• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Kockobello

Så då äter man givetvis buljong hellre.

• Fröken Allvar
    Anonym (Egentligen) skrev 2022-10-25 21:33:46 följande:
    Ja, man har inget jobb, man äter korv och makaroner (eller något billigare och mer näringsrikt)  och man kan inte gå till frisören. Är man då fattig? Man jobbar inte, men man får in nog pengar för boende, mat och modesta levnadsomkostnader. Det finns samtidigt massor av lediga jobb. Man har kanske inte råd att betala de konsumtionslån man dragit på sig eller en dyr frisör. Men är man då verkligen fattig? 
    Jag hade jobb. Jag åt inte bara korv och makaroner, men tänker inte döma den som inte orkar annat. Att skriva att någon ska äta billigt och näringsrikt är moraliserande förakt.
    Jag hade inte lån.
    Jag köpte ingenting utom mat.
    Jag skulle inte ha kunnat få en annan bostad på grund av min låga inkomst så jag hyrde ut rum i min bostad till människor som hade det bättre ställt än jag.
  • Anonym (Högerliberal)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 12:33:10 följande:
    www.dn.se/ekonomi/kraftig-okning-av-el-skulder-hos-kronofogden/

Buljongfolket enligt Loth 
    Bolund föreslog ju att man skulle tilläggsisolera taket och äta vegetariskt.
    Men även han måste ju ha känt av de ökade kostnaderna och enkom därför utlöst fallskärmen så att han får 140.000/månaden.

Satir åsido... Artikeln ovan: Detta är början, snart kommer pensionärerna, de som äter kattmat innan de ber om hjälp.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-26 16:09:45 följande:
    Han menar väl att man skulle ha sålt bostaden med den låga avgiften för att köpa iphones och pizzor för pengarna.
    Jag tror inte att han är för konsumtion, men jag tror inte heller att han förstår att det finns fattiga.

Sen är det ju lite svårt att se bostadsrättsägare som fattiga, men jag antar att din situation var ungefär som mamman i villan, att inkomsten inte räcker och att sparandet är nere nära 0? För har man pengarna betalar man elräkningen. Gör man inte det har man samma problem som Ebba Busch och Annika Strandhäll. En tro att räkningar gäller inte mig 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 16:15:05 följande:
    Jag tror inte att han är för konsumtion, men jag tror inte heller att han förstår att det finns fattiga.

Sen är det ju lite svårt att se bostadsrättsägare som fattiga, men jag antar att din situation var ungefär som mamman i villan, att inkomsten inte räcker och att sparandet är nere nära 0? För har man pengarna betalar man elräkningen. Gör man inte det har man samma problem som Ebba Busch och Annika Strandhäll. En tro att räkningar gäller inte mig 
    Ja, men även Thor och Strandhäll är ju fattiga....

Man är inte fattig om man äger bostäder för miljoner. Det blir skrattretande att hävda något liknande. Att det trots det hävdas det i tråden visar bara att det finns absolut noll insikt i hur det är att vara fattig på riktigt. Och dessa individer finns inte i Sverige.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 16:41:13 följande:

Man är inte fattig om man äger bostäder för miljoner. Det blir skrattretande att hävda något liknande. Att det trots det hävdas det i tråden visar bara att det finns absolut noll insikt i hur det är att vara fattig på riktigt. Och dessa individer finns inte i Sverige.
    Men de finns ju i tråden? De finns på Stadsmissionen? De finns i förorten? De finns hos Kronofogden? Jag förstår inte hur du kan jämföra vräkta barnfamiljer och ensamstående hos Kronofogden just efter att jag poängterade att dessa personers ekonomiska problem är inte ämnet för tråden. Ämnet för tråden är vad det innebär att vara fattig i Sverige idag, men eftersom det enda du har att tillföra är din vanföreställning att det inte finns fattiga i Sverige skulle jag verkligen uppskatta om du lämnar tråden, ifall du inte har någon fattigdomserfarenhet att bidra med. 
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 16:41:13 följande:

Man är fattig om man måste leva på buljong månad efter månad. 
  • Anonym (Loth)
    Kockobello skrev 2022-10-26 17:01:38 följande:
    Man är fattig om man måste leva på buljong månad efter månad. 
    Om man har tillgångar värda miljoner behöver man inte det.

Om man äter buljong för att man vill behålla tillgångarna värda miljoner, är man fortfarande inte fattig.

Som jag sagt tidigare. När svensken påstår att miljonärer kan vara fattiga är det ett stort hån mot de som ute i världen är fattiga på riktigt.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns