• bella_friedman

Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

Hej! Undrar om fler med barn med NPF har upplevt samma som vi?

Min son är en underbart sprallig unge med mycket energi men som tyvärr pga sin diagnos hamnat i en del konflikter med sina klasskompisar. Han går i första klass. Det har lugnat ned sig lite nu, men i början av terminen hände det impulsiva saker som t.ex. knuffar eller att han hoppade över nån som satt som fick ont osv. Han är inte nåt elakt barn utan det ?bara blir så? och han får mycket ånger efteråt. Självkänslan är inte på topp tyvärr.

Han är mycket social och leker i en grupp med pojkar på skolan. Smsade en mamma om att styra upp en playdate - fick inget svar. Tänkte jag fick släppa det. man vill ju inte ligga på o tjata på andra föräldrar? Men nu smsade jag en till mamma till en av pojkarna i den gruppen. Har gått tre dagar, men fortfarande inget svar.

Tre föräldrar har slutat hälsa på mig också. Inbillar jag mig allt eller blir vi utfrysta pga att min son är lite stökig i klassen? Det är ju svårt för nån annan att svara på, men undrar om det känns igen?

Hur ska man göra för att ens barn med NPF ska få vänner o bli bjuden på kalas?

Jag tror egentligen det är de vuxna som har mest problem och inte barnen.

• Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?
  • bella_friedman
    Anonym (Erfarenheter) skrev 2022-09-25 11:21:51 följande:

Det kan ju även vara så att föräldrar har egna erfarenheter av hur deras skolgång var. Det fanns flera barn med olika diagnoser som inte hade fått diagnos. Det var de jobbiga barnen som var elaka, mobbades m.m de störde på lektionerna och när man klagade då sade läraren i princip " eleven har diagnos ni får acceptera detta"

Har folk tappat förmågan att prata med varandra? Eller finns det ingen ring funktion på mobilen i dag?
    Istället för att vänta på svar på SMS så ring och fråga om barn X vill med till parken och leka.

Folk är ganska uppbokade ändå. Ett sms ger mer utrymme för att svara när det passar. Jag tycker det överlag är normen för hur man kontaktar varandra.
  • bella_friedman
    Anonym (Mamma och speciallärare) skrev 2022-09-25 09:01:01 följande:

Jag är både speciallärare och mamma till son med adhd. 

Det är faktiskt skitjobbigt för klasskompisar att alltid ta hänsyn och behöva acceptera puttar, elaka ord och stök i klassen. Det är fullt förståeligt om klasskompisarna behöver en paus från det på fritiden. Tråkigt men sant. Dessutom kan andra elever ha svårigheter som blir värre pga din sons stök. Exempelvis hörselnedsättning, autism, blyghet?.. osv

min son hade jobbigt och var utanför mycket. Han var inte elak och visste att han gjorde fel men det hjälpte inte. För mottagande unge så spelar det lite roll om spannen i huvudet kommer av misstag eller avsikt. Det gör lika ont iallafall.  Sonen hade mycket ångest över sina misstag på kvällarna :( 
    Idag medicinerar sonen. Nu sker inga impulsiva misstag, inget stök och ingen ångest på kvällen :) Nu har han massor med vänner och  blir bjuden på många kalas. Han mår så mycket bättre nu på sin medicin :)

Vad skönt för din son att det funkar så mycket bättre med medicin! Jobbig situation ni har varit igenom när han var yngre Jo jag har förståelse för att andra barn kan tycka stöket i klassen är jobbigt. Men i det här fallet är det kompisarna själva som föreslagit detta. Pojkarna har gjort upp egna planer om att följa med oss hem. Det handlar om en dag nån gång nu i veckorna. Både vi och andra föräldrar där vi bor är mycket uppbokade tyvärr och det måste planeras in. Det är av den anledningen jag hört av mig till två av kompisarnas mammor. De allra flesta svarar på sms, de har dessutom gjort det tidigare. Jag tycker det är ett konstigt sätt att bara inte svara. De kan ju svara att det inte passar bara liksom.

Sedan är det en stor klass och tror det är fler som har svårt att sitta still. Det finns de utan diagnoser som slåss och sparkas. Det gör faktiskt inte min son. Det finns de som säger eleka saker ändå.

Jag har lite svårt för det svartvitt-tänket där en unge står för allt dåligt och förstör för alla andra. Det är tonen i den här tråden. Det sker ju massa saker i klassen som kanske är lika jobbigt för min son, t.ex. en kränkning där
    min son var offret. De barnen har inga diagnoser. Men sattyg och annat sker ju ändå. Inte så att min son är demon och de andra helgon.

Jag har full förståelse. Samtidigt måste väl jag kunna skicka ett sms eller försöka ta kontakt med andra föräldrar. Att vi ska gömma oss under en sten och bara tänka klart de inte gillar min son - det köper inte jag riktigt.

• Anonym (Mamma)
    bella_friedman skrev 2022-09-25 13:37:43 följande:

Vad skönt för din son att det funkar så mycket bättre med medicin! Jobbig situation ni har varit igenom när han var yngre Jo jag har förståelse för att andra barn kan tycka stöket i klassen är jobbigt. Men i det här fallet är det kompisarna själva som föreslagit detta. Pojkarna har gjort upp egna planer om att följa med oss hem. Det handlar om en dag nån gång nu i veckorna. Både vi och andra föräldrar där vi bor är mycket uppbokade tyvärr och det måste planeras in. Det är av den anledningen jag hört av mig till två av kompisarnas mammor. De allra flesta svarar på sms, de har dessutom gjort det tidigare. Jag tycker det är ett konstigt sätt att bara inte svara. De kan ju svara att det inte passar bara liksom.

Sedan är det en stor klass och tror det är fler som har svårt att sitta still. Det finns de utan diagnoser som slåss och sparkas. Det gör faktiskt inte min son. Det finns de som säger eleka saker ändå.

Jag har lite svårt för det svartvitt-tänket där en unge står för allt dåligt och förstör för alla andra. Det är tonen i den här tråden. Det sker ju massa saker i klassen som kanske är lika jobbigt för min son, t.ex. en kränkning där
    min son var offret. De barnen har inga diagnoser. Men sattyg och annat sker ju ändå. Inte så att min son är demon och de andra helgon.

Jag har full förståelse. Samtidigt måste väl jag kunna skicka ett sms eller försöka ta kontakt med andra föräldrar. Att vi ska gömma oss under en sten och bara tänka klart de inte gillar min son - det köper inte jag riktigt.

De kan ju vara stressade också,rent allmänt. Upplever att det är vanligt idag att inte svara på sms och e-post, vid ointresse. Många svarar inte ens i telefon om man ringer om de inte känner igen numret. 
  • Anonym (Mamma)
    bella_friedman skrev 2022-09-25 13:37:43 följande:

De kan ju vara stressade också,rent allmänt. Upplever att det är vanligt idag att inte svara på sms och e-post, vid ointresse. Många svarar inte ens i telefon om man ringer om de inte känner igen numret. 
  • Anonym (Magnus)

Fortsätt att bjuda in till lekträffar. Att de inte svarade denna gång kanske inte alls har med dig eller sonen att göra. Vi vet ju inte varför de inte svarade. Det kan finnas många anledningar till det.

• sadiakhaddar

usch sitter lite i samma sits nu
    försöker va social med föräldrar till barn i hennes klass/paralell klasser men vuxna nu förtiden känns så svåra o nå. 
    en tjej va på playdate hos oss förra vecka för första gång med sin mamma. sen dess har jag skrivit till mamma 2 ggr, och fått rätt kall respons, alltså korta svar med ingen följdfråga  så det blir nog inga fler playdates läser jag mellan rader ( ska man fråga andra gången själv också) o sen tredje? 

vuxna nu förtiden är värre på o kommunicera än barn. hade tex upskattat om mamman tydlig svarade med hur hon ser på saken. 

ingen svar/ svar som avslutar diskution ser jag som slut på kommikationen :( och då vill man ju inte ligga på o fortsätta skriva /smsa. 

har kommit till insikten att jag får ta det med kurator/ pedagoger i skolan att relationer ska föbättras i skolgård i första hand.

• Anonym (blå)

Jag tror det är hans klasskompisar som berättat för deras föräldrar. Ingen vill umgås med någon som är elak. Du borde förklara för din son vad som händer när man är dum och hur han ska bättra sig. Det här är en jätteviktig läxa för honom.

• Drottningen1970
    Anonym (blå) skrev 2022-09-25 20:09:36 följande:

Jag tror det är hans klasskompisar som berättat för deras föräldrar. Ingen vill umgås med någon som är elak. Du borde förklara för din son vad som händer när man är dum och hur han ska bättra sig. Det här är en jätteviktig läxa för honom.

Idiot
  • sadiakhaddar
    Anonym (blå) skrev 2022-09-25 20:09:36 följande:

va onödig o säga så till en redan orolig mamma och du pratar faktist om ett barn här! 
  • Friger

Ingen av mina barn har svårt att få kompisar. Själv lägger jag mig inte så mycket i vilka de vill leka med. Bra att de har många kompisar.

Men... Med det sagt. Jag vill ju inte att mina ungar ska umgås med någon som slår eller gör illa dem. Sen må orsaken vara vad som helst.

Jävla konstig diskussion... Vem skulle rekommendera en tjej att stanna hos en man som slog henne med motivation att det är synd om mannen?

Men våra barn ska tydligen acceptera den saken...

Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?