• bella_friedman

    Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

     


    Hej! Undrar om fler med barn med NPF har upplevt samma som vi?

    Min son är en underbart sprallig unge med mycket energi men som tyvärr pga sin diagnos hamnat i en del konflikter med sina klasskompisar. Han går i första klass. Det har lugnat ned sig lite nu, men i början av terminen hände det impulsiva saker som t.ex. knuffar eller att han hoppade över nån som satt som fick ont osv. Han är inte nåt elakt barn utan det ?bara blir så? och han får mycket ånger efteråt. Självkänslan är inte på topp tyvärr.


    Han är mycket social och leker i en grupp med pojkar på skolan. Smsade en mamma om att styra upp en playdate - fick inget svar. Tänkte jag fick släppa det. man vill ju inte ligga på o tjata på andra föräldrar? Men nu smsade jag en till mamma till en av pojkarna i den gruppen. Har gått tre dagar, men fortfarande inget svar.


     


    Tre föräldrar har slutat hälsa på mig också. Inbillar jag mig allt eller blir vi utfrysta pga att min son är lite stökig i klassen? Det är ju svårt för nån annan att svara på, men undrar om det känns igen?


     


    Hur ska man göra för att ens barn med NPF ska få vänner o bli bjuden på kalas?


     


    Jag tror egentligen det är de vuxna som har mest problem och inte barnen.


  • Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?
  • Spucks

    Föräldrarnas beteende är ju helt sjukt och inte okej på något sätt. Det är ju en sak att man inte vill att ens barn går hem till en stökig och våldsam kompis, men att ignorera föräldrarna till barnet pga det? De har nog ett större beteendeproblem än ditt barn.

  • Anonym (Högre krav)

    Jag har en liten solstråle med måttlig ADHD, vilket ju är rätt rejält och jag tänker att jag träffat rätt många självcentrerade föräldrar såväl med funktionsnedsatta och "vanliga" barn.

    Jag tänker att det är att backa från eget ansvar att försöka dra ihop en playdate med nån i klassen via sms, utan att ens prata lite på riktigt med någon förälder. Speciellt eftersom ni faktiskt vet att det varit problem i skolan till följd av barnets funktionsnedsättning. Det är självupptagen att anta att andra föräldrar ska bjuda hem ett barn som faktiskt troligen kan bete sig på ett sätt som man faktiskt inte väntar sig.

    Att du ser på barnet som underbar och sprallig hjälper knappast. Du verkar ju tänka att det är okej med det som varit och fattar inte att du behöver göra mer aktiva grejer innan situationen blir än värre.

    In med ungen i en idrott! Och bjud hem barn, eller föreslå något där du är med och kan punktbevaka. Alltså om omgivningen tydligt tar ställning till att saker inte är okej får man antingen flytta på sig eller anpassa sig.

  • Anonym (Rädsla?)

    När jag gick i skolan hade vi en pojke med diagnos (vet inte vilken) under en kort period i vår klass. Jag minns att jag var rädd för honom just p g a att han ibland kunde knuffa till någon eller göra något helt galet. Jag och förmodligen många med mig undvek att hamna nära honom p g a rädsla. Jag misstänker att han hamnade på någon specialskola eller något sedan. Ibland var han dock med på utflykter vi hade men då var alltid någon av hans föräldrar med. Kanske de andra barnen är rädda för din son? 

    Om det är så att de andra föräldrarna undviker er så är det dåligt. Om det är ett problem krävs det att man kommunicerar för att lösa det. Kanske du borde initiera kontakt med de andra föräldrarna i första hand. Inte genom SMS utan genom att prata med dem. Har ni inga klassträffar eller liknande?

    Du skulle också kunna vara med din son en dag i skolan för att se hur han interagerar med de andra barnen så att du ser det med egna ögon.

