• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 12:29:38 följande:
    Tro mig, min pappa.nu hade över 2500 följare som låg i samma sitts, man kämpade några år, man insåg detta var en lönlös kamp.
    Det gick även upp i riksdagen, varav vi fick delade föräldradagar, man kom fram till att enda lösningen på problemet var att bägge föräldrar spenderar lika mycket tid med barnet, detta ska resultera i att barnet även väljer pappan vid skilsmässor.

TS kommer inte ens få föräldradagar, mamman kommer ha enskild vårdnad och ha alla föräldradagar själv. vilket även är naturligt, dom bor inte ihop.
    Och hur längesen är detta?
    Idag så försöker man alltid se till barnets bästa när det kommer till vårdnad och umgänge.
    Så även om du känner till mer än 2500 pappor som inte fått umgänge med sina barn så kan du omöjligt veta hur mamman till TS barn kommer att agera så länge han inte har tagit kontakt med henne.
    Det måste du väl ändå inse?
  • LFF
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 13:13:33 följande:
    Samtidigt ska man se att det ökar med mammor som väljer fertil behandling och öppet väljer att bli ensam mamma har ökat ordentligt sista 10 åren.
    Ta bara finnen skriver om detta, var tionde 2015.
    Man väljer detta va en anledning, vi ser fler o fler i media som öppet går ut med att man väljer öppet föda barn utan varken partner o pappa.
    Vi har en växande massa av barn som växer upp utan pappa, bara detta ger en fingervisning att TS kommer misslyckas. som kvinna har man inget behov av en pappa om han inte gör exakt som mamman vill. Dessa barn verkar inte ta någon skada, men TS kommer ta skada ifall kvinnan kommer på andra tankar, eller går in i en ny relation o vill ha den nya pappan som förälder, kan hon enkelt välja bort den biologiska pappan.
    -

Av de drygt 1000 barn som föddes genom fertilitetsbehandling i Nyland år 2015 hade alltså var tionde en mamma som var ensamstående.
    Mammor som skaffar barn på egen hand genom insemination har noll, nada och ingenting med TS situation att göra. Det påverkar inte heller TS möjligheter att vare sig få gemensam vårdnad (om han så önskar) eller umgänge med sitt barn. 
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-01-18 13:22:57 följande:
    Och hur längesen är detta?
    Idag så försöker man alltid se till barnets bästa när det kommer till vårdnad och umgänge.
    Så även om du känner till mer än 2500 pappor som inte fått umgänge med sina barn så kan du omöjligt veta hur mamman till TS barn kommer att agera så länge han inte har tagit kontakt med henne.
    Det måste du väl ändå inse?
    Gäller det även fertilitetsbehandlingar? den har ökat istället.
    Barn föds utan pappa. Finns inget som tyder på barnet kommer ta skada av detta.
    Du menar för tillfället dessa 2500st var aktiva, du tror inte barnen växer upp och det finns ingen anledning o driva detta längre, dvs man var aktiv när kampen var öppen och man hade ännu chansen att vinna umgänge med sitt barn.
    När barnet växt upp är kampen över, dvs det är en färskvara.
  • Anonym (M)
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 12:58:12 följande:
    Finns en mycket enkel förklaring, domstolar gick ut med att man översvämmas av vårdnadstvister, systemet har sedan gjort om, nu tar sällan Hovrätten upp en vårdnadstvist.

Bara att ens en domstol går ut med att man överöses av vårdnadstvister påvisar att det är något fel i systemet.

Sedan första åren med umgänge är helt meningslösa, barnet minns inte ens pappan om det blir ett uppehåll i umgänget.

Bästa TS kan göra är att låta första åren vara, tar barnet kontakt lite senare i livet kan umgänge starta.
    Varför skulle barnet vilja ta kontakt med en pappa som har övergett henne/honom?
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 12:56:54 följande:
    Jamen jag läser allt här. Men det är rätt mycke diskussioner som kanske flyter iväg. Bara för att flera skriver ?åh du kommer att älska ditt barn bara du tar ansvar? så är det ju inte säkert att det faktiskt blir så. Kan ju ba bli skit också. Att ta kontakt med tjejen är inte helt jäkla lätt alltså det känns som att allt blev så jävla fel här och nu i det här läget en jävla uppförsbacke att ta kontakt. Känns ba som hon kommer styra allt till det hon vill. Har läst i andra trådar också och verkar ofta bli så att mamman har makten. Så lätt man känner är det ens värt ett försök? Blir jag ens en bra pappa när jag känner så här nu? 
    Dte här är ju saker du aldrig kan veta så länge du inte tar kontakt med henne.
    Tro mig,jag förstår att du tycker det här känns jobbigt.
    Men du måste i alla fall ge det en chans.
    Innan dess så kommer du inte att veta om du kommer att vara en bra pappa eller om mamman kommer att vilja styra och ställa.
    Och vänder du barnet ryggen och struntar i det så är ju risken större att du inte kommer att kunna etablera en kontakt eller få umgänge med barnet senare heller.
    Och skulle hon försöka förhindra umgänge så kan hon faktiskt förlora vårdnaden om barnet.
    Det kan vara värt att tänka på.
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 12:56:54 följande:
    Jamen jag läser allt här. Men det är rätt mycke diskussioner som kanske flyter iväg. Bara för att flera skriver ?åh du kommer att älska ditt barn bara du tar ansvar? så är det ju inte säkert att det faktiskt blir så. Kan ju ba bli skit också. Att ta kontakt med tjejen är inte helt jäkla lätt alltså det känns som att allt blev så jävla fel här och nu i det här läget en jävla uppförsbacke att ta kontakt. Känns ba som hon kommer styra allt till det hon vill. Har läst i andra trådar också och verkar ofta bli så att mamman har makten. Så lätt man känner är det ens värt ett försök? Blir jag ens en bra pappa när jag känner så här nu? 
    Jag vet inte vad du menar med styra allt, hur hade du velat ha det? Som du tänker att hon inte kommer gå med på?
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-01-18 13:30:17 följande:
    Dte här är ju saker du aldrig kan veta så länge du inte tar kontakt med henne.
    Tro mig,jag förstår att du tycker det här känns jobbigt.
    Men du måste i alla fall ge det en chans.
    Innan dess så kommer du inte att veta om du kommer att vara en bra pappa eller om mamman kommer att vilja styra och ställa.
    Och vänder du barnet ryggen och struntar i det så är ju risken större att du inte kommer att kunna etablera en kontakt eller få umgänge med barnet senare heller.
    Och skulle hon försöka förhindra umgänge så kan hon faktiskt förlora vårdnaden om barnet.
    Det kan vara värt att tänka på.
    Vi ser annorlunda på detta, barn som föds utan vetskap om sin pappa söker i större utsträckning upp sin pappa senare i livet, än en pappa som varit aktiv, gått igenom vårdnadstvister, blivit smutskastade av barnets mor, dessa barn söker sällan upp sin pappa.

Bästa för TS är att ta det lugnt, ger bästa oddset att barnet söker upp han för kontakt
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 13:29:46 följande:
    Gäller det även fertilitetsbehandlingar? den har ökat istället.
    Barn föds utan pappa. Finns inget som tyder på barnet kommer ta skada av detta.
    Du menar för tillfället dessa 2500st var aktiva, du tror inte barnen växer upp och det finns ingen anledning o driva detta längre, dvs man var aktiv när kampen var öppen och man hade ännu chansen att vinna umgänge med sitt barn.
    När barnet växt upp är kampen över, dvs det är en färskvara.
    Fertilitetsbehandlingar har ingenting med TS situation att göra.
    Och att du drar upp vårdnadstvister som är 15 år gamla hjälper inte heller TS på något sätt.
    Inte heller dina erfarenheter med ditt ex.
    Förstår du verkligen inte det?
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 13:34:39 följande:
    Vi ser annorlunda på detta, barn som föds utan vetskap om sin pappa söker i större utsträckning upp sin pappa senare i livet, än en pappa som varit aktiv, gått igenom vårdnadstvister, blivit smutskastade av barnets mor, dessa barn söker sällan upp sin pappa.

Bästa för TS är att ta det lugnt, ger bästa oddset att barnet söker upp han för kontakt
    Tror du verkligen att barnet kommer att vilja söka upp pappan om mamman har smutskastat honom?
    Är det inte bättre att han finns där för barnet från första början så att barnet får se vem han verkligen är?
    Du smutskastar ju faktiskt mamman till TS kommande barn med ditt snack om att alla kvinnor minsann är likadana som ditt ex.
    Och det utan att ens veta vem kvinnan är och hur hon kommer att bete sig.
    Jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre.
    TS ONS kanske kommer att vara en mycket bättre mamma än ditt ex,som ser till barnets bästa.
    Det kommer ju TS inte att kunna veta så länge han inte tar kontakt med henne. 
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-01-18 13:37:15 följande:
    Fertilitetsbehandlingar har ingenting med TS situation att göra.
    Och att du drar upp vårdnadstvister som är 15 år gamla hjälper inte heller TS på något sätt.
    Inte heller dina erfarenheter med ditt ex.
    Förstår du verkligen inte det?
    Har ägnat många år åt detta, både rättsligt samt inom socialtjänsten arbete.

Det jag plockar fram är en bredd hur samhället har utvecklats, allt från fertilitetsbehandlingar till vanliga vårdnadstvister där man separerat efter några år medans barnen är unga.

Har även en vän som träffa en kvinna, dom levde ihop, barn kom upp, hon berättar åt han att hon inte vill skaffa barn med någon, hon vill göra fertilitetsbehandling, fråga hur han ställer sig till detta? han kunde inte tro sina öron, ifall dom skiljer sig ska det inte uppstå en vårdnadstvist, där hon tvingas leva utan sitt barn varannan vecka.

Detta har ökat dramatiskt sista åren, man skaffar barn själv,  vilket även speglar av sig på vårdnadstvister, man vill vara förälder på heltid, och man gör allt för att vinna, man tvekar inte en sekund på smutskasta pappan, som ex Bevisades i Lund 100% det är inte små siffror, det är nästan varenda en, kvinnor tvekade med andra ord inte att utföra en smutskampanj av pappan.
    Detta påverkar barnet att senare ta kontakt, barnet hamnar i en lojalitets konflikt, detta lever med barnet under lång tid, kontakta barnet pappan kommer det skada mamman, barnet undviker kontakta pappan, mamman är allt barnet har kvar.

Bästa TS kan göra är att backa, låt barnet bli nyfiken ta kontakt, låt inte mamman få chansen att smutskasta pappan, detta ger ett livslång avståndstagande.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?