Glinda från Oz skrev 2022-06-26 09:20:08 följande:
De fungerade inte då. Kvinnor tog livet av sig, gjorde osäkra aborter som de dog av, förgiftade sig själva för att bli av med fostret, satte ut barnet för att dö i skogen eller dog under födseln.
I USA idag är nästan en halv miljon barn i ett fosterhem. De lämnar nyfödda barn på brandstationer och en förlossning utan komplikationer kostar 40 000-50 000. Hur blir det bättre med abortförbud? Vad vill du göra av alla oönskade barn?
Skulle du själv vilja bli tvångsgift? Det var inte alls säkert att mannen gifte sig men kvinnan för att hon blev gravid förr. Det var hans beslut inte hennes.
Det är en myt att man blir steril vid abort på sjukhus däremot är risken stor när man använder en galge vilket i praktiken är det du förespråkar.
Fast nu tar du ju bara upp skräckexemplen, och från längre tillbaka. När jag sa "förr" tänkte jag typ 1950-60-talet. Inte under ett missväxtår i början på 1800-talet, då en gravid tonårsdotter som måste lämna sin plats som piga och komma hem igen, var en katastrof för att bonden inte kunde mätta en mun till med sitt jordbruk... och ännu mindre två munnar till.
För de allra flesta har det funkat. Mina föräldrar och deras syskon var födda på 1920-talet och däromkring, så jag vet ju hur det funkade för dem och deras barn (ja inte jag då, jag föddes sent i mina föräldrars liv) som var födda på 1940-talet. Om det hände en "olycka" såg gifte man sig. Sedan kom barnet, och sedan småsyskon. Efter ett par år kunde man köpa bil, och efter ytterligare några år ett litet småhus eller radhus. Man blev hyfsat lyckliga. En abort hade inte gjort någon mer lycklig.
Alltså, detta med infektionerna av MRSA-bakterier vid abort, kejsarsnitt och även andra operativa ingrepp, är tyvärr något jag känner till väl. Det är inte alltid det går att häva med antibiotika heller (det är därför bakterierna kallas "multiresistenta"), och då kan kvinnan till och med dö i sepsis (blodförgiftning). Eller få amputera flera lemmar innan man får stopp på infektionen.