• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Fröken Allvar

Linnie, jag förstår ditt val. En del är oroliga för att hyran ska höjas mycket på grund av inflationen. Men viktigast av allt är att det överhuvudtaget FINNS hyresrätter att tillgå för människor. Sedan måste man på något sätt se till att folk har råd att bo kvar i dem ocksåm

• Linnie
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 12:55:32 följande:
    Fattiga människor har inte råd att gå till frisören men lådcykel är ett billigare alternativ till bil. De som har lådcykel byter till bil precis som du när de får familj. Bunta inte ihop denna estetik med fattigdom tack.
    Du har helt rätt.
    Inte för att det skulle vara fel på att vara fattig. Finns många hårt arbetande i låglöneyrken eller sjukskrivna människor utan massa deg på banken som varken är skuldsatta eller kriminella. Däremot miljömedvetna och med ett icke-bortskämt beteende. Ofta har de en stor ödmjukhet inför världen och för sina medmänniskor på ett sätt få Danderydsbor som är uppvuxna som rika har.
    Det finns fina människor i Danderyd också. Men tror att man tappar lite av sin medfödda ödmjukhet om man alltid haft det lätt ekonomiskt, fått vad man än pekat på och aldrig någonsin fått höra att "vi har tyvärr inte råd".

Man blir inte en höjdare inom finans eller inom storföretag för att man är snäll och ödmjuk.
  • Fröken Allvar
    Linnie skrev 2022-10-03 13:21:03 följande:
    Du har helt rätt.
    Inte för att det skulle vara fel på att vara fattig. Finns många hårt arbetande i låglöneyrken eller sjukskrivna människor utan massa deg på banken som varken är skuldsatta eller kriminella. Däremot miljömedvetna och med ett icke-bortskämt beteende. Ofta har de en stor ödmjukhet inför världen och för sina medmänniskor på ett sätt få Danderydsbor som är uppvuxna som rika har.
    Det finns fina människor i Danderyd också. Men tror att man tappar lite av sin medfödda ödmjukhet om man alltid haft det lätt ekonomiskt, fått vad man än pekat på och aldrig någonsin fått höra att "vi har tyvärr inte råd".

Man blir inte en höjdare inom finans eller inom storföretag för att man är snäll och ödmjuk.
    Linnie, tack för att du kom in i tråden och skriver vettiga och balanserade saker som jag tror att vem som helst skulle hålla med om.
  • Linnie
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 13:14:10 följande:

Linnie, jag förstår ditt val. En del är oroliga för att hyran ska höjas mycket på grund av inflationen. Men viktigast av allt är att det överhuvudtaget FINNS hyresrätter att tillgå för människor. Sedan måste man på något sätt se till att folk har råd att bo kvar i dem ocksåm

Absolut! Och fler borde även i storstäderna kunna få valet att bo i hyresrätt med rimlig hyra. Som det har varit så har folk som inte är sugna på att köpa br tvingats till det för att alternativet, att byta mellan dyra andrahandskontrakt eller som inneboende där ett rum kostar som en normal 2a i flera år, är värre.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Josef) skrev 2022-10-03 13:30:23 följande:

Varför är det så viktigt att få respons just på fattigdomen? 

Problemet är förmodligen för att du inte ens kan definiera det, vad skulle du sagt om någon som kanske är fattig men som känner sig mycket rikare än andra? Är det fortfarande fattigdom?

Som sagt, jag tror bara inte du själv kan definiera vad du pratar om, där ligger problemet. 

Hur gammal är du ens? Är du pensionär? 

Fattig är om man har svårt att få pengarna att räcka till det nödvändigaste för sig själv och sin familj.

I extrema fall svälter man sig eller blir hemlös. 

Det är viktigt att få respons på fattigdom eftersom tråden handlar om att jag vill ge fattigdomen en röst. 

Hur gammal är jag ens? 

Om du läser inläggen ser du att jag fyllt 35 och att det var ett tag sedan.

Är jag pensionär?

Nej.
  • Fröken Allvar
    Linnie skrev 2022-10-03 13:27:34 följande:
    Absolut! Och fler borde även i storstäderna kunna få valet att bo i hyresrätt med rimlig hyra. Som det har varit så har folk som inte är sugna på att köpa br tvingats till det för att alternativet, att byta mellan dyra andrahandskontrakt eller som inneboende där ett rum kostar som en normal 2a i flera år, är värre.
    Vi är helt ense här. Det är även dåligt för de mer välbeställda att människor som behövs i en stad inte har råd att bo i staden.

Det hänger också ihop med ämnesstarten som jag försökte mig på, att människor lever tillsammans istället för att bli hemlösa eller fattiga då de inte har möjlighet att separera på grund av bostadsbristen.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 12:55:32 följande:
    Fattiga människor har inte råd att gå till frisören men lådcykel är ett billigare alternativ till bil. De som har lådcykel byter till bil precis som du när de får familj. Bunta inte ihop denna estetik med fattigdom tack.
    Det är sant, helt klart en poäng.
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 11:37:31 följande:
    Äntligen ett seriöst svar.

Jag förstår att du anser att relativ fattigdom är ett mått på avund. Jag kan till och med sympatisera med synen och tycka att det ligger någonting i den många gånger. 

Vad jag ser är att verklig fattigdom växer fram i Sverige och jag är rädd att om vi inte är medvetna om att folk inte äter ordentligt, hamnar på gatan till följd av att de inte betalar hyran och så vidare så hinner det gå väldigt långt och blir svårare att komma till rätta med än om vi ändrar saker redan nu.

Om folk inte är tysta, om fattigdomen får en röst så går det lättare. Om det bara är jag (och det vet jag att det inte är) så blir det lätt att avfärda mig som en ensam galning, någon som skulle behöva ligga, som Josef säger att han behöver.
    Faktum är att du har fel: Fattigdomen minskar i Sverige och har så gjort länge. Den växer inte alls fram, tvärtom. Se Antalet personer försörjda på sociala ersättningar och bidrag minskar (scb.se)

Dessutom redovisar SCB antalet personer som får stöd men befolkningen har under denna tid ökat så den procentuella andelen har minskat ännu mer. Visst är fattigdom ett problem och att vi fortfarande har så många som inte kan försörja sig själva, men min invändning är framför allt att det inte har ett endaste dugg med Cervenkas vänsterpopulistiska artikel att göra.

Folk skall givetvis inte behöva hamna på gatan. Försörjningsstödet skall räcka till hyran och diverse annat av livets nödtorft men man blir definitivt inte fet på det. Samtidigt måste det ju vara en tydlig skillnad i ekonomisk standard när man tar även ett lågbetalt jobb. Hur uppnår man detta på bästa sätt? Jag menar att jobbskatteavdragen var genialiska på det viset - de ökade behållningen av att gå till jobbet utan att försämra för dem som inte kan jobba. Finns det andra metoder som du vill förespråka?
  • Kockobello
    Linnie skrev 2022-10-03 12:58:38 följande:
    Idioti. Stackars denna lilla BR-ägare som kan få hyresgästgrannar! Stockholm och övriga Sverige har stor bostadsbrist, att en tom fläck i denna Silverdalsbos närområde bebyggs med hyresrätter är ingen surprise, surprise direkt. Det byggs överallt just nu. 
    I min egen ort ändras skylinen hela tiden av alla nya hus som byggs. Min kommun var under flera år i slutet av 10-talet den kommun där det byggdes mest i förhållande till befolkning i hela Sverige. Det leder till fler resturanger, butiker och annan samhällsservice.
    Det får man räkna med om man bor i ett område som expanderar. Ett expanderande område betyder att det går bra och att folk vill investera där eller flytta dit.
    Varför flyttar inte denna silverdalsbo till något litet samhälle i Småland eller Dalarna istället om denne inte vill ha expansion på bostadsmarknaden eller utökad samhällsservice?

Sen har jag aldrig förstått att en del människor anser sej vara lite förmer för att de "hyr av banken" istället för av ett seriöst, kommunalägt bostadsbolag. Betydligt mer skakighet och osäkert att hyra från banken, med förändrade räntor osv. Visst, du kanske får en vinst den dag du flyttar. Men minns fortfarande folk under 90-talskrisen som inte kunde sälja till lägre pris än de gav, för att inte skuldsätta sej, trots att de inte ville bo kvar eller som var tvungna att sälja men till lägre pris än de själva gett för villan eller BR och blev skuldsatta på flera hundratusen.

Jag bor i ett hyreshusområde, det är hur lugnt som helst.
    Många ställen som folk åker till och ser som "fina" i Stockholms innerstad är fulla med hyresrätter. Det är inte hyresrätter det är fel på. Massor av duktiga hårt strävande människor bor i hyresrätter. Det verkar snarare vara så att hyresrätter verkar vara mest eftertraktade gällande utbud och efterfrågan när man kollar Stockholms Stads bostadskö: )

Blev någon tokig BR-rusning under 00 och 10-talet när folk insåg hur bra vinst man kunde göra på att köpa BR, i bra konjunktur ja. Varför tenderar folk alltid att glömma bort att dåliga tider, liksom bra kommer som ett brev på posten?
    Själv skulle jag aldrig vilja gambla så med mina pengar, men är heller ingen som är villig att ta stora risker.
    Jag stannar i min hyresrätt med förhållandevis låg hyra.
    Hyra är att kasta bort pengarna. 
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2022-10-03 13:48:18 följande:
    Faktum är att du har fel: Fattigdomen minskar i Sverige och har så gjort länge. Den växer inte alls fram, tvärtom. Se Antalet personer försörjda på sociala ersättningar och bidrag minskar (scb.se)

Dessutom redovisar SCB antalet personer som får stöd men befolkningen har under denna tid ökat så den procentuella andelen har minskat ännu mer. Visst är fattigdom ett problem och att vi fortfarande har så många som inte kan försörja sig själva, men min invändning är framför allt att det inte har ett endaste dugg med Cervenkas vänsterpopulistiska artikel att göra.

Folk skall givetvis inte behöva hamna på gatan. Försörjningsstödet skall räcka till hyran och diverse annat av livets nödtorft men man blir definitivt inte fet på det. Samtidigt måste det ju vara en tydlig skillnad i ekonomisk standard när man tar även ett lågbetalt jobb. Hur uppnår man detta på bästa sätt? Jag menar att jobbskatteavdragen var genialiska på det viset - de ökade behållningen av att gå till jobbet utan att försämra för dem som inte kan jobba. Finns det andra metoder som du vill förespråka?
    Hej, vad intressant!

Jag undrar nu om du har rätt, är detta att jag mötet fler och fler fattiga som vill ha pengar av mig på gatan ett uttryck för vänsterpopulism? (bor i storstad) 

Jag undrar också om det har ett samband att man dragit in på ersättningar och att människor försörjs av sina familjer.

Grafen visade på att det var illa på nittiotalet men sedan har blivit allt bättre, och det stämmer ju överens med att till exempel bopriserna hela tiden har ökat och jobbskatteavdragen gjorde att alla som jobbade fick mera pengar över.

Du frågar efter min lösning och jag tänker att så länge inte jag som inte har dåligt ställt men inte heller särskilt fett i mångas ögon behöver stålsätta mig varje gång jag ska åka kollektivt, eftersom jag då kommer att möta ett antal personer som har det sämre än mig så är jag nöjd.

Jag vill att staten ska hjälpa fattiga med försörjning och bostad, inte att jag själv ska betala för att åka kollektivt med rent samvete. 

Detta är, vilket jag skrivit om i en annan tråd, troligare ett större problem för mig än för de flesta då jag har ett utseende och en utstrålning som drar till sig människor vilka är i behov av hjälp. Så har det alltid varit och jag vill inte behöva klä ut mig till en Danderydsbo eller köpa en lådcykel, eftersom jag uppskattar att åka kollektivt.

Tyvärr sköt man mot en buss nyligen så jag kanske blir tvungen att överväga lådcykelspåret snart.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns