Inlägg från: Anonym (Egentligen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Egentligen)

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 20:49:47 följande:
    Eftersom vi lever i ett rikt land där man får mycket hjälp av staten är det just shopping-missbruk som är orsaken. Även i fallen där folk säger att de inte har råd med hyra eller mat.
    Vi lever i en kultur där det är norm att missbruka shopping varför folk inte ser att det är ett problem för dem. De flesta kommer dessutom undan pga att de har höga inkomster. Normens shopping-missbruk blir först problematisk på riktigt när inkomsterna är låga för då finns det inte utrymme för normens shopping-missbruk. Och när personen trots det ägnar sig åt normens shopping-missbruk och sedan får det knapert klagas det på fattigdom. När vederbörande egentligen är rik men har ett shopping-missbruk.
    Ja, hur fungerar det egentligen i Sverige? Har man ingen inkomst kan man få bidrag som täcker hyra, mat och levnadsomkostnader. Inte ett liv i lyx, men något som fungerar. Har dessa personer som får detta bidrag skulder, får de inget bidrag till det. Har man en låg inkomst och hög hyra kan man i vissa fall få bidrag till hyran.  

Om man kan få bidrag till att bo, äta och leva, är man då verkligen fattig? Om man känner sig fattig pga skulder som inte täcks av bidragen, borde man då klaga?
  • Anonym (Egentligen)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-25 19:58:30 följande:
    Jag har märkt skillnad på klippt hår och inte klippt hår.
    Det var en intressant lösning, "träna din hållning och slipp vara fattig". Jag vet att du har rätt. Människor fokuserar mycket på andras hållning och muskler. Det kan absolut ha spelat in i att jag var fattig, att jag inte hade varken det ena eller det andra, åtminstone inte på det eftersträvade sättet. Men utan bil blir man rätt stark. 
    Är man alltså fattig om man inte kan gå till någon svindyr frisör? I andra länder är man fattig om man inte vet hur man ska få ihop nog med ris för att föda familjen. Fräscht utseende ger en fördel i alla lägen. Det kan man få om man är ren och hel och inte för tjock. Ibland kan det vara bra att ha en kompis som är ok på att klippa hår också, behöver inte vara fantastiskt för att vara ok.  
  • Anonym (Egentligen)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-25 20:29:16 följande:
    Om man inte kan gå till frisören alls pga 1000 kronor per månad över när räkningar är betalda så är maten man äter inte grapefruktjuice och avocadosmoothie utan korv och makaroner.
    Ja, man har inget jobb, man äter korv och makaroner (eller något billigare och mer näringsrikt)  och man kan inte gå till frisören. Är man då fattig? Man jobbar inte, men man får in nog pengar för boende, mat och modesta levnadsomkostnader. Det finns samtidigt massor av lediga jobb. Man har kanske inte råd att betala de konsumtionslån man dragit på sig eller en dyr frisör. Men är man då verkligen fattig? 
  • Anonym (Egentligen)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 12:39:23 följande:
    Jag hade jobb. Jag åt inte bara korv och makaroner, men tänker inte döma den som inte orkar annat. Att skriva att någon ska äta billigt och näringsrikt är moraliserande förakt.
    Jag hade inte lån.
    Jag köpte ingenting utom mat.
    Jag skulle inte ha kunnat få en annan bostad på grund av min låga inkomst så jag hyrde ut rum i min bostad till människor som hade det bättre ställt än jag.
    Du hade inkomster från jobb och uthyrning, och fick tillräckligt med pengar för bostad, mat och modest levnadsstandard utan tex frisörbesök. Du hade det dåligt ekonomiskt sett men var du verkligen fattig?   
  • Anonym (Egentligen)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 19:35:07 följande:
    Var jag verkligen fattig? Läs tråden. Döm själv. Jag tycker verkligen att det är tråkigt att tråden tog den vändning den gjorde.

Tänker du att en människa som inte köper något på fem år och inte kan få hyra en annan bostad på grund av låg inkomst gör så för att den vill sitta kvar på sina många miljoner?

Eller tänker du att man hoppas att det hela ska vända medan man gnetar på med sin låga inkomst som ger 1000 kronor kvar efter räkningarna är betalda, med undantag för de månader då man kan lägga lite mer i sin buffert eftersom man har upp till 20.000 vissa månader. 

Det är retoriska frågor. Du är inte intresserad. 
    Från ett internationellt perspektiv var du inte fattig, men hade det knapert från ett svenskt perspektiv. Dina konstiga frågor förstår jag inte var de kommer ifrån. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns