• bella_friedman

Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

Hej! Undrar om fler med barn med NPF har upplevt samma som vi?

Min son är en underbart sprallig unge med mycket energi men som tyvärr pga sin diagnos hamnat i en del konflikter med sina klasskompisar. Han går i första klass. Det har lugnat ned sig lite nu, men i början av terminen hände det impulsiva saker som t.ex. knuffar eller att han hoppade över nån som satt som fick ont osv. Han är inte nåt elakt barn utan det ?bara blir så? och han får mycket ånger efteråt. Självkänslan är inte på topp tyvärr.

Han är mycket social och leker i en grupp med pojkar på skolan. Smsade en mamma om att styra upp en playdate - fick inget svar. Tänkte jag fick släppa det. man vill ju inte ligga på o tjata på andra föräldrar? Men nu smsade jag en till mamma till en av pojkarna i den gruppen. Har gått tre dagar, men fortfarande inget svar.

Tre föräldrar har slutat hälsa på mig också. Inbillar jag mig allt eller blir vi utfrysta pga att min son är lite stökig i klassen? Det är ju svårt för nån annan att svara på, men undrar om det känns igen?

Hur ska man göra för att ens barn med NPF ska få vänner o bli bjuden på kalas?

Jag tror egentligen det är de vuxna som har mest problem och inte barnen.

• Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?
  • Anonym (Not a bully)

Min upplevelse är att föräldrar är fruktansvärt rädda att deras egna barn ska bli utfrysta p.g.a. umgänget med ett annorlunda barn. De uppmuntrar därför sina barn att välja kompisar som är mindre besvärliga och som är socialt accepterade. Den här urskillningen sker redan på dagisnivå. 

• bella_friedman
    Anonym (Not a bully) skrev 2022-09-24 21:39:37 följande:

Min upplevelse är att föräldrar är fruktansvärt rädda att deras egna barn ska bli utfrysta p.g.a. umgänget med ett annorlunda barn. De uppmuntrar därför sina barn att välja kompisar som är mindre besvärliga och som är socialt accepterade. Den här urskillningen sker redan på dagisnivå. 

Jag håller med och särskilt när jag jämför mellan syskonen.
  • Anonym (HemsktD)

Det jag reagerar på är föräldrarnas beteende. Så omoget beteende av vuxna människor som dessutom är föräldrar och ska uppfostra sina barn till bra människor. Det är inte konstigt att mobbing fortsätter existera när vuxna mobbar andra vuxna, för barn ser det och tar efter det. Ett slitet uttryck men ack så sant är att barn inte gör som vi säger utan som vi gör. Vissa ska helt enkelt inte skaffa barn.

Vad gör skolan? Är han intresserad av någon fritidsaktivitet? Det kan vara lättare att hitta kompisar om man delar ett gemensamt intresse.

• Citronella
    Anonym (HemsktD) skrev 2022-09-25 00:45:32 följande:

Det jag reagerar på är föräldrarnas beteende. Så omoget beteende av vuxna människor som dessutom är föräldrar och ska uppfostra sina barn till bra människor. Det är inte konstigt att mobbing fortsätter existera när vuxna mobbar andra vuxna, för barn ser det och tar efter det. Ett slitet uttryck men ack så sant är att barn inte gör som vi säger utan som vi gör. Vissa ska helt enkelt inte skaffa barn.

Vad gör skolan? Är han intresserad av någon fritidsaktivitet? Det kan vara lättare att hitta kompisar om man delar ett gemensamt intresse.

Vad ska skolan göra? Det här sker på fritiden.
  • Spucks
    Anonym (Sorry) skrev 2022-09-24 20:20:06 följande:

Jag minns gång när min dotter var på kalas då hon var 10 år, alla tjejer var bjudna. Mamman på kalaset hade i princip slängt ut min dotter. Hon hade sagt åt henne att gå för hon förstörde kalaset. det som hade hänt var att min dotter hade smugit iväg till flickans rum för att leka när de andra fortfarande åt mat. Min dotter klarade inte att sitta stilla så länge som de andra. Och när hon gjorde det hakade flera av de andra barnen på, och flickan som fyllde år blev ledsen när inte alla satt kvar med henne. Min dotter fick skulden som uppviglare och mamman sa att hon nog skulle ta och gå hem. Min dotter hade ingen mobil och kunde ringa mig  utan kom plötsligt hem halvt hysterisk gråtandes. 

