Inlägg från: Anonym (guldsked) |Visa alla inlägg
  • Anonym (guldsked)

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-10-26 16:15:05 följande:
    Jag tror inte att han är för konsumtion, men jag tror inte heller att han förstår att det finns fattiga.

Sen är det ju lite svårt att se bostadsrättsägare som fattiga, men jag antar att din situation var ungefär som mamman i villan, att inkomsten inte räcker och att sparandet är nere nära 0? För har man pengarna betalar man elräkningen. Gör man inte det har man samma problem som Ebba Busch och Annika Strandhäll. En tro att räkningar gäller inte mig 
    Men idag kan det bli fattigfälla av att äga sin bostad också, när man blir gammal.

Min mamma känner ett par äldre kvinnor som lever ensamma i hus med lägre standard ute på landet. Huset är betalt men inte blir det så att det räcker till en bostad i stan även om de säljer.

Så då sitter de kvar tills fasaden spricker och bilen går sönder och sen vet de inte vad de ska göra utom att dö.

Den hon fikade med senast har ångest varje dag över om bilen skulle gå sönder, för hennes hälsa är så att hon inte kan ta sig till mataffären på annat sätt. Att laga bilen kan vara pengar i sjön då den är på sista versen, och att flytta till stan ser hon som en ekonomisk omöjlighet.

Vad gör man då? Söker omställningsstöd för sig själv? Obestämd
  • Anonym (guldsked)
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-28 22:19:32 följande:
    Det är aldrig ett beslut som gör en situation. Ett liv består av miljontals beslut. Så gott som alla människor gör enormt många fel, i synnerhet tidigare i livet som får negativa konsekvenser för resterande delarna av livet. 

Ju fler konstruktiva beslut man fattar desto starkare blir man. Därmed minskar också risken att man åker illa ut av missöden eller misstag som inträffar.
    1. En person tog ett beslut att gå över gatan i mörker och dimma i november. Blev påkörd av fyllo som körde som en biltjuv, fick nervskador och smärta för livet och har aldrig kunnat arbeta mer än halvtid.

2. En person tog en ridlektion. Hamnade i rullstol för livet utan kontroll över ens basala saker som sin blåsa, vilket lätt leder till kraftig depression. Har jobbat korta perioder men blir helt utmattad bara av att ta sig ur huset, ständigt oroa sig över toabesök och hålla på med katetrar på tveksamt rena toaletter.

3. En person gick 7 meter ut till brevlådan, som hen gjorde varje morgon. Denna morron halkade hen och fick komplicerat benbrott, måste vara helt sjukskriven 6 månader och hade en massa problem i ytterligare ett halvår.

Det händer en massa saker i världen som bara beror av ett enda beslut, som inte alls är något självklart fel eller klandervärt med, men som ändå får enorm påverkan på personens ekonomi och liv.
  • Anonym (guldsked)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-04 21:17:55 följande:

Det ENDA som kommer ändra något är om det slutar vara fiiiint att ha fattigbakgrund när man lever den svenska versionen av american dream och att det SAMTIDIGT slutar vara en skam att vara fattig just nu så att folk kan få hjälp med det istället för att fastna i skuldfällor eller svälta sig i tystnad. Sluta använda situationen som en sagovärld som inte finns på riktigt i Sverige. "Sovjets brödköer". Kolla på hur det ser ut här, idag, i morgon, inflation, lågkonjunktur. Förhoppningsvis har de som säger att det inte kan bli så mycket värre nu rätt. Men om de har fel, börja öva på empatin redan idag. Den som inte har råd med mat och hyra till sig eller sina barn, i Sverige, idag. (Det är krig i världen jag vet). 

Personligen tycker jag pengar hjälper mer än empati, och jag har också sponsrat bl.a. en olycklig skribent på FL med matpengar.

Men det känns mest som alibi-godhet när det är enstaka tillfällen. Jag lägger hellre månadspengar till organisationer som jag anser kan hjälpa. Och jag tycker nog ändå att det är mer synd om föräldralösa barn i fattiga länder än den som tillfälligt har tappat fotfästet i Sverige.
  • Anonym (guldsked)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 07:29:57 följande:
    1) Jag var inte fattig som barn. Om man vill läsa - ytterst lite - om hur min barndom var står det om detta högre upp i tråden.

2) Jag vill inte hänga ut mina föräldrars situation genom livet. Det jag kan säga är att förmågan att slita och släpa allt man och orkar har gått i arv och denna förmåga har fått olika positiva och mycket negativa konsekvenser.

3)Det är inte fattigdomen som går i arv, säger du.

