Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-09-26 13:24:27 följande:
Det finns ingen anledning att dadda med en 50-åring som beter sig som en idiot. Du behöver varken ursäkta honom eller umgås med honom. (Hoppas jag). Din mamma låter medberoende. Hur har din bror klarat vuxenlivet? Kan han sköta ett jobb? Får han inte sparken med det beteendet?
Diagnoser gör vissa saker svårare, men ursäktar inte vad som helst.
På samma sätt är det inte svårt att förstå varför barn som knappt går att ha i möblerade rum aldrig blir hembjudna till andra, eller varför andra barn undviker barn som är väldigt utåtagerande eller aggressiva. Varför dessa barn får problem med kamratrelationer och hamnar utanför.
Detta verkar dock inte gälla TS son. Han måste vara stökigare än andra barn, annars skulle han inte fått en diagnos, men att andra barn vill umgås med honom och leka, tyder på att det inte är så allvarligt, samt att andra barn förstår att det sker oavsiktligt. I TS fall verkar det främst vara föräldrarna som är tveksamma, eller så finns det andra skäl till att de inte har svarat.
Min mamma är medberoende och jag har också varit det.
Min bror har ett bra jobb, han kan om han vill, det handlar om motivation. En person med ADHD kan hyperfokusera och det gör de då de har hög motivation och då är de oftast väldigt produktiva och framgångsrika.
Alla med ADHD har dock inte bra jobb, många är tex i fängelse. Det handlar nog mycket både om grad av intelligens och vilka förutsättningar man fått i i livet, vilken socialgrupp man till hör och hur mycket stöd man fått hemifrån.
Jag försöker numera minimera min kontakt med min bror.
Jag tycker att många utnyttjar detta med diagnoser. Min son hade en klasskamrat som betedde sig som en vilde i klassrummet, men läraren sa att han har diagnos, vi måste acceptera det.
Jag tror att ADHD-barn behöver ännu tydligare gränser än neurotypiska barn. De behöver tydligare riktlinjer och mer uppfostran.