar. Man kan aldrig ta något för givet?

Såg att det inte blev någon blastocyst på dag 5. Fy fan att det kan bli så även med donation som inte har något med din kropp och äggkvalitet att göra. Trodde också att de med normal fertilitet var nästan garanterade blastocyster. Skrämmande hur mycket det handlar om slump och otur. Nån gång måste det ändå vända ❤️❤️
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023