Om det vore sant skulle ingen bo i andra hand och inneboende eftersom alla skulle ha råd med eget boende när de kunde flytta hemifrån.
    Sedan kan jag säga att jag i och för sig stött på människor genom mina dagar som hellre betalar 15.000 i månaden i andra hand för en liten lägenhet i Stockholms innerstad där man kan bo 6 månader innan flytten går till nästa dyra innerstadskontrakt.
    Tidningar publicerar ibland reportage om den sortens ungdomar och jag har träffat ett par stycken. Brukade rekommendera bostadskön i kranskommun innan jag insåg att den höga hyran och den korta boendetiden var ett pris de var beredda att betala för att inte bo i förort längre ut än nybyggt i Liljeholmen innan det blir dags för familj och villa i Enskede/Hägersten.

Människor ärver olika förutsättningar och uppfattningar om vilka val som är möjliga för dem att göra. 
    Jo, men fortfarande är det viss skillnad på dagens attityd "jag kan inte flytta utanför Stockholm" och de som utvandrade till USA och accepterade att aldrig mer träffa sin familj och släkt, för att de faktiskt svalt i Sverige.

Idag med alla kommunikationssätt som finns hade de verkligen inte behövt lämna sitt sociala sammanhang för evigt, men ändå kan vissa inte tänka sig att ändra ens något för att få ett jobb eller ett hus som de har råd med. Det ska komma ett jobb flygande helt enkelt, det får max vara 2 mil hemifrån och det ska gå en bra buss dit, annars struntar man i det. En del tycker så på riktigt och det gör mig vansinnig.
  • Anonym (guldsked)
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-09 19:18:28 följande:

Ligger det något egenvärde i hög arbetsmoral och att det är svårt att ta sig till arbetet?

Jag anser definitivt att arbetsmoral har ett värde.

Och kan man inte hitta jobb där man är måste man pendla eller flytta på sig om man vill komma någon vart. 
  • Anonym (guldsked)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-09 19:09:22 följande:
    Den attityden gör mig också vansinnig, Jag har ett flertal gånger pendlat 3-4 timmar per dag till 8,5 timmars arbetsdag för att det var det som erbjöds. Men bra allmänna kommunikationer måste ju gå om man inte har bil.
    Vad tänker du om att jag levde på väldigt lite pengar de år jag hade såna jobb eller var mellan såna jobb? Tror du att det påverkade min ork att jag var iväg 60-70 timmar per vecka och inte visste hur nästa jobb skulle se ut? Tror du att det påverkade min ork att söka jobb? Var det liksom fel att jag inte orkade tänka så långt när jag väl hade uppdrag eftersom jag jobbade hårt med dem? Tror du att min situation är unik eller tror du att många har det så? 
    60-70 h /v är givetvis helt galet om det gäller mer än några månader, men nu tar du till extremer.

De flesta pendlar 1- 2h per dag och klarar av det.

Och funkar inte det man gör får man väl försöka göra något annat eller skaffa sig andra kunskaper- just nu finns det ju ett pinfärskt omställningsstudiestöd, t.ex.
  • Anonym (guldsked)
    Kockobello skrev 2023-01-11 07:57:52 följande:

Man ska veta att man behöver inte äta skräp för att man har ont om pengar. 

Bönor, linser, rotfrukter, havregrynsgröt, gula ärtor etc är billiga råvaror och jättenyttigt. Det sitter inte bara i plånboken hur man gör sina val. 

Jamen det visste nog ingen härinne, vill du ha medalj nu eller?

Mat handlar till stora delar om vanor.

Den som inte lärt sig från barndomen att laga, äta och uppskatta t.ex kidneybönor eller inlagd sill kan ha rätt stort motstånd mot att ändra sina vanor.

Om vanorna man har fått med sig är snabbmat och läsk för att dämpa sin ångest med socker så är det en helt annan sak att "ta tag i det".

Man kan absolut vänja om smaklökar, det går, men det finns ett motstånd och om mer än halva ens tillvaro redan består av motstånd från att man vaknar på morronen så är det förbannat svårt att hitta vilja till det i den situationen. 

Dålig kost främjar fortsatt dåligt mående och därmed fler dåliga kostbeslut. 
  • Anonym (guldsked)
    me33 skrev 2023-01-13 16:34:32 följande:
    haha, aldrig varit på American supermarket hör jag.
    Det är ingen vidare billigt i USA just nu. En kollega var där (San Francisco med omgivningar) 2 veckor över jul och fick spader. 17 dollar för en pizza ute- tangerar Norgepriser.

Och sen tillkommer VAT och dricks ovanpå det...
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns