• Blåbärsskogen

BF FEBRUARI 2023

Hittar ingen tråd för oss som har bf i februari så jag startar väl en! Hoppas att det trillar in mer folk här och att vi kan följas åt :D
    Jag plussade på sticka igår och på digitalt idag. Det här blir första barnet för både mig och min sambo och det känns så himla pirrigt och kul! Mitt bf blir cirka den 2 februari. 

• Svar på tråden BF FEBRUARI 2023
  • SofieFia1980

Idag har jag gjort mitt första ultraljud! Förra gången jag var gravid och gjorde ultraljud slog inte hjärtat, vilket gjorde mig nervös inför dagens besök. Allt såg bra ut! Förlossningsdatumet förskjuts framåt ett par dagar till den 25:e februari. Jag slapp göra ett vaginalt ultraljud, istället gjorde läkaren ett utanpå magen. Jag är i vecka 7+4 idag och är så glad!

• 19977
    SofieFia1980 skrev 2022-07-14 15:33:12 följande:

Idag har jag gjort mitt första ultraljud! Förra gången jag var gravid och gjorde ultraljud slog inte hjärtat, vilket gjorde mig nervös inför dagens besök. Allt såg bra ut! Förlossningsdatumet förskjuts framåt ett par dagar till den 25:e februari. Jag slapp göra ett vaginalt ultraljud, istället gjorde läkaren ett utanpå magen. Jag är i vecka 7+4 idag och är så glad!

Åh grattis! Vad kul! Hjärta Jag ska göra NIPT på måndag förhoppningsvis om graviditeten är tillräckligt långt gången då och om det visar några hjärtslag!
  • KNAS2
    SofieFia1980 skrev 2022-07-14 15:33:12 följande:

Vad härligt!! Förstår att det var en lättnad att se hjärtat :) 
    jag ska på inskrivningsstal imorgon v. 10+2 
    antar att vi kommer boka in KUB då, vill ha det så snart som möjligt. Lite för att Verkligen veta att det är någonting som växer, också för att vi vill kunna berätta för svärföräldrarna när vi ses i sommar (bor superlång ifrån varandra så vi ses inte så ofta). 
  • Anonym (6 barnet :))

Hittade denna tråden idag. Så spännande. Jag är oxå gravid och enligt app så är bebis beräknad 16 feb 2023. Detta blir mitt 6 barn om allt går vägen vill säga. Gjort ett tidigt ultraljud 5 juli. Då såg allt bra ut. jag mår väldigt dåligt från och flll. Men det är det värt så länge knytet växer som det ska :) mår illa dagligen i stort sett spyr i princip varje dag. 1-3 gånger. Det kan vara ganska jobbigt. oftast när jag har ätit. Är väldigt trött oxå. men det tillhör. 
    Mitt yngsta barn är 7 år. Så det är ett tag sen jag var gravid. minns Inte att jag mådde så här ? Meb man glömmer snabbt. 

jag har 4 töser och en pojke från innan. jag är 37 år snart 38 så är dock lite äldre. Men det ska bli spännande ändå. Mina andra barn är väldigt täta så ska bli spännande att få njuta av bara en bebis eller hur man ska säga och att mina andra barn är lite större och kan vara mer delaktiga :) den 7 augusti ska jag göra nipt test då jag blev erbjuden det pga min ålder  Jag tackade ja.  Men Tänkte fråga om någon vet. Gör man ultraljud innan man tar provet ? 

vill juh så gärna bara se om knytet har vuxit sen sist. 

oj långt inlägg. 

sen vet jag inte hur man svarar på inlägg här i detta om någon skulle svara mig ? 

anvöder endast mobilen  har en iphone om det har någon betydelse ? 

ifall någon vet hur jag ska svara ????  

jag vill vara anonym ett tag hoppas det är okej ? 

• 19977
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-07-14 22:51:38 följande:

Hittade denna tråden idag. Så spännande. Jag är oxå gravid och enligt app så är bebis beräknad 16 feb 2023. Detta blir mitt 6 barn om allt går vägen vill säga. Gjort ett tidigt ultraljud 5 juli. Då såg allt bra ut. jag mår väldigt dåligt från och flll. Men det är det värt så länge knytet växer som det ska :) mår illa dagligen i stort sett spyr i princip varje dag. 1-3 gånger. Det kan vara ganska jobbigt. oftast när jag har ätit. Är väldigt trött oxå. men det tillhör. 
    Mitt yngsta barn är 7 år. Så det är ett tag sen jag var gravid. minns Inte att jag mådde så här ? Meb man glömmer snabbt. 

jag har 4 töser och en pojke från innan. jag är 37 år snart 38 så är dock lite äldre. Men det ska bli spännande ändå. Mina andra barn är väldigt täta så ska bli spännande att få njuta av bara en bebis eller hur man ska säga och att mina andra barn är lite större och kan vara mer delaktiga :) den 7 augusti ska jag göra nipt test då jag blev erbjuden det pga min ålder  Jag tackade ja.  Men Tänkte fråga om någon vet. Gör man ultraljud innan man tar provet ? 

vill juh så gärna bara se om knytet har vuxit sen sist. 

oj långt inlägg. 

sen vet jag inte hur man svarar på inlägg här i detta om någon skulle svara mig ? 

anvöder endast mobilen  har en iphone om det har någon betydelse ? 

ifall någon vet hur jag ska svara ????  

jag vill vara anonym ett tag hoppas det är okej ? 

Hej! Välkommen hit och grattis till din sjätte! För att svara på någons inlägg så klickar du uppe till höger i personens inlägg, på ett kugghjul, sedan dyker en text upp ?Citera? och så kan du citera andras inlägg. Dock har familjeliv lite tekniska problem ibland så det funkar inte alltid att citera.

Spännande med NIPT! Jag har bokat NIPT privat på måndag och då ingår ett såkallat viabilitetsultraljud (för att kolla så det är ett hjärtslag, samt endast ett foster), ser det OK ut så går man vidare och gör blodprovet och skickar vidare det för analys. Men om jag har förstått det rätt så ingår inte alltid ett ultraljud på dessa besök beroende på vilken klinik man går till. Enligt min barnmorska så ska man dock göra ett snabbt viabilitetsultraljud först dock för att se så det faktiskt lever något därinne så det ens är någon idé att ta ett blodprov sen. Samt att det endast är ett foster för annars får man inget trovärdigt resultat av blodprovet.
    19977 skrev 2022-07-15 06:56:02 följande:
    Hej! Välkommen hit och grattis till din sjätte! För att svara på någons inlägg så klickar du uppe till höger i personens inlägg, på ett kugghjul, sedan dyker en text upp ?Citera? och så kan du citera andras inlägg. Dock har familjeliv lite tekniska problem ibland så det funkar inte alltid att citera.

Spännande med NIPT! Jag har bokat NIPT privat på måndag och då ingår ett såkallat viabilitetsultraljud (för att kolla så det är ett hjärtslag, samt endast ett foster), ser det OK ut så går man vidare och gör blodprovet och skickar vidare det för analys. Men om jag har förstått det rätt så ingår inte alltid ett ultraljud på dessa besök beroende på vilken klinik man går till. Enligt min barnmorska så ska man dock göra ett snabbt viabilitetsultraljud först dock för att se så det faktiskt lever något därinne så det ens är någon idé att ta ett blodprov sen. Samt att det endast är ett foster för annars får man inget trovärdigt resultat av blodprovet.

Tack så mycket :) 
    tack för du svarade. då får jag se helt enkelt om dom gör det innan. Men logiskt sätt borde dom kolla iallafall så fostret lever :) 

när ska du göra ditt nipt?hur långt tid tar den innan man får svar ? vet du det. 

jag gjorde juh ett i vecka 7+4 så då såg man ett foster iallafall  för hade det varit två hade dom väl sett det redan då ? 

jag hoppas knytet lever och växer som det ska. Men tänker så länge jag har symtom så borde det väl vara att det lever ? 

är Detta ditt första barn ? vilkwn veckan är du i? 

• 19977
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-07-15 10:05:29 följande:

Tack så mycket :) 
    tack för du svarade. då får jag se helt enkelt om dom gör det innan. Men logiskt sätt borde dom kolla iallafall så fostret lever :) 

när ska du göra ditt nipt?hur långt tid tar den innan man får svar ? vet du det. 

jag gjorde juh ett i vecka 7+4 så då såg man ett foster iallafall  för hade det varit två hade dom väl sett det redan då ? 

jag hoppas knytet lever och växer som det ska. Men tänker så länge jag har symtom så borde det väl vara att det lever ? 

är Detta ditt första barn ? vilkwn veckan är du i? 

Jag ska göra NIPT om 3 dagar, då är jag i vecka 10+3 enligt min BM. Det ska ta upp till 10 arbetsdagar för att få svar, men får säkert svar tidigare hehe. Tycker man brukar få svar snabbt inom den privata vården iaf (som denna klinik är).

Jaha men vad bra att du gjort ultraljud redan, dom borde definitivt ha sett alla foster i vecka 7+4, kan man se ett foster/embryo så borde man ju kunna se alla som finns där inne tänker jag. Och det är ju ett väldigt gott tecken att ha sett hjärtslag redan även om det var tidigt, risken för missfall minskar ju markant om man kunnat konstatera hjärtslag! Skrattande

Ja detta är mitt första barn! Är i vecka 11 nu precis! Kommer vara så nervös innan ultraljudet, har i princip inga symptom så är rädd att det ska vara missed abortion av den anledningen typ.

19977 skrev 2022-07-15 20:52:28 följande:

Jag ska göra NIPT om 3 dagar, då är jag i vecka 10+3 enligt min BM. Det ska ta upp till 10 arbetsdagar för att få svar, men får säkert svar tidigare hehe. Tycker man brukar få svar snabbt inom den privata vården iaf (som denna klinik är).

Jaha men vad bra att du gjort ultraljud redan, dom borde definitivt ha sett alla foster i vecka 7+4, kan man se ett foster/embryo så borde man ju kunna se alla som finns där inne tänker jag. Och det är ju ett väldigt gott tecken att ha sett hjärtslag redan även om det var tidigt, risken för missfall minskar ju markant om man kunnat konstatera hjärtslag! Skrattande

Ja detta är mitt första barn! Är i vecka 11 nu precis! Kommer vara så nervös innan ultraljudet, har i princip inga symptom så är rädd att det ska vara missed abortion av den anledningen typ.

Spännande med första barnet :) 
    och spännande med nipt eller vad man ska säga. 

ja hon sa att missfall risken ökat väldigt mycket när man ser det då jag var inne. hon sa att man ser stor livsglädje typ. Så det känns bra. Men vill ha massor av symtom för tänker då är det mer säkrare. Men det kanske det inte är ? Förstår du känner oro. Men hoppas att det inte är någon fara. Jag vet min sista graviditet med min pojke. Kände jag inga direkta symtom spydde två gånger och mensen var borta och sen var jag trött bara. Så vet jag var väldigt orolig då oxå. Men föddes och är idag 7 år. Mina andra fyra graviditeter mådde jag mycket illa och spydde från och till och det var töser. 4 stycken. Så kanske hade med det att göra ? Du kanske har en liten pojke i magen? Jag vet inte om det kan stämma? 
    får se om det är så med denna. Eftersom jag spyr ocb mår väldigt illa. Så tänker jag att jag väntar en tös. Får se sen om det stämmer. O isåfall tänker jag att jag får mer hormoner med töser än pojkar. 

dock är det andra dagen nu när jag inte spyr. Så dum som man är blir man nojig och tänker att den inte lever ????. 

vill bara magen ska växa och bebis och man kan känna den röra sig. Dock dröjer det ett tag till innan man känner deb. Magen är dock väldigt svullen. Men det är la alla tarmar och så. 

jobbigt för dig att inte ha så mycket symtom  Man blir juh sååå nojig då. Fast man kanske inte behöver bli det. 

hoppas nipt testet går bra och ni får svaret snabbare. 

• 19977
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-07-16 18:33:10 följande:

Spännande med första barnet :) 
    och spännande med nipt eller vad man ska säga. 

ja hon sa att missfall risken ökat väldigt mycket när man ser det då jag var inne. hon sa att man ser stor livsglädje typ. Så det känns bra. Men vill ha massor av symtom för tänker då är det mer säkrare. Men det kanske det inte är ? Förstår du känner oro. Men hoppas att det inte är någon fara. Jag vet min sista graviditet med min pojke. Kände jag inga direkta symtom spydde två gånger och mensen var borta och sen var jag trött bara. Så vet jag var väldigt orolig då oxå. Men föddes och är idag 7 år. Mina andra fyra graviditeter mådde jag mycket illa och spydde från och till och det var töser. 4 stycken. Så kanske hade med det att göra ? Du kanske har en liten pojke i magen? Jag vet inte om det kan stämma? 
    får se om det är så med denna. