• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-11-08 16:30:24 följande:
    Jag har dock känt av den mentala häxbränningen... Även om vi sällan är överens så uppskattar jag din torra humor. 
    Ja men vi är nog mer överens än du tror kanske. Haha ja fan lite galghumor måste man ha.
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-11-08 17:57:34 följande:
    Bara ett exempel. Vem kan tänka sig att det skulle ske i ordnad regi mitt på torget 2022?
    Man steglade också folk, drog dem i bitar. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 19:51:55 följande:
    Men är det empati det handlar om, är det inte snarare rättsliga principer om rätten att uttrycka sig?
    Jag menar, no pun intented, allvar. För allt som skrevs om det som hände handlade inte om att empatiskt förstå vare sig de som av förklarliga skäl blev rasande, ledsna och sårade när han kom till dem. Som tur är handlade det inte heller om att försvara Paludan som person. Allt handlade om principer, och jag kan tycka att de här principerna vi håller oss med blir lätt absurda i vissa fall. Varför ska vi få säga och göra vad som helst mot varandra bara för att det är yttrandefrihet? 
    Jag tror att om vi eldar upp människor på bål på torgen kommer människor att reagera. Förr i tiden var det ett familjenöje att titta på när folk brann upp.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 20:38:29 följande:
    Nuförtiden är det ett familjenöje att skratta åt familjens fattiga bekanta i sociala medier. Loth har rätt i att det skett en viss förmildring av spöstraffen.
    Vet faktiskt ingen som skrattar åt fattiga.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 21:31:21 följande:
    Nä inte jag heller
    Tittar aldrig på sådant. 
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-11-09 21:12:21 följande:
    Nej, ett bra liv är att skapa. Gör man det kommer upplevelserna av sig självt.

Med arbetsmoral följer även bra hälsa. Något som underlättar allt i livet.
    Man kan stå vid löpande bandet och ha arbetsmoral. Det är inte alls bra för hälsan. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-11-09 21:14:25 följande:
    Man kan stå vid löpande bandet och ha arbetsmoral. Det är inte alls bra för hälsan. 
    En person på socbidrag och som gör yoga hela dagarna har bättre hälsa.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-11-24 19:21:20 följande:
    "En annan baksida av empati är att känslor smittar lätt och i dag används det som ett redskap för att påverka människor på internet. Andreas Olsson menar att vi i dag ständigt har tillgång till andra människor känsloliv och att negativt laddade känslor sprids snabbare än positiva.

? Det här innebär att vi har konstant tillgång till andra människors känsloliv online, deras rädsla och panik. Det kan gälla olika saker, kanske terrordåd eller jordens undergång. Att hela tiden känna in detta påverkar oss och det finns många som har intresse av att sprida till exempel rädsla. Det här kan också påverka våra val och hur vi ser på världen".

Ok stänger av. Resten av året tänker jag inte bry mig om en enda grej som inte gagnar just mig och jag tänker uppmana dig att göra samma sak. Särskilt du som är fattig eller på väg att bli utvisad eller så. Skit i allt och alla. Gör vad du känner för. Det tänker jag fortsätta att göra (även om jag tyvärr vill känna och tycker om att känna empati med andra). Det är ett löfte att försöka sluta. Det står ju i DN att man inte ska känna. Känn inte så mycket. Lova det. Det är inte ett vallöfte. Jag kommer att hålla mitt löfte. Kanske håller jag på även in i nästa år. Kom ihåg. Bry er inte om det inte påverkar er. 
    Folk har också eget ansvar. Inte hjälpte samhället mig när jag svalt. Men jag hjälpte mig själv.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-11-24 19:55:23 följande:
    Tyvärr bryr jag mig inte 
    Nej du bryr dig bara om folk som ser sig som offer.
  • Kockobello

Det är ju det här jag menade. När jag svalt och levde på buljong, hade jag kunnat tycka synd om mig själv och börjat sms-låna för fulla muggar bara för att alla andra har allt möjligt fint och fräsigt.

Nej, man ska härda ut.

Med tiden ordnar det sig om man gör rätt val. 

• Kockobello

Man ska veta att man behöver inte äta skräp för att man har ont om pengar. 

Bönor, linser, rotfrukter, havregrynsgröt, gula ärtor etc är billiga råvaror och jättenyttigt. Det sitter inte bara i plånboken hur man gör sina val. 

• Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2023-01-11 08:02:44 följande:
    Fattig idag har generellt en helt annan livsstil.

Fasta är bra för kroppen men fattiga som hoppar över en måltid tar oftast istället massa småmål och det är som gjort för att bli överviktig.
    Ja, fasta är jättenyttigt om man gör det rätt.

Undrar egentligen vad syftet är när media lägger upp det som att fetma har socioekonomiska skäl? För inte har det med plånbok att göra. 
  • Kockobello
    Anonym (guldsked) skrev 2023-01-11 18:21:26 följande:
    Jamen det visste nog ingen härinne, vill du ha medalj nu eller?

Mat handlar till stora delar om vanor.

Den som inte lärt sig från barndomen att laga, äta och uppskatta t.ex kidneybönor eller inlagd sill kan ha rätt stort motstånd mot att ändra sina vanor.

Om vanorna man har fått med sig är snabbmat och läsk för att dämpa sin ångest med socker så är det en helt annan sak att "ta tag i det".

Man kan absolut vänja om smaklökar, det går, men det finns ett motstånd och om mer än halva ens tillvaro redan består av motstånd från att man vaknar på morronen så är det förbannat svårt att hitta vilja till det i den situationen. 

Dålig kost främjar fortsatt dåligt mående och därmed fler dåliga kostbeslut. 
    Framgår inte då man läser Aftonbladet. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2023-01-11 18:40:04 följande:
    Framgår inte då man läser Aftonbladet. 
    Så trodde man var tvungen äta pommes till frukost.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns