19977 skrev 2022-07-06 18:54:48 följande:
Innan jag blev gravid var jag säker på att det blir abort om fostret har trisomi 13, 18 eller 21. Jag tror fortfarande det (speciellt trisomi 13 och 18) men jag tror det hade blivit lite knivigare att göra valet om det visar sig vara 21. Men jag tror ändå att vi kommer välja att göra abort, jag känner mig inte beredd att eventuellt behöva gå igenom ett liv med ett barn som kanske får mycket besvär när jag faktiskt kan göra valet att avstå innan det är fött, å andra sidan kan väl trisomi 21 utspela sig i många olika allvarlighetsgrader eller vad man kallar det. Men som det ser ut just nu innan vi fått resultat så blir det nog abort isåfall tyvärr. Men skulle vi bli med barn igen och det också visar på trisomi 21 så tror jag att jag hade accepterat mitt öde och behållt det hehe.
Jag gör NIPT privat på tisdag. Svaret ska komma inom 10 dagar. Nervöst. Är 39 år så risken är ju lite högre.
Vid trisomi 13 och 18 avbryter vi, känns inte som att barnet får ett värdigt eller livsdugligt liv om hen ens överlever till förlossningen, vill inte att ett barn ska leva med smärta och ångest.
Downs är vi mer osäkra med. Har mött flera med Downs som har superfina liv och som typ gått i specialklass and that's it vad gäller "problem" (förstå mig rätt) - de är dessutom underbara personligheter och ofta extremt kärleksfulla, fina människor som skapar sig en meningsfull tillvaro och värdigt liv. Men vet också att de kan ha riktigt allvarliga hjärtproblem om det vill sig illa, och kombi-diagnoser. Glömmer aldrig ett reportage jag såg om en kille med Downs som dessutom hade autism och fick vredesutbrott och målade väggarna med sin avföring, han kunde inte kommunicera och verkade plågad. Hans mamma var vid bristningsgränsen. För mig är inte det ett värdigt eller smärtfritt liv för ett barn. Man vet ju aldrig hur ens ofödda barn kommer bli men finns det minsta aning om att de inte får ett fullgott och meningsfullt liv så blir jag tveksam. Vill inte att barn ska leva med smärta, inte kunna uttrycka det, inte typ kunna andas själv och sånt.
Hoppas det går bra för alla här :)