• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Anonym (Loth)
    Kockobello skrev 2022-10-26 21:53:43 följande:
    Internationellt perspektiv har ingen relevans. Det är i Sverige vi bor, där man får äta buljong.
    Klart det har relevans dåvi bor i världen.

Endast utifrån ett svenskt eller dylikt västerländskt lands perspektiv kan man få det till att miljonärer kan vara fattiga.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 19:35:07 följande:
    Var jag verkligen fattig? Läs tråden. Döm själv. Jag tycker verkligen att det är tråkigt att tråden tog den vändning den gjorde.

Tänker du att en människa som inte köper något på fem år och inte kan få hyra en annan bostad på grund av låg inkomst gör så för att den vill sitta kvar på sina många miljoner?

Eller tänker du att man hoppas att det hela ska vända medan man gnetar på med sin låga inkomst som ger 1000 kronor kvar efter räkningarna är betalda, med undantag för de månader då man kan lägga lite mer i sin buffert eftersom man har upp till 20.000 vissa månader. 

Det är retoriska frågor. Du är inte intresserad. 
    Om någon beskriver att det jobbiga med att vara fattig är att inte kunna gå till frisören så är man inte särskilt fattig. Kom tillbaka när du svälter och saknar bostad.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 22:08:36 följande:
    Om någon beskriver att det jobbiga med att vara fattig är att inte kunna gå till frisören så är man inte särskilt fattig. Kom tillbaka när du svälter och saknar bostad.
    Så din åsikt om att jag i tråden delat länkar om människor som svälter och blir vräkta  är att jag inte får göra det eftersom jag klarade mig med en hårsmån, och därför önskar en annan politisk inriktning för Sverige.

Du tycker att fler ska svälta och bli vräkta för att du ska lyssna. Detta är varför jag pausade tråden igår. Sedan ville jag berätta att folk elräkningar går till Kronofogden. Jag vill att folk undviker att fatta dåliga ekonomiska beslut i möjligaste mån och att de som vräks får hjälp.

Den näringsbrist jag antagligen drog på mig de åren kan ha fått negativa effekter, men jag orkade inte tänka på näring för att man blir trött av att vara på marginalen.

Men nu tycker jag verkligen att du ska dra frpb tråden. Stick! 
  • Fröken Allvar

Kolla, stavningen påverkas av att du är så irriterande. Du är noll intresserad av vad fattigdom i Sverige innebär. Vad gör du här? Stick. 

• Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 22:16:20 följande:
    Så din åsikt om att jag i tråden delat länkar om människor som svälter och blir vräkta  är att jag inte får göra det eftersom jag klarade mig med en hårsmån, och därför önskar en annan politisk inriktning för Sverige.

Du tycker att fler ska svälta och bli vräkta för att du ska lyssna. Detta är varför jag pausade tråden igår. Sedan ville jag berätta att folk elräkningar går till Kronofogden. Jag vill att folk undviker att fatta dåliga ekonomiska beslut i möjligaste mån och att de som vräks får hjälp.

Den näringsbrist jag antagligen drog på mig de åren kan ha fått negativa effekter, men jag orkade inte tänka på näring för att man blir trött av att vara på marginalen.

Men nu tycker jag verkligen att du ska dra frpb tråden. Stick! 
    Problemet med människor som inte får pengarna att räcka till i Sverige är inte att de har för lite pengar. Problemet är att de inte använder pengarna på ett effektivt sätt.

Och när de inte gör det hamnar de hos Kronofogden. 

Att införa privatekonomi som ämne i skolan och att förbjuda SMS-lån är ett steg i rätt riktning för tt hjälpa människor att fatta färre korkade beslut.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 22:08:36 följande:
    Hur många gånger ska jag skriva att det jobbiga var att leva på 1000 kronor och vara rädd för att bli vräkt?
    Det är jobbigt att inte gå till frisören eftersom folk ser ner på dig för det, men det jobbiga är att inte kunna äta ordentligt i åratal. Hur många gånger ska jag skriva det och du ska bolla tillbaka något om internationella relationer? Tråden heter Fattig-Sverige. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 22:22:28 följande:
    Problemet med människor som inte får pengarna att räcka till i Sverige är inte att de har för lite pengar. Problemet är att de inte använder pengarna på ett effektivt sätt.

Och när de inte gör det hamnar de hos Kronofogden. 

Att införa privatekonomi som ämne i skolan och att förbjuda SMS-lån är ett steg i rätt riktning för tt hjälpa människor att fatta färre korkade beslut.
    Men vad är ditt problem? Jag har inte tagit något lån. Jag hade buffert via mina 13 000-20 000-löner. Sluta skriv om sms-lån nu, det är en annan tråd. Finns en om det.
  • Fröken Allvar

Berätta hur jag får 12.000 om året att räcka till både läkare, tandläkare och mat. Berätta hur det är effektivt. I en annan tråd, som handlar om effektiv ekonomi. 

• EmilijaPetrosiunaite

Det är klart att det går att jämföra relativ och absolut fattigdom med egna åsikter om vad fattigdom är, men hur givande det är är en annan fråga. Jag tror att den kommer att öka, åtminstone tillfälligt.

• Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 22:27:13 följande:

Berätta hur jag får 12.000 om året att räcka till både läkare, tandläkare och mat. Berätta hur det är effektivt. I en annan tråd, som handlar om effektiv ekonomi. 

Läkare och tandläkare är billigt om man motionerar, äter bra och borstar tänderna.

Mat ska man inte äta särskilt ofta och särskilt mycket av. Faktum är att de flesta i västvärlden missbrukar mat.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns