• Anonym (SkogeN)

Olika nivåer av sexlust, hur löser man det? Hjälp!

Hej,

Jag (26 kille) och min partner (23 Tjej) har varit tillsammans i ca 10 månader nu.

Kort om mig: Vart i 4 förhållanden varav det längsta var 4.5 år. Vart väldigt aktiv som singel. Min sexlust har alltid vart hög, vi pratar att jag gärna ligger 1-2 gånger om dagen (det är inte praktiskt att ha sex så ofta men där ligger min sexlust)

Kort om min partner: Vart i 1 färhållande och vart med ett par stycken. Hennes sexlust låg på 4-6 gånger per år. Sen vi träffades har hon sagt att sex är bättre och att hennes sexlust ligger nu på 1-2 gånger i veckan från 4-6 gånger per år.

Jag och min partner har börjat prata om våra olika sexluster då de skiljer sig ganska mycket. Det har kommit till det stadiet där jag ser detta som ett problem.

Jag började prata med min partner att jag inte känner mig älskad (även fast jag vet att hon älskar mig) Då mitt "love language" är sex och beröring medans hennes är ord och mysiga stunder. Jag försöker mysa till det ibland och hon säger nej vilket jag respekterar till 100% jag frågar inte igen. Men jag blir inte ledsen/ nedsämd på henne jag blir det åt omständigheterna. Hon vet om det. jag blir tyst och behöver tid att bara vara tyst och tänka på något annat eller göra något annat, då jag inte gillar att bli nekad. Lite som att se en stor tårta varje dag när du kommer hem från jobbet men inte får äta den. Man får bli nedstämt det är okej.

Vi har försökt att prata och sökt tid hos en sexolog nu. Jag känner mig extremt sexuellt frustrerad varje vecka.

Jag har försökt att "Ta hand om mig sjäv" men när jag testat det så sitter jag där själv.. i en stol och runkar och bara tanken av det är deprimerande. Jag kollar inte på porr längre. Jag har försökt den stategin men den slutar bara med att jag blir ännu mer ledsen.

Jag vet inte hur vi ska lösa det.

Jag vill inte göra slut då hon är den bästa jag någonsin träffat.
    Hon blir ledsen när jag blir nedstämt då hon inte gillar att se mig så. Men hon ska absolut inte ligga bara för att få mig glad, jag villl att båda ska vilja. Men tanken av att välja mellan lämna henne och bli nöjd med min sexlust VS att stanna kvar i förhållandet men lida resten av mitt liv... ja de säger sig själv, vad jag än väljer så blir det bajs. Jag vill åtgärda detta men vet inte hur jag ska få hennes sexlust att stiga.

Har ni tips?

• Svar på tråden Olika nivåer av sexlust, hur löser man det? Hjälp!
  • sextiotalist
    Anonym (Brukar) skrev 2022-09-08 14:56:41 följande:

Min man har inget emot att jag ställer upp, han ser det som en kärlekshandling som tur är. 

Min sambo vill inte ha en kvinna som "ställer upp", och jag vill inte vara en kvinna som ställer upp
  • Anonym (SkogeN)
    Anonym (hkh) skrev 2022-09-08 14:27:05 följande:

Har du funderat på att gå i terapi för att komma på vad det är du försöker ersätta med sex?
    Det är inte normalt att vara översexuell som du är.
    Vissa tröstäter, tar till alkohol, misshandlar osv, du använder sex för något.
    Dålig uppväxt där din mamma fick syskon tätt så du inte fick komma till tutten plötsligt? Ingen positiv uppmärksamhet från dina föräldrar?
    Vad är det som gör att du inte känner dig älskad om du inte får sätta på någon?
    Istället för att försöka öka hennes sexlust, red ut vad det är som gör att du har sånt stort o snedvridet bekräftelsebehov.
    Att du blir ledsen av att runka, påminner om barn som blir ledsna över leksaken de fick istället för kramen de behövde. 

Grejen är att när jag blev runt 17-18 år så började jag träna hårt, väldigt hårt vi pratar minst 5 gånger i veckan och det kombinerat min att jag var i den åldern så ökade mitt testosteron kraftigt, jag gick och prövade nivåerna några gånger per år. Misstänker att det är där det kommer ifrån, tränar fortfarande. De gånger jag slutat träna (2-3 gånger) med period av något halvår eller lite mer så tappar jag en del sexlust. Men o andra sidan blev jag större... vilket inte är nyttigt.

Sen så är mitt sätt att känna kärlek är beröring och sex. Om någon säger jag älskar dig så känner jag inte av det på samma sätt som vissa andra som tex min tjej. Det har bara med att man uppfattar vissa känslor på olika sätt. Det sa min psykolog förut under terapi. Går där även nu. Senast idag.

• Anonym (Kram)

Lyssna inte på de med låg sexlust ts, de kan aldrig förstå hur sådana som vi med hög lust känner. Eftersom jag är lite äldre och mer erfaren än dig kan jag berätta hur framtiden ser ut för ditt förhållande. 

Du kommer fortsätta kämpa och försöka hitta lösningar medan din flickvän inte är lika motiverad och hon kommer tröttna på att prata om det. Du kommer försöka nöja dig med kompromisser eftersom du älskar din tjej men det kommer fortsätta gnaga i dig och du kommer bli olycklig. Efter något år kommer du börja känna dig förbittrad över att bli nekad och bortstött och du kommer bygga upp en ilska inom dig. Du kommer börja känna förakt mot din tjej och känna att hon inte verkar bry sig om dina behov. Frustrationen byggs upp och du kommer inte orka vara lika förstående mot henne och ni kommer börja bråka. Detta kommer leda till att ni antingen gör slut, du är otrogen för att äntligen få känna dig begärd, eller så blir du deprimerad. Det finns tyvärr inget lyckligt slut i denna sagan så länge ni har så olika lust, och så länge ditt behov av kärlek inte uppfylls. Det är bara frågan hur länge du står ut (och du kommer stå ut ganska länge eftersom du älskar din tjej). 

• sextiotalist
    Anonym (Kram) skrev 2022-09-08 15:39:32 följande:

Lyssna inte på de med låg sexlust ts, de kan aldrig förstå hur sådana som vi med hög lust känner. Eftersom jag är lite äldre och mer erfaren än dig kan jag berätta hur framtiden ser ut för ditt förhållande. 

Du kommer fortsätta kämpa och försöka hitta lösningar medan din flickvän inte är lika motiverad och hon kommer tröttna på att prata om det. Du kommer försöka nöja dig med kompromisser eftersom du älskar din tjej men det kommer fortsätta gnaga i dig och du kommer bli olycklig. Efter något år kommer du börja känna dig förbittrad över att bli nekad och bortstött och du kommer bygga upp en ilska inom dig. Du kommer börja känna förakt mot din tjej och känna att hon inte verkar bry sig om dina behov. Frustrationen byggs upp och du kommer inte orka vara lika förstående mot henne och ni kommer börja bråka. Detta kommer leda till att ni antingen gör slut, du är otrogen för att äntligen få känna dig begärd, eller så blir du deprimerad. Det finns tyvärr inget lyckligt slut i denna sagan så länge ni har så olika lust, och så länge ditt behov av kärlek inte uppfylls. Det är bara frågan hur länge du står ut (och du kommer stå ut ganska länge eftersom du älskar din tjej). 

OK, så vårt snart 30-åriiga relation, mellan en som har hög sexlust och en som har låg sexlust, har fungerat med ett samliv, som fungerat genom kriser och klimkaterie, har ingen aning om hur det fungerar.
    vi har faktiskt även kunnat prata om detta, eftersom vi inte blir defensiva när det kommer in på det.
    Jag har även bakom mig en relation där den som hade hög sexlust, resonerade ungefär som du, det dödade min lilla sexlust jag hade rejält (och jag gjorde självklart slut, men för vem vill vara tillsammans med en gnällig, kontrollerande svartsjuk karl som surade hela tiden för att han itne fick det sex han ansåg sig har rätt till, sedan försökte han få tillbaka mig i över ett år)
  • Anonym (hej)
    sextiotalist skrev 2022-09-08 14:59:48 följande:
    OK, min sambo har haft väldigt hög sexlust, så vi har faktiskt varit i den situationen som ts och hans sambo är i. Skillnaden är att sambon då var 15 år äldre än ts, dvs lite klokare och en del livserfarenhet. Vi fick det fungera, inte för att han sänkte sin lust eller att jag höjde min, utan att han hade inställningen kvalitet framför kvantitet. Att han även ansåg att jag inte var till för att tömmas i. För honom var det viktiaste att vi hade sex när båda hade lust, inte att vi hade sex varje gång han blev kåt. Tack vare detta, så har vi hållit igång vårt sexliv, genom hela vår relation och sexet har aldrig varit en källa till bråk. 
    Varför inte lyssna på någon som gått igenom samma sak och fått det fungera?