  • bella_friedman
    Anonym (Fel) skrev 2022-09-24 16:10:32 följande:

    Nej, det är inte lättare ju yngre de är när det handlar om en funktionsnedsättning som handlar om impulsproblematik. Tvärtom så blir det lättare med åldern eftersom hjärnan mognar och har lättare att kontrollera impulserna. Precis som en synnedsättning inte försvinner för att man pratar om att barnet borde anstränga sig att se bättre. Det är som sagt en funktionsnedsättning inte en uppfostransfråga. Fördelen med denna funktionsnedsättning är dock som sagt att eftesom hjärnan fortsätter att utvecklas så blir problematiken med tiden lättare att hantera. 


    Till TS, ja mitt barn har svår adhd och var rörig och impulsstyrd. Gjorde saker utan att tänka där andra kunde bli skadade utan att det för den sakens skull var av elakhet. Som att exempelvis kasta en hink full av blöt sand bakåt utan att titta som nån annan stackare fick i skallen. Han var korttänkt och ungar kom i vägen. Det gjorde naturligtvis att barn drog sig undan. Som tur var så var andra föräldrar pedagogiska och förklarade för sina barn. Skolan gjorde sin del genom att finnas i närheten och kunna förhindra och förutse saker som skulle kunna hända.

    Allt blev bätte år för år i takt med att han mognade. Idag är han en glad och omtyckt tonåring med massa fina vänner, och framgångsrik inom idrotten. och jag får ofta höra vilken artig och trevlig son jag har.


    Tack för detta svar! Det inger hopp till mig! Vad härligt att höra att allt blev bättre i takt med att han mognade och idag är en omtyckt tonåring. Underbart! Min son är bara 6 år och är som du beskriver att din son var - korttänkt. Det kan bli så fel ibland pga impulsivitet. Jag önskar jag vore där och kunde förhindra varje situation men jag är ju inte på skolan. 

  • bella_friedman
    Anonym (Högre krav) skrev 2022-09-24 16:59:42 följande:

    Jag har en liten solstråle med måttlig ADHD, vilket ju är rätt rejält och jag tänker att jag träffat rätt många självcentrerade föräldrar såväl med funktionsnedsatta och "vanliga" barn.

    Jag tänker att det är att backa från eget ansvar att försöka dra ihop en playdate med nån i klassen via sms, utan att ens prata lite på riktigt med någon förälder. Speciellt eftersom ni faktiskt vet att det varit problem i skolan till följd av barnets funktionsnedsättning. Det är självupptagen att anta att andra föräldrar ska bjuda hem ett barn som faktiskt troligen kan bete sig på ett sätt som man faktiskt inte väntar sig.

    Att du ser på barnet som underbar och sprallig hjälper knappast. Du verkar ju tänka att det är okej med det som varit och fattar inte att du behöver göra mer aktiva grejer innan situationen blir än värre.

    In med ungen i en idrott! Och bjud hem barn, eller föreslå något där du är med och kan punktbevaka. Alltså om omgivningen tydligt tar ställning till att saker inte är okej får man antingen flytta på sig eller anpassa sig.


    Ja alltså i det här fallet har jag en son med måttlig adhd som inte är så pass utåtagerande att saker händer varenda sekund eller är farlig för sin omgivning, vilket ibland är antas i denna tråd. Utan det har hänt saker IBLAND, faktiskt har det varit ganska lugnt de senaste veckorna. Och de andra barnen i klassen kan också vara inblandade i incidenter osv. I en av dem rörde det en kränkning mot min son, något som skolan såg allvarligt på och redde ut med de föräldrarna. Allt är inte så svart och vitt.

    Jag har också bjudit hem kompisarna, så inte så att jag försöker få andra att bjuda hem mitt barn och förväntar sig att de bara ska det. Utan jag frågar ju föräldrar vars barn min son leker med och vars barn SJÄLVA vill följa med hem men där föräldrarna i två av fallen alltså valt att inte svara. Och jag behöver deras medgivande.


    Jag har tyvärr ingen aning exakt när alla andra hämtar sina barn, annars hade jag gärna haffat tag i dem direkt och frågat. Men vi tajmar inte varandra - därför sms.

  • bella_friedman
    Spucks skrev 2022-09-24 16:27:33 följande:

    Föräldrarnas beteende är ju helt sjukt och inte okej på något sätt. Det är ju en sak att man inte vill att ens barn går hem till en stökig och våldsam kompis, men att ignorera föräldrarna till barnet pga det? De har nog ett större beteendeproblem än ditt barn.


    Ja det hade känts bättre om de svarade, just därför att man blir så osäker och vill hellre veta hur tankarna går. Dessutom vill barnen leka. Min son är inte stökig och våldsam men det är på skolgården saker har hänt i det gänget han leker med.

  • bella_friedman
    Anonym (CNN) skrev 2022-09-24 14:57:34 följande:

    Oavsett så vill de kanske inte ha hem stökiga eller oroliga barn? 


    Det är tufft med npf. Men ni måste ändå ta det med barnet. 


    Hur menar du ta det med barnet? förändra hans beteende? Men hans problem är en funktionsnedsättning inte pga uppfostran. Han har dessutom bra koll på rätt o fel, inte det som är problemet här.
  • bella_friedman
    Anonym (Ev) skrev 2022-09-24 15:11:25 följande:

    Har ett barn med autism som är vuxen nu men när den gick  grundskolan var den utfryst i klassen och vi upplevde även att vi blev det av andras föräldrar i klassen när vi hade föräldrarmöten och liknande.

    men upplevde däremot att mitt barn fick leka hos varandra med dem den ville.


    Ja det är fint om kompisbiten fungerar. Gör så mycket för dem. Skönt att höra någon som delar med sig av egna erfarenheter och kan förstå.
  • bella_friedman
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-24 15:34:46 följande:

    Om han inte kan kontrollera sig kan han ju inte leka ensam hemma med andra barn. Ingen vill ju ta hem ettt barn som knuffas och ställer till med olyckor. Det handlar ju inte om att frysa ut , är mer en konsekvens. 


    Ni bör försöka hitta någon aktivitet där han kan utvecklas, kanske karate, det skall vara positivt vid ADHD, men då måste naturligtvis en förälder hela tiden vara med vid sidan av beredd att rycka in, man kan inte överlämna det ansvaret på ledaren. 


    Jag tror också det är bra att föräldrarna umgås mycket med barnet, idrotta, sporta och spela brädspel, tex, för att träna barnet att lära sig sociala koder , träna på att Koncentrera sig . Det allra bästa är om han kan få vara en del med ett något äldre barn, kanske ett syskon eller en kusin som kan vara ett gott föredöme. 


    Nej alltså de ska inte leka ensamma utan hemma hos oss (vi har bjudit hem barnen) och med en vuxen närvarande hela tiden. Dessutom är han liksom inte helt bortom kontroll, han kan leka fint med andra barn särskilt två och två. I skolan är det på ett annat sätt, större krav på att passa in, stor klass, få lärare, dålig koll på skolgården.

    Vi både umgås med barnet och lär honom sociala koder, men han har en funktionsnedsättning i att han - också pga ålder - har svårt att styra impulsivitet i vissa situationer.

    blir helt häpen i den här tråden att så många tror att en diagnos går att uppfostra bort om man bara vill. Vi gör ju allt vi kan för att han ska passa in och följa alla sociala koder. Om det bara hade varit så lätt.

    dessutom måste vi väl ändå försöka hjälpa honom med vänner och bjuda hem barn efter skolan? även om han har en diagnos? det Är ju barn han leker med på skolan - hans kompisar - som själva Frågar mig om de får följa med. Men föräldrarna saknar all form av ryggrad och bara undviker problemet istället för att svara på mitt sms?

    Jag pratar gärna med alla föräldrar och förklara problematiken osv, men frågan är bara hur man gör det när man sällan träffar på just det föräldrarna.
  • Anonym (Maja)

    Jag har en son med en npf-diagnos - expressiv språkstörning. Han har inga problem att få vänner och föräldrarna låter gärna sina barn leka här och tvärtom.

Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?