-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Men idag kan det bli fattigfälla av att äga sin bostad också, när man blir gammal.Fröken Allvar skrev 2022-10-26 16:15:05 följande:Jag tror inte att han är för konsumtion, men jag tror inte heller att han förstår att det finns fattiga.
Sen är det ju lite svårt att se bostadsrättsägare som fattiga, men jag antar att din situation var ungefär som mamman i villan, att inkomsten inte räcker och att sparandet är nere nära 0? För har man pengarna betalar man elräkningen. Gör man inte det har man samma problem som Ebba Busch och Annika Strandhäll. En tro att räkningar gäller inte mig
Min mamma känner ett par äldre kvinnor som lever ensamma i hus med lägre standard ute på landet. Huset är betalt men inte blir det så att det räcker till en bostad i stan även om de säljer.
Så då sitter de kvar tills fasaden spricker och bilen går sönder och sen vet de inte vad de ska göra utom att dö.
Den hon fikade med senast har ångest varje dag över om bilen skulle gå sönder, för hennes hälsa är så att hon inte kan ta sig till mataffären på annat sätt. Att laga bilen kan vara pengar i sjön då den är på sista versen, och att flytta till stan ser hon som en ekonomisk omöjlighet.
Vad gör man då? Söker omställningsstöd för sig själv? -
Exakt. Och de har vi många av.Anonym (guldsked) skrev 2022-10-26 17:24:21 följande:Men idag kan det bli fattigfälla av att äga sin bostad också, när man blir gammal.
Min mamma känner ett par äldre kvinnor som lever ensamma i hus med lägre standard ute på landet. Huset är betalt men inte blir det så att det räcker till en bostad i stan även om de säljer.
Så då sitter de kvar tills fasaden spricker och bilen går sönder och sen vet de inte vad de ska göra utom att dö.
Den hon fikade med senast har ångest varje dag över om bilen skulle gå sönder, för hennes hälsa är så att hon inte kan ta sig till mataffären på annat sätt. Att laga bilen kan vara pengar i sjön då den är på sista versen, och att flytta till stan ser hon som en ekonomisk omöjlighet.
Vad gör man då? Söker omställningsstöd för sig själv? // -
Du menar att jag skulle gjort mig bostadslös för vad?Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 17:16:06 följande:Om man har tillgångar värda miljoner behöver man inte det.
Om man äter buljong för att man vill behålla tillgångarna värda miljoner, är man fortfarande inte fattig.
Som jag sagt tidigare. När svensken påstår att miljonärer kan vara fattiga är det ett stort hån mot de som ute i världen är fattiga på riktigt. -
Jag håller med om att människor bör sälja av tillgångar värda miljoner innan de klagar. Men du är uppenbarligen mer intresserad av att informera om detta än av fattigdomserfarenheter i Sverige.Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 17:16:06 följande:Om man har tillgångar värda miljoner behöver man inte det.
Om man äter buljong för att man vill behålla tillgångarna värda miljoner, är man fortfarande inte fattig.
Som jag sagt tidigare. När svensken påstår att miljonärer kan vara fattiga är det ett stort hån mot de som ute i världen är fattiga på riktigt.
Fattigdomserfarenheter utanför Sverige kan man också tala om. Jag har inte egen erfarenhet av det och kan inget om det, men många menar att de som har varit fattiga i andra länder har ett automatiskt skydd mot att bli fattiga i Sverige, vilket inte stämmer. -
Ett alternativ skulle kanske vara att tre äldre kvinnor som lever ensamma i hus flyttar ihop i ett av husen, samtidigt som de skriver testamente att de äger husen och tillgångarna som säljs (2 av 3 hus) tillsammans och ärver varandra. Men forstår laglotterna kommer måsta tas i beaktande och så de alla kan sitta i orubbat bo tills den sista av dem inte lever längre.Anonym (guldsked) skrev 2022-10-26 17:24:21 följande:Men idag kan det bli fattigfälla av att äga sin bostad också, när man blir gammal.
Vad gör man då? Söker omställningsstöd för sig själv? -
Den här lösningen gillade jag! Mer sånt ju! Men har de barn med bättre ekonomi kanske de hellre tar hjälp av dem.Tow2Mater skrev 2022-10-26 18:14:42 följande:Ett alternativ skulle kanske vara att tre äldre kvinnor som lever ensamma i hus flyttar ihop i ett av husen, samtidigt som de skriver testamente att de äger husen och tillgångarna som säljs (2 av 3 hus) tillsammans och ärver varandra. Men forstår laglotterna kommer måsta tas i beaktande och så de alla kan sitta i orubbat bo tills den sista av dem inte lever längre.
-
Du hade inkomster från jobb och uthyrning, och fick tillräckligt med pengar för bostad, mat och modest levnadsstandard utan tex frisörbesök. Du hade det dåligt ekonomiskt sett men var du verkligen fattig?Fröken Allvar skrev 2022-10-26 12:39:23 följande:Jag hade jobb. Jag åt inte bara korv och makaroner, men tänker inte döma den som inte orkar annat. Att skriva att någon ska äta billigt och näringsrikt är moraliserande förakt.
Jag hade inte lån.
Jag köpte ingenting utom mat.
Jag skulle inte ha kunnat få en annan bostad på grund av min låga inkomst så jag hyrde ut rum i min bostad till människor som hade det bättre ställt än jag. -
Var jag verkligen fattig? Läs tråden. Döm själv. Jag tycker verkligen att det är tråkigt att tråden tog den vändning den gjorde.Anonym (Egentligen) skrev 2022-10-26 19:10:20 följande:Du hade inkomster från jobb och uthyrning, och fick tillräckligt med pengar för bostad, mat och modest levnadsstandard utan tex frisörbesök. Du hade det dåligt ekonomiskt sett men var du verkligen fattig?
Tänker du att en människa som inte köper något på fem år och inte kan få hyra en annan bostad på grund av låg inkomst gör så för att den vill sitta kvar på sina många miljoner?
Eller tänker du att man hoppas att det hela ska vända medan man gnetar på med sin låga inkomst som ger 1000 kronor kvar efter räkningarna är betalda, med undantag för de månader då man kan lägga lite mer i sin buffert eftersom man har upp till 20.000 vissa månader.
Det är retoriska frågor. Du är inte intresserad. -
Från ett internationellt perspektiv var du inte fattig, men hade det knapert från ett svenskt perspektiv. Dina konstiga frågor förstår jag inte var de kommer ifrån.Fröken Allvar skrev 2022-10-26 19:35:07 följande:Var jag verkligen fattig? Läs tråden. Döm själv. Jag tycker verkligen att det är tråkigt att tråden tog den vändning den gjorde.
Tänker du att en människa som inte köper något på fem år och inte kan få hyra en annan bostad på grund av låg inkomst gör så för att den vill sitta kvar på sina många miljoner?
Eller tänker du att man hoppas att det hela ska vända medan man gnetar på med sin låga inkomst som ger 1000 kronor kvar efter räkningarna är betalda, med undantag för de månader då man kan lägga lite mer i sin buffert eftersom man har upp till 20.000 vissa månader.
Det är retoriska frågor. Du är inte intresserad. -
Internationellt perspektiv har ingen relevans. Det är i Sverige vi bor, där man får äta buljong.Anonym (Egentligen) skrev 2022-10-26 21:32:51 följande:Från ett internationellt perspektiv var du inte fattig, men hade det knapert från ett svenskt perspektiv. Dina konstiga frågor förstår jag inte var de kommer ifrån.