och här visar du med all önskvärd tydlighet varför våra synsätt krockar.
    Nej jag och jag misstänker TS vill inte ha någon att "tömma sig i " som du så poetiskt uttrycker dig.

När sex och närhet är en av kärleksspråken så är det ett av de kraftigaste uttrycken för gemenskap och tillhörighet man har med sin partner. Både att ge och få den ultimata bekräftelsen.

Låt oss säg att ditt kärleksspråk är förtroliga samtal och du hela tiden blir avspisad med att -"måste du kackla nu igen?, kan du inte prata för dig själv i duschen?"

Kan så vara att din sambo har prioriterat och han förstår förmodligen dig, du verkar å andra sidan inte förstå honom. Så säg inte att ni har fått det att fungera, din sambo har fått det att fungera för dig.

Men ni är lyckliga så grattis.
    Jag å andra sidan är också lycklig eftersom jag har en kvinna med samma kärleksspråk som jag och där är både kvalitet och kvantitet.

• sextiotalist
    Anonym (hej) skrev 2022-09-08 16:23:17 följande:

och här visar du med all önskvärd tydlighet varför våra synsätt krockar.
    Nej jag och jag misstänker TS vill inte ha någon att "tömma sig i " som du så poetiskt uttrycker dig.

När sex och närhet är en av kärleksspråken så är det ett av de kraftigaste uttrycken för gemenskap och tillhörighet man har med sin partner. Både att ge och få den ultimata bekräftelsen.

Låt oss säg att ditt kärleksspråk är förtroliga samtal och du hela tiden blir avspisad med att -"måste du kackla nu igen?, kan du inte prata för dig själv i duschen?"

Kan så vara att din sambo har prioriterat och han förstår förmodligen dig, du verkar å andra sidan inte förstå honom. Så säg inte att ni har fått det att fungera, din sambo har fått det att fungera för dig.

Men ni är lyckliga så grattis.
    Jag å andra sidan är också lycklig eftersom jag har en kvinna med samma kärleksspråk som jag och där är både kvalitet och kvantitet.

Eftersom vi är väldigt öppna mot varandra och kan prata om detta, så vet jag att han tycker det är bättre att ha kvalitet framför kvantitet. Det är förresten han som använder uttrycket tömma, för det är exakt vad han känner om vi båda inte vill.
    Och om du läst vad jag skrivit, så har vi gått igenom detta, med många samtal, funderingar, så ja, det fungerar för honom också. Så det är VI, tro det eller ej.
    Nu är det ju så att TS och han sambo har sex, faktiskt inom normalspannet. Men hans problem är att han inte får det tillräckligt ofta och kan inte hantera det. Det är ju inte så att han lever i en sexlös relation. 
  • Anonym (SkogeN)
    sextiotalist skrev 2022-09-08 16:27:57 följande:
    Eftersom vi är väldigt öppna mot varandra och kan prata om detta, så vet jag att han tycker det är bättre att ha kvalitet framför kvantitet. Det är förresten han som använder uttrycket tömma, för det är exakt vad han känner om vi båda inte vill.
    Och om du läst vad jag skrivit, så har vi gått igenom detta, med många samtal, funderingar, så ja, det fungerar för honom också. Så det är VI, tro det eller ej.
    Nu är det ju så att TS och han sambo har sex, faktiskt inom normalspannet. Men hans problem är att han inte får det tillräckligt ofta och kan inte hantera det. Det är ju inte så att han lever i en sexlös relation. 
    Som "HEJ" skrev så kan man tänka såhär sex för mig = säga jag älskar dig.
    När någon säger jag älskar dig till mig så känner jag inget. Det är bara för att min kropp är så. alla är olika.

Det svåra är detta. tänk såhär jag myser till det, min tjej säger nej. Vilket jag respekterar som jag skrivit innan jag tjatar aldrig och frågar aldrig igen den dagen.

Men när hon säger nej är det som att jag säger jag älskar dig till henne och hon säger nej jag vill inte höra det från dig nu. EXAKT samma känsla får jag när jag blir nekad mys. Vilket är okej! Jag får leva med det. Poängen är just att sex för mig = jag älskar dig. alla är olika!
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Kram) skrev 2022-09-08 15:39:32 följande:

Ett annat alternativ är att ta slutar kämpa och försöka hitta lösningar som inte finns och accepterar och nöjer sig med 1-2 ggr i veckan.

Det andra de har verkar ju väldigt fint så varför förstöra det genom att bli bitter?

Han är inte bortstött och slutar han fråga varje dag så kommer han heller inte behöva uppleva nekande.

De skulle kunna fylla de dagar de inte har sex med andra aktiviteter, gå någon kurs tillsammans, gå på utflykter, långpromenader, skaffa en kul hobby både tillsammans och med varandra.

Kanske inser han då att livet kan vara mycket mer än sex 3 gånger om dagen.

De har ju faktiskt en fin balans i sitt sexliv, hon gick upp och han gick ner.

Nu väljer han henne. Att då gå och gräma sig hela livet över det valet är varken rätt mot honom själv eller henne.

Att han ska gå och bli förbittrad och känna förakt för henne är helt sjukt, han vet ju premisserna! Är det så så borde de avsluta nu idag.

Men han verkar ju vilja ha henne och då tycker jag det bästa helt enkelt är acceptans.
    Den dagen han lyckas komma dit kommer det börja kännas ok med 1-2 ggr/vecka.

Ska de ha barn i framtiden får han också räkna med att det kan gå ett par månader utan, och kan han inte tänka sig det så får han tänka om.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ell) skrev 2022-09-08 15:02:23 följande:

Ordet runkobjekt kom ju upp när någon tyckte att tjejen ska krama ts medan han runkar.

Ingen har väl sagt att ta gör fel som har ett stort behov? Det han gör fel är om han känslomässigt försöker få tjejen att möta hans behov trots att hon inte vill. 

Väljer man att stanna hos en person med mindre lust så är det ju så, då har man gjort valet. Nej går före Ja.

Ts kan ju välja någon med samma behov om det är superviktigt.

Jag tolkar inte det som att TS försöker få flickvännen att möta hans lust.
    Flickvännen säger sig vilja kunna möta men så har inte kunnat ske.
    Istället funderar en frisk 26-åring på att knapra hjärtmedicin för att dämpa sin lust vilket är helt sjukt och ganska farligt beroende på vilken substans det är.

Och visst är det så att den som vill minst styr i ett förhållande oavsett om det gäller sex, resa, bjuda hem vänner och så vidare.

Jag säger inte att den ene har rätt och den andre fel. Båda har rätt men det är en extremt dålig combo vet jag av egen erfarenhet och av mängden trådar här på FL så är jag inte ensam om insikten.
    Så jag rekommenderar att TS hittar någon med samma behov, både för egen skull men även av omsorg till flickvännen. Det är en kärlekshandling.

• Anonym (Ell)
    Anonym (SkogeN) skrev 2022-09-08 16:35:56 följande:
    Som "HEJ" skrev så kan man tänka såhär sex för mig = säga jag älskar dig.
    När någon säger jag älskar dig till mig så känner jag inget. Det är bara för att min kropp är så. alla är olika.

Det svåra är detta. tänk såhär jag myser till det, min tjej säger nej. Vilket jag respekterar som jag skrivit innan jag tjatar aldrig och frågar aldrig igen den dagen.

Men när hon säger nej är det som att jag säger jag älskar dig till henne och hon säger nej jag vill inte höra det från dig nu. EXAKT samma känsla får jag när jag blir nekad mys. Vilket är okej! Jag får leva med det. Poängen är just att sex för mig = jag älskar dig. alla är olika!
    Du kanske skulle pröva betingning, det är inte omöjligt att programmera om sig.
Svar på tråden Olika nivåer av sexlust, hur löser man det? Hjälp!