• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2022-10-03 14:29:15 följande:
    Nej, vänsterpopulismen här är enbart Cervenkas artikel där han ju underblåser folks rädslor och totalt ignorerar de fakta jag tog fram på några sekunder.

Alla partier vill väl att staten skall hjälpa fattiga med försörjningen? Absolut fattigdom är ett problem och det finns många som inte kan ta ett jobb även om de skulle vilja. Mig veterligt vill inget låta folk fara illa och jag har läst alla partiprogram.
    Man minskar rimligtvis fattigdomen genom att ge bättre förutsättningar för företag att anställa och gör det möjligt att lyfta sin ekonomi genom att ta även ett enkelt jobb. Att andra tjänar mycket mer än jag själv gör är inget problem för mig.
    Jag håller med om att siffrorna du bidrog med var bra för tråden.

Jag håller också med om allt annat du skriver. 

Även om inga partier vill låta folk fara illa så finns idag inget parti för fattigas intressen. 

Jag är rädd för att bli hemlös oavsett vad Cervenka skriver och inte. Rädslan kommer sig av att jag inte tillhör en grupp som skulle få hjälp om något händer. 

Jag har ett litet sparande med betoning på litet men jag har inte en inkomst som en hyresvärd skulle acceptera. 

Jag skulle därför inte få hjälp av socialtjänsten med boende och jag skulle inte få hyra en bostad om jag var tvungen att flytta från min bostadsrätt.

Det är ett klassiskt fall av mellan stolarna. Många har mycket sämre förutsättningar än vad jag har.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:34:11 följande:
    Jag håller med. I mitt fall var det så att anställningsformen länge hindrade mig från bolån. Idag finns Bluestep, vet inte hur bra det är.

Visst kan tråden utvidgas med tips på hur man undviker fattigdom, men är rädd att det blir präktigt och stöter bort folk som skulle kunna berätta saker om fattigdom. 

Jag tycker själv att det är ganska jobbigt att ha tråden men nu har jag valt att så gott det går svara folk, även om det skulle vara fint om fler fattiga skrev så att det blir bättre balans.
    Jag har levt under existensminimum och svalt under ett halvår utan stöd från samhället. Då var det tur att jag ägde mitt boende och hade väldigt låg boendekostnad så att jag kunde äta mina bönor i lugn och ro. Bytte ort och sålde bostaden efter en tid och gjorde då ca 600 000 i vinst. Det gör man inte med en hyreslägenhet. 
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 10:51:23 följande:
    I Folkhemmet hade vi en utjämning. Många var arga på den och därför finns den inte kvar. Nu har vi fattigdom igen istället. 
    En fattig idag har mer resurser än en medel-Svensson i folkhemmet på 60-talet och vi hade fattigdom i folkhemmet också.

Var tid får nog bedöma sin fattigdom utifrån sina egna förutsättningar.
    Blå och gul
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-10-03 14:40:34 följande:
    En fattig idag har mer resurser än en medel-Svensson i folkhemmet på 60-talet och vi hade fattigdom i folkhemmet också.

Var tid får nog bedöma sin fattigdom utifrån sina egna förutsättningar.
    Absolut har det funnits fattigdom även under Folkhemmet. Absolut kan man se att all teknik vi har tillgång till kan räknas som resurser. 

Men att varje fattig idag har mer resurser än varje medel-Svensson på 60-talet håller jag inte med om då trångboddheten som byggdes bort kommit tillbaka och boendet är en viktig grundförutsättning för drägligt liv.

Det jag tror gjorde att folk tröttnade på utjämning var just att det fanns så stora möjligheter att göra saker med pengarna. Resor och renoveringar med hjälp av arbetskraft som inte ens avlönas enligt svensk arbetsrättslagstiftning exempelvis. 

Frestelserna blev för stora även för fattiga som kan låna pengar utan säkerhet. Ska se om jag kan länka till en artikel jag läste om detta med att låna utan säkerhet.

Det är en nygammal förutsättning dock, har alltid funnits ockrare.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 14:40:27 följande:
    Jag har levt under existensminimum och svalt under ett halvår utan stöd från samhället. Då var det tur att jag ägde mitt boende och hade väldigt låg boendekostnad så att jag kunde äta mina bönor i lugn och ro. Bytte ort och sålde bostaden efter en tid och gjorde då ca 600 000 i vinst. Det gör man inte med en hyreslägenhet. 
    Skillnaden mellan din och min situation är att du hade en bostadsrätt från början. Det har jag och många andra aldrig kunnat få. Du kunde inte få stöd från samhället på grund av din tillgång i form av bostad. Men med det sagt låter det som om det löste sig fint för dig den gången antar att du valde själv och slapp exekutiv auktion. Du hade också tillgångar som du kunde betala löpande utgifter med under ett halvår utan stöd från samhället.
  • Kaffekopp242322
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 13:38:39 följande:
    tråden handlar om att jag vill ge fattigdomen en röst. 
    Ska du uppmana till något konkret förslag? Vilket?

Jag tänker på de som tidigare i historien gett "fattiga en röst".
    Mao: Det stora språnget, 35 miljoner döda
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_spr%C3%A5nget#Sv%C3%A4lt_och_ekonomiskt_sammanbrott

Lenin/ Stalin - Holodomor, 7 miljoner döda
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Även Hitler hade väl förhoppningar om att minska fattigdomen efter första världskriget och 20-talskrisen. Jag tror du fattar poängen.

Varför ska du ha en röst om du inte har något att säga?
  • Anonym (Döva öron)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:06:24 följande:
    Men du kunde ju komma med ett fullständigt normalt och lättbegripligt inlägg så helt omöjligt ska det väl inte vara? Tack för ditt rimliga inlägg.
    Ingen orsak :) Men efter att försökt debattera inom detta i 25 år på nätet så orkar jag helt enkelt inte längre höra korkade argument från de parter jag nämnde. De brukar hänfalla till okvädesord och försökt till diverse härskartekniker. Jag blir uppgiven när jag ser den mentalitet som växt fram. Och med valet i ryggen så vågar även de mest ljusskygga trollen fram under sina stenar för att ljuda sin rasism och sitt klassförakt.

Lycka till försöka bemöta fördomar med fakta. Min erfarenhet är dock att man talar för döva öron.
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:50:12 följande:
    Absolut har det funnits fattigdom även under Folkhemmet. Absolut kan man se att all teknik vi har tillgång till kan räknas som resurser. 

Men att varje fattig idag har mer resurser än varje medel-Svensson på 60-talet håller jag inte med om då trångboddheten som byggdes bort kommit tillbaka och boendet är en viktig grundförutsättning för drägligt liv.

Det jag tror gjorde att folk tröttnade på utjämning var just att det fanns så stora möjligheter att göra saker med pengarna. Resor och renoveringar med hjälp av arbetskraft som inte ens avlönas enligt svensk arbetsrättslagstiftning exempelvis. 

Frestelserna blev för stora även för fattiga som kan låna pengar utan säkerhet. Ska se om jag kan länka till en artikel jag läste om detta med att låna utan säkerhet.

Det är en nygammal förutsättning dock, har alltid funnits ockrare.
    Tittar du enbart på bostäder så är dagens bostäder ca 20-30% större än på 60-talet och det var först på 70-talet som utbyggnaden av VA i Sveriges städer fullföljdes.

Trångboddheten har väldigt lite med bostäderna att göra och mer med förändringar i demografi. Det har helt enkelt tillkommit familjer i Sverige med stora barnkullar på ett sett som vi inte sett på ca ett halvt sekel, eller mer.

Folk tröttande in på utjämningen. Världen ändrades och en stor del av befolkningen kunde helt enkelt börja tjäna mer pengar. 
    Blå och gul
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:54:36 följande:
    Skillnaden mellan din och min situation är att du hade en bostadsrätt från början. Det har jag och många andra aldrig kunnat få. Du kunde inte få stöd från samhället på grund av din tillgång i form av bostad. Men med det sagt låter det som om det löste sig fint för dig den gången antar att du valde själv och slapp exekutiv auktion. Du hade också tillgångar som du kunde betala löpande utgifter med under ett halvår utan stöd från samhället.
    Jag levde sparsamt innan så att jag kunde lägga undan pengar inför sådan situation, men jag svalt ändock. Ja, jag sålde frivilligt.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns