• Blåbärsskogen

BF FEBRUARI 2023

Hittar ingen tråd för oss som har bf i februari så jag startar väl en! Hoppas att det trillar in mer folk här och att vi kan följas åt :D
    Jag plussade på sticka igår och på digitalt idag. Det här blir första barnet för både mig och min sambo och det känns så himla pirrigt och kul! Mitt bf blir cirka den 2 februari. 

• Svar på tråden BF FEBRUARI 2023
  • Anonym (E)
    Cacan8 skrev 2022-06-05 13:08:44 följande:
    Du kan ringa runt till gynekologiska mottagningar och förklara läget och be om tidigt VUL för att säkerställa graviditet. Bokade själv ett nu till vecka 6+2 eftersom jag har ett MA i bagaget och vägrar gå runt med dött embryo i flera veckor igen, eller ett utomkveds. Det var alls inga problem :)
    Sarken skrev 2022-06-06 08:15:47 följande:
    Hej!

Allt gick bra på UL, men är tidigare gången än vad jag tänkte då jag har längre cykel så fick tid igen om ca 2 veckor. Allt såg normalt ut men var för tidigt för att se något. Jag har gått till Sokolova gynkliniken vid domkyrkan alla mina graviditeter. De är superduktiga där Hjärta Kostar 800 kr! Beklagar ditt MA men grattis till nya graviditeten. Hoppas att allt ser fint ut på VUL! 

Har kollat runt nu, inklusive Soklovakliniken och får till svar att det är som tidigast v. 7 som gäller.  Så blir att vänta några veckor till tyvärr. Är i v. 5 (4+4) nu och ska försöka boka in något så snart jag får i v. 7. Förstår ju varför det finns regler kring detta men blir ändå jobbigt.  Det är fan inte roligt att få besked om att man burit på ett dött embryo i flera veckor och här har man trott att man är gravid och skulle få bli förälder. (Sist fick jag dessutom vänta ytterligare 2 veckor efter beskedet om MA för att få en läkartid).
  • Cacan8
    Anonym (E) skrev 2022-06-07 15:37:43 följande:
    Sarken skrev 2022-06-06 08:15:47 följande:
    Hej!

Allt gick bra på UL, men är tidigare gången än vad jag tänkte då jag har längre cykel så fick tid igen om ca 2 veckor. Allt såg normalt ut men var för tidigt för att se något. Jag har gått till Sokolova gynkliniken vid domkyrkan alla mina graviditeter. De är superduktiga där Hjärta Kostar 800 kr! Beklagar ditt MA men grattis till nya graviditeten. Hoppas att allt ser fint ut på VUL! 

Har kollat runt nu, inklusive Soklovakliniken och får till svar att det är som tidigast v. 7 som gäller.  Så blir att vänta några veckor till tyvärr. Är i v. 5 (4+4) nu och ska försöka boka in något så snart jag får i v. 7. Förstår ju varför det finns regler kring detta men blir ändå jobbigt.  Det är fan inte roligt att få besked om att man burit på ett dött embryo i flera veckor och här har man trott att man är gravid och skulle få bli förälder. (Sist fick jag dessutom vänta ytterligare 2 veckor efter beskedet om MA för att få en läkartid).
    Precis så känner jag. Jag fick också vänta i nästan 2 veckor för att få en skrapning så gick runt med dött embryo i 3 veckor + de veckor jag inte var medveten om att det dött. Vidrigt. 

Tycker inte att du ska ge dig. Ofta syns hjärtslag från vecka 6+0 så det är inte meningslöst att göra ett vul då. Du mår dessutom psykiskt dåligt och det skapar stress som är dåligt för embryot - och för dig. 
    Jag kontaktade som sagt privata gynekologer som på hemsidan skrev att de utför vaginala ultraljud. En skrev t o m att de utförde dem för att säkerställa tidig graviditet. 
    Stå på dig - de brukar ge sig då. Hur man behandlar kvinnor som söker vård är verkligen bedrövligt.
  • Anonym (E)
    Cacan8 skrev 2022-06-07 20:29:40 följande:
    Precis så känner jag. Jag fick också vänta i nästan 2 veckor för att få en skrapning så gick runt med dött embryo i 3 veckor + de veckor jag inte var medveten om att det dött. Vidrigt. 

Tycker inte att du ska ge dig. Ofta syns hjärtslag från vecka 6+0 så det är inte meningslöst att göra ett vul då. Du mår dessutom psykiskt dåligt och det skapar stress som är dåligt för embryot - och för dig. 
    Jag kontaktade som sagt privata gynekologer som på hemsidan skrev att de utför vaginala ultraljud. En skrev t o m att de utförde dem för att säkerställa tidig graviditet. 
    Stå på dig - de brukar ge sig då. Hur man behandlar kvinnor som söker vård är verkligen bedrövligt.
    Det är verkligen helt ofattbart att det kan gå till så. Jag mådde så dåligt och sökte t.o.m. hjälp på akuten för att få snabbare hjälp för att jag var så förstörd. Men fick bara åka hem med ett "vi beklagar". 

Nu har jag har fått tid om knappt 2 veckor, kommer vara i 6+3 då. De erbjöd faktiskt en redan i slutet av nästa vecka (när de väl började erbjuda tider) men det hade varit svårt för mig att få ledigt från jobbet så jag valde att vänta över helgen och ta tidigt veckan efter. Det känns bra att ha något delmål att fokusera på, lättade oron med en gång. Förhoppningsvis är jag tillräckligt långt gången att de kan höra ett litet tickande. Annars kan de Förhoppningsvis iaf kunna mäta av att det ser ok ut för var jag ska vara. Och jag kommer ju ha passerat den jobbiga veckan (v.5) som är extra jobbig utifrån  förra gången (även om jag rent logiskt vet att det inte är någon magisk spärr just denna veckan). 
    MagganTop skrev 2022-06-07 20:34:03 följande:

Har du inte för långt till Borås så kan du boka hos Akleja kvinnoklinik

Tack för tipset. Är dock 1 timma till Göteborg där jag nu letat och nästan dubbelt till Borås så det blir lite långt. 
  • Danielsson21

Hej! 

Idag plussade jag på bim -3, andra barnet. Första barnet är född 2019! Det känns spännande men lite läskigt!

Jag är gärna med i en fb-grupp! Glad

• LL94

Hej! 
    Jag plussade för första gången den 28 maj och enligt min uträkning är bf 3 februari. Vi har försökt i ca ett år så det är väldigt välkommet! ?? Jag är 28 och min sambo är 30.

Men nu börjar ju nästa steg av oron, dvs den för missfall eller att något annat är fel. Försöker slappna av men stundtals är det svårt. Har inskrivning hos barnmorska 17/6 och ultraljud 20/6 så jag längtar dit. 

Jag mår stundtals helt okej och stundtals inte alls bra. Mår illa framförallt på morgonen och känner av förstoppning och även brösten emellanåt, tänker dock att det är bra med symtom. Kul med en tråd och jag tänker att jag går med i FB-gruppen senare i vecka 12. ????

• Anonym (MammaMia)
    Plussade idag på Bim.
    Mens den 12 maj
    Hade ägglossning 27-28 maj.
    Så BF runt den 16 feb 2023.

Är totalt överlycklig , men livrädd. Då vi fick MA i feb, efter 1 års försök.
    Fick reda på ma på kub testet. Kom som en chock! Va då i v 13 och fostret hade slutat växa i v 7. Hade alla symtom kvar.. så misstänkte absolut ingenting.

Vi har tre barn sedan innan. Och förhoppningsvis 4 i Februari Hjärta

Har bara en äggledare kvar samt haft cystor på den andra som jag har opererat bort vid 2 tillfällen. Så finns ju lite "rester" kvar på äggledaren. Första barnet tog över 2,5 år att bli till. De två andra gick snabbare ;) 

Håller tummar och tår att de går vägen denna gång.
    Tårarna bara sprutade efter att + kom fram. Gjorde även ett digitalt test som visade 1-2. Hjärta

Har "växtvärk" i tjej magen och mår lite illa. Trött och lite ont i brösten.
    Men alla symtom är välkomna, bara den lilla får stanna och mår bra!

Köpte en fertilitetsmonitor efter MA, tycker den har hjälpt mig att "lära känna kroppen" 

Håller tummarna för alla nu Hjärta
  • 19977
    Anonym (MammaMia) skrev 2022-06-10 14:46:22 följande:
    Plussade idag på Bim.
    Mens den 12 maj
    Hade ägglossning 27-28 maj.
    Så BF runt den 16 feb 2023.

Är totalt överlycklig , men livrädd. Då vi fick MA i feb, efter 1 års försök.
    Fick reda på ma på kub testet. Kom som en chock! Va då i v 13 och fostret hade slutat växa i v 7. Hade alla symtom kvar.. så misstänkte absolut ingenting.

Vi har tre barn sedan innan. Och förhoppningsvis 4 i Februari Hjärta

Har bara en äggledare kvar samt haft cystor på den andra som jag har opererat bort vid 2 tillfällen. Så finns ju lite "rester" kvar på äggledaren. Första barnet tog över 2,5 år att bli till. De två andra gick snabbare ;) 

Håller tummar och tår att de går vägen denna gång.
    Tårarna bara sprutade efter att + kom fram. Gjorde även ett digitalt test som visade 1-2. Hjärta

Har "växtvärk" i tjej magen och mår lite illa. Trött och lite ont i brösten.
    Men alla symtom är välkomna, bara den lilla får stanna och mår bra!

Köpte en fertilitetsmonitor efter MA, tycker den har hjälpt mig att "lära känna kroppen" 

Håller tummarna för alla nu Hjärta
    Åh vad glad jag blev av ditt inlägg! Håller tummarna att allt ska gå som ni vill den här gången! Heja er! Hjärta
  • Anonym (MammaMia)
    19977 skrev 2022-06-10 17:44:44 följande:
    Åh vad glad jag blev av ditt inlägg! Håller tummarna att allt ska gå som ni vill den här gången! Heja er! Hjärta
    Tack snälla du. Stort grattis till er. ?? Håller tummar o tår att de ska gå bra för oss alla. ??
  • Anonym (M)

Fick gravid på stickan i måndags. Trodde ej jag va gravid. Hade mf i vecka 10 i april. Har inte ens försökt nått sen dess mer än "vanligt" sex. ???? Innan mf försökte vi 7 månader. Vi har ett barn sen tidigare. Även innan han hade vi mf. 
    Men så orolig nu då jag har bruna & rosa flytningar till & från. Precis så som förra missfallet började. ???? har ej läst allt än men har ni nån fb grupp? ????

Svar på tråden BF FEBRUARI 2023