Fy fan vad vidrig! Jag fattar inte hur vuxna människor kan beter sig sådär. 
  • Anonym (Tesse)

Har inte läst riktigt hela tråden, men tror att saker skulle se annorlunda ut om du träffade de andra föräldrarna. Istället för lek, bjud två kompisar plus deras familjer på grillning tex. Säg att barnen ju leker mycket och att det hade varit roligt att ses. 

Mitt ena barn har en kompis med någon sorts beteendeproblematik. I sexårsåldern hade hon fortfarande med sig en förälder om hon lekte hos oss. Numera umgås vi med den familjen då och då eftersom vi träffade föräldrarna så mycket och lärde känna dem. 

Den tjejen (kompisen) har en pedagog i närheten under alla raster. Det är en jättefin hjälp som jag verkligen unnar alla barn med beteendeproblematik. 

I förskoleåldern var föräldrarna alltid med vid lek,  gällde alla barn. Var det så hos er? Finns det några kompisar från den tiden som ni kan höra av er till? 

• Limajo
    bella_friedman skrev 2022-09-24 21:31:18 följande:
    Jag borde kolla upp det faktiskt. Har ni testat det?
    Inte själv men jag vet andra som gör det. Jag var med ett tag i en fb-grupp för npf-föräldrar och där styrdes det upp många träffar. Barnen är ju ofta lite ensamma.
  • Anonym (Mamma och speciallärare)

Jag är både speciallärare och mamma till son med adhd. 

Det är faktiskt skitjobbigt för klasskompisar att alltid ta hänsyn och behöva acceptera puttar, elaka ord och stök i klassen. Det är fullt förståeligt om klasskompisarna behöver en paus från det på fritiden. Tråkigt men sant. Dessutom kan andra elever ha svårigheter som blir värre pga din sons stök. Exempelvis hörselnedsättning, autism, blyghet?.. osv

min son hade jobbigt och var utanför mycket. Han var inte elak och visste att han gjorde fel men det hjälpte inte. För mottagande unge så spelar det lite roll om spannen i huvudet kommer av misstag eller avsikt. Det gör lika ont iallafall.  Sonen hade mycket ångest över sina misstag på kvällarna :( 
    Idag medicinerar sonen. Nu sker inga impulsiva misstag, inget stök och ingen ångest på kvällen :) Nu har han massor med vänner och  blir bjuden på många kalas. Han mår så mycket bättre nu på sin medicin :)

• Anonym (Tesse)
    Anonym (Mamma och speciallärare) skrev 2022-09-25 09:01:01 följande:

Det är faktiskt skitjobbigt för klasskompisar att alltid ta hänsyn och behöva acceptera puttar, elaka ord och stök i klassen. Det är fullt förståeligt om klasskompisarna behöver en paus från det på fritiden. Tråkigt men sant. Dessutom kan andra elever ha svårigheter som blir värre pga din sons stök. Exempelvis hörselnedsättning, autism, blyghet?.. osv

Ja. Jag, som har ett barn som gärna leker med sin stökiga kompis, har även ett känsligt barn som ibland gråter och inte vill gå till skolan på grund av bland annat ett stökigt barn i sin klass. Hon har konstant stresspåslag när han är i samma rum. 

• Anonym (Erfarenheter)

Det kan ju även vara så att föräldrar har egna erfarenheter av hur deras skolgång var. Det fanns flera barn med olika diagnoser som inte hade fått diagnos. Det var de jobbiga barnen som var elaka, mobbades m.m de störde på lektionerna och när man klagade då sade läraren i princip " eleven har diagnos ni får acceptera detta"

Har folk tappat förmågan att prata med varandra? Eller finns det ingen ring funktion på mobilen i dag?
    Istället för att vänta på svar på SMS så ring och fråga om barn X vill med till parken och leka.

Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?