• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Fröken Allvar

Ja, det är läge nu att sälja sin för dyra bostad innan det sker med tvång. Om man kan. Glad att dina föräldrar får en bra pension efter alla slitsamma år, åtminstone påverkas den positivt av goda inkomster, även om det är en klen tröst när man haft sådan otur i livet att man lånade och sen inte kunde betala. Såna historier som får folk att stanna i hyresrätt och ingenting är svartvitt. 

• Anonym (Döva öron)

Men för att tipsa om sådant som kan hjälpa folk med små marginaler.. Köp kläder bättre begagnat på exempelvis Tradera. Säg upp alla abonnemang. Man får bra paketerbjudanden som räcker ett år. Sen säger man upp och tar nästa. Och då menar jag tv, bredband, telefoni. Inte tidningar, filmkanaler, rakhyvlar eller andra dyl som inte är nödvändiga. Stryk hämtmat och bio/krog-besök. Säg upp gymkort. Spara till buffert istället för utlandssemester. Hemester funkar fint det med.

Köp inget på avbetalning. Om något nödvändigt går sönder (tvättmaskin, kyl, spis) försök hitta det begagnat. Gör storkok när det är extrapris på ex bog. Gryta o köttfärssås går utmärkt att frysa in.

Svårt säga hur hög buffert man behöver. 2-3 månadslöner är väl minimum. Men är olyckan eller oturen framme kan det vara svårt parera ändå. Se till att ha bra försäkringar är en bit på vägen. 

• Anonym (Livslevande äkta fattiglapp)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 12:47:37 följande:
    Eftersom det var längesedan jag hade min mest ekonomiskt utsatta situation  tänker jag inte gå så lågt som att säga att jag var fattig innan elpriserna.

"Jag var fattig först". "Jag har störst hus och högst elräkning så jag är fattigare än dig". "Jag bor utan el och vatten på sommarhalvåret så jag är faktiskt fattigast". Nej, nix, dit tänker jag inte gå.

Däremot älskar jag att Cervenka har börjat skriva om fattigdom lika mycket som jag avskyr artiklarna om spabaden och överklass som handlar lågpris. Hur är det möjligt att publicera sånt?

Jo, för att FATTIGDOMEN HAR INGEN RÖST, hela den här tråden är ett sorgligt bevis, eftersom alla som skrivit hittills tycks mig vara människor som det inte gått någon nöd på.

Ingen av de erfarenheter av fattigdom som jag själv har delat har jag hittills fått någon respons på. 

Jag hade förstås hoppats på att få helt andra svar, från människor som har erfarenhet av fattigdom. Sedan ville jag inte utesluta folk med fördomar om fattigdom eller ett mindset som går ut på att fattigdom är att jag personligen har fått en hög elräkning. 

Tråden ser ut som den gör nu. Jag hoppas fortfarande på den.
    Ditt inlägg berör och sticker ut här på detta välbemedlade forum. På attityden går att utläsa att de inte ens tror på att den existerar eftersom det endast är upplevs fattigdom som skrivs om i media. Hela valkampanjen och medias rapportering handlade bara om boräntor och villaägares el och bilförsörjning och hårdare bestraffning.
    Inte ett ord om de problem som ca 30 % av arbetarklassen tampas med. Att inte kunna ha ett öre över till nödvändig tandvård, att inte kunna köpa nya kläder och skor och vara varm över vintern, att inte ha råd att åka kollektivt, vara fast i trångboddhet för att din inkomst inte räcker till att kunna byta upp dig, för att ditt efternamn är fel och att du väljs bort i urvalsprocesser och aldrig får komma på intervju. Att du inte har råd att skilja dig, inte har hälsan i behåll för att klara försörjningen, inte får hjälp i vården eller av socialförsäkringarna när du verkligen behöver dem.

Cervenka är en av de viktigaste rösterna och eldsjälarna i Sverige.

Att berätta om sin fattigdom på detta forum är som att slänga blodiga köttstycken till hyenorna och något jag aldrig skulle befatta mig med. Det finns ingen empati att hämta när fattigdomen i dessa grupper inte ens tolereras som begrepp med ekonomiska termer och fattigdomsjämförelser, utan genast relativiseras  och ska toppas av någon välbemedlas anektok från sitt tillfälliga besök i studentfattigdomens förlovade land och sin duktighet i att kunna ÖVERleva 2 månader på 2000 kr inklusive allt, med föräldrarna inom bekvämt räckhåll...
    Hopplöst!
  • sextiotalist
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 10:26:36 följande:
    Jag tror att du har helt rätt. Oberoende av regering kommer det att öka.

Oberoende av regering har många människor problem med att antingen sakna tillgångar, utbildning och språkkunskaper. 

Det stämmer även att bostadsbristen leder till ett byggande som liknar miljonprogrammet. Många bostäder måste upp på kort tid för att stävja bostadsbristen. Däremot håller jag inte med om att områdena som byggs blir utsatta områden av att fattiga bor där. Dock har jag sett många artiklar från Limhamn i Malmö där människor uttalar sig negativt om de fattiga som bor i området. De känner att eftersom de är rika borde de inte behöva bo intill fattiga.

För ett par år sedan var det också en stor debatt om att människor som bodde i fattiga områden kunde bada i det rika området Hornsbergs strand.

Din lösning är inte att höja skatterna och du ser att utgifterna ökat. Tack. 

Jag ska vara öppen med att trots idoga försök så har jag inte lyckats förstå om låga skatter eller höga skatter leder till högst skatteintäkter. Det tycks ha ett samband med konjunktur. 
    Om rätt ska vara rätt, så var det kritik att så många lägenheter (skulle vara 20% men blev desto fler) gick till personer som inte uppfyllde kraven. 
  • sextiotalist
    Kockobello skrev 2022-10-03 13:48:49 följande:
    Hyra är att kasta bort pengarna. 
    Jag kastar hellre bort pengarna för att bo centralt och i ett boende, som troligen skulle kosta det dubbla om jag hade köpt en bostadsrätt med motsvarande läge och standard. Som jag dessutom kan flytta ifrån utan att fundera på att sälja.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-03 15:41:35 följande:
    Ditt inlägg berör och sticker ut här på detta välbemedlade forum. På attityden går att utläsa att de inte ens tror på att den existerar eftersom det endast är upplevs fattigdom som skrivs om i media. Hela valkampanjen och medias rapportering handlade bara om boräntor och villaägares el och bilförsörjning och hårdare bestraffning.
    Inte ett ord om de problem som ca 30 % av arbetarklassen tampas med. Att inte kunna ha ett öre över till nödvändig tandvård, att inte kunna köpa nya kläder och skor och vara varm över vintern, att inte ha råd att åka kollektivt, vara fast i trångboddhet för att din inkomst inte räcker till att kunna byta upp dig, för att ditt efternamn är fel och att du väljs bort i urvalsprocesser och aldrig får komma på intervju. Att du inte har råd att skilja dig, inte har hälsan i behåll för att klara försörjningen, inte får hjälp i vården eller av socialförsäkringarna när du verkligen behöver dem.

Cervenka är en av de viktigaste rösterna och eldsjälarna i Sverige.

Att berätta om sin fattigdom på detta forum är som att slänga blodiga köttstycken till hyenorna och något jag aldrig skulle befatta mig med. Det finns ingen empati att hämta när fattigdomen i dessa grupper inte ens tolereras som begrepp med ekonomiska termer och fattigdomsjämförelser, utan genast relativiseras  och ska toppas av någon välbemedlas anektok från sitt tillfälliga besök i studentfattigdomens förlovade land och sin duktighet i att kunna ÖVERleva 2 månader på 2000 kr inklusive allt, med föräldrarna inom bekvämt räckhåll...
    Hopplöst!
    Ditt inlägg sticker också ut i tråden, och jag är mycket glad över att du skrev det, trots hyenorna.

Det sammanfattar ändå mycket, utan att du lämnar ut dig själv eller någon annan. Tack för det.

Tack för att du beskrev dig som en livslevande äkta fattiglapp, för det är vad det handlar om, levande människors röst. 
  • Linnie
    Kockobello skrev 2022-10-03 13:48:49 följande:
    Hyra är att kasta bort pengarna. 
    Det kan det vara, absolut. Amorterar man så gör man det till sej själv. Vet många som köpte innan nya reglerna och bor i princip amorteringsfritt och har lånat till insatsen, det är risky.
    Men visst kan det vara att kasta bort pengar, speciellt om man bor i nybygge med två takterasser och betalar 25k i hyra varje månad. Då har man råd att komma över ett bra lån och att med hög insats investera i en BR.

Men de flesta av oss har inte en halv mille på banken i insats och skulle inte kunna köpa BR ens om vi ville. Jag är mest rädd för att skuldsätta mej. För man vet aldrig vad som kan hända med ens arbetsförmåga.

Br kan också vara att kasta bort en massa pengar när konjunkturen går ner och bostaden minskar i värde. Vissa måste kanske ändå sälja i den situationen om de inte klarar en högre ränta, blir sjuka eller separerar.
    Då är det verkligen att kasta bort pengar. Det är lite som att investera på börsen, finns mycket kunskap att ta del av och följa, men kan också vara ett rent lotteri i vissa fall.
  • Kockobello
    Anonym (Döva öron) skrev 2022-10-03 15:33:26 följande:

Men för att tipsa om sådant som kan hjälpa folk med små marginaler.. Köp kläder bättre begagnat på exempelvis Tradera. Säg upp alla abonnemang. Man får bra paketerbjudanden som räcker ett år. Sen säger man upp och tar nästa. Och då menar jag tv, bredband, telefoni. Inte tidningar, filmkanaler, rakhyvlar eller andra dyl som inte är nödvändiga. Stryk hämtmat och bio/krog-besök. Säg upp gymkort. Spara till buffert istället för utlandssemester. Hemester funkar fint det med.

Köp inget på avbetalning. Om något nödvändigt går sönder (tvättmaskin, kyl, spis) försök hitta det begagnat. Gör storkok när det är extrapris på ex bog. Gryta o köttfärssås går utmärkt att frysa in.

Svårt säga hur hög buffert man behöver. 2-3 månadslöner är väl minimum. Men är olyckan eller oturen framme kan det vara svårt parera ändå. Se till att ha bra försäkringar är en bit på vägen. 

Det finns även fonder ur vilka man kan söka pengar. Man kan köpa allt begagnat, köper nästan aldrig någonting överhuvud taget, man behöver nästan inget. 
  • Kockobello
    sextiotalist skrev 2022-10-03 15:51:07 följande:
    Jag kastar hellre bort pengarna för att bo centralt och i ett boende, som troligen skulle kosta det dubbla om jag hade köpt en bostadsrätt med motsvarande läge och standard. Som jag dessutom kan flytta ifrån utan att fundera på att sälja.
    Absolut. Jag menar bara att man aldrig gör en vinst med hyrd bostad. Det finns andra fördelar, men inte ekonomiska.
  • sextiotalist
    Kockobello skrev 2022-10-03 16:37:27 följande:
    Absolut. Jag menar bara att man aldrig gör en vinst med hyrd bostad. Det finns andra fördelar, men inte ekonomiska.
    Eller så gör man en ordentlig förlust. Vilket också händer. 
    Men eftersom vi inte ser vårt boende som en ekonomisk investering, så är det ett ickeproblem. Vi trivs och bor väldigt bra. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns