• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Mentat skrev 2022-10-03 11:30:42 följande:

Cervenkas debattartikel utgår från det helt galna begreppet "relativ fattigdom". Det är ett mått som påstår att jag blir fattigare om min granne vinner på lotto, vilket förstås är helt vansinnigt. Det är ett slags avundsjukemått.

Absolut fattigdom är något helt annat och den existerar givetvis men den har inte med artikeln att göra.

Alldeles riktigt.
  • Kockobello
    Anonym (J) skrev 2022-10-03 12:06:25 följande:
    Du har säkert röstat för detta så det är inte läge att gnälla nu. De som röstade för en rödgrön regering och för att avveckla kärnkraftverken i förra valet är ju en av orsakerna till att elpriset nu är skyhögt och att svenskarna blir fattigare. Vi hade inte behövt vara i det här läget med chockhöga elpriser om vi inte avvecklat flera kärnkraftverk. Sverige borde vara självförsörjande av el och inte beroende av andra länder. 
    Ah men nu kan pottfrisyrerna gott trampa lådcykel all day long. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 12:55:32 följande:
    Fattiga människor har inte råd att gå till frisören men lådcykel är ett billigare alternativ till bil. De som har lådcykel byter till bil precis som du när de får familj. Bunta inte ihop denna estetik med fattigdom tack.
    Det är sant, helt klart en poäng.
  • Kockobello
    Linnie skrev 2022-10-03 12:58:38 följande:
    Idioti. Stackars denna lilla BR-ägare som kan få hyresgästgrannar! Stockholm och övriga Sverige har stor bostadsbrist, att en tom fläck i denna Silverdalsbos närområde bebyggs med hyresrätter är ingen surprise, surprise direkt. Det byggs överallt just nu. 
    I min egen ort ändras skylinen hela tiden av alla nya hus som byggs. Min kommun var under flera år i slutet av 10-talet den kommun där det byggdes mest i förhållande till befolkning i hela Sverige. Det leder till fler resturanger, butiker och annan samhällsservice.
    Det får man räkna med om man bor i ett område som expanderar. Ett expanderande område betyder att det går bra och att folk vill investera där eller flytta dit.
    Varför flyttar inte denna silverdalsbo till något litet samhälle i Småland eller Dalarna istället om denne inte vill ha expansion på bostadsmarknaden eller utökad samhällsservice?

Sen har jag aldrig förstått att en del människor anser sej vara lite förmer för att de "hyr av banken" istället för av ett seriöst, kommunalägt bostadsbolag. Betydligt mer skakighet och osäkert att hyra från banken, med förändrade räntor osv. Visst, du kanske får en vinst den dag du flyttar. Men minns fortfarande folk under 90-talskrisen som inte kunde sälja till lägre pris än de gav, för att inte skuldsätta sej, trots att de inte ville bo kvar eller som var tvungna att sälja men till lägre pris än de själva gett för villan eller BR och blev skuldsatta på flera hundratusen.

Jag bor i ett hyreshusområde, det är hur lugnt som helst.
    Många ställen som folk åker till och ser som "fina" i Stockholms innerstad är fulla med hyresrätter. Det är inte hyresrätter det är fel på. Massor av duktiga hårt strävande människor bor i hyresrätter. Det verkar snarare vara så att hyresrätter verkar vara mest eftertraktade gällande utbud och efterfrågan när man kollar Stockholms Stads bostadskö: )

Blev någon tokig BR-rusning under 00 och 10-talet när folk insåg hur bra vinst man kunde göra på att köpa BR, i bra konjunktur ja. Varför tenderar folk alltid att glömma bort att dåliga tider, liksom bra kommer som ett brev på posten?
    Själv skulle jag aldrig vilja gambla så med mina pengar, men är heller ingen som är villig att ta stora risker.
    Jag stannar i min hyresrätt med förhållandevis låg hyra.
    Hyra är att kasta bort pengarna. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:04:31 följande:
    Vill du även kasta människor som inte har andra möjligheter eller varför denna kommentar?
    Nej, jag vill bara hävda att det lönar sig bättre att köpa sitt boende, istället för att kasta pengar till en hyresvärd. Det finns nämligen folk som snusförnuftigt menar att det är bättre att hyra. Det kanske det är för en del, men då av andra skäl än ekonomiska.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:19:16 följande:
    Okej, jag kan förstå att inlägg tidigare inbjöd till din kommentar, men eftersom tråden handlar om fattiga blir det irrelevant att tipsa om bättre ekonomiska val.

Det finns många dåliga ekonomiska val att göra om man är fattig. Det finns en tråd nu om någon som har köpt tandvård och kläder till sonen för hyrespengarna och undrar om hon kan få försörjningsstöd för hyran retroaktivt.

För en människa i den livssituationen är det inte läge att tipsa om de ekonomiska fördelarna med ägt boende. 
    Nej, men det är en sak som är bra att göra för att minska risken för senare fattigdom, då det (oftast) blir billigare än att hyra. Det är preventivt. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:34:11 följande:
    Jag håller med. I mitt fall var det så att anställningsformen länge hindrade mig från bolån. Idag finns Bluestep, vet inte hur bra det är.

Visst kan tråden utvidgas med tips på hur man undviker fattigdom, men är rädd att det blir präktigt och stöter bort folk som skulle kunna berätta saker om fattigdom. 

Jag tycker själv att det är ganska jobbigt att ha tråden men nu har jag valt att så gott det går svara folk, även om det skulle vara fint om fler fattiga skrev så att det blir bättre balans.
    Jag har levt under existensminimum och svalt under ett halvår utan stöd från samhället. Då var det tur att jag ägde mitt boende och hade väldigt låg boendekostnad så att jag kunde äta mina bönor i lugn och ro. Bytte ort och sålde bostaden efter en tid och gjorde då ca 600 000 i vinst. Det gör man inte med en hyreslägenhet. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:54:36 följande:
    Skillnaden mellan din och min situation är att du hade en bostadsrätt från början. Det har jag och många andra aldrig kunnat få. Du kunde inte få stöd från samhället på grund av din tillgång i form av bostad. Men med det sagt låter det som om det löste sig fint för dig den gången antar att du valde själv och slapp exekutiv auktion. Du hade också tillgångar som du kunde betala löpande utgifter med under ett halvår utan stöd från samhället.
    Jag levde sparsamt innan så att jag kunde lägga undan pengar inför sådan situation, men jag svalt ändock. Ja, jag sålde frivilligt.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-03 15:01:52 följande:
    Jag levde sparsamt innan så att jag kunde lägga undan pengar inför sådan situation, men jag svalt ändock. Ja, jag sålde frivilligt.
    Och ja, alla har inte den möjligheten heller. Det borde läras ut i grundskolan, hur viktigt det är att ha en buffert. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-03 15:02:51 följande:
    Och ja, alla har inte den möjligheten heller. Det borde läras ut i grundskolan, hur viktigt det är att ha en buffert. 
    Viktigare än telefoner, lösfransar och fläskläppar.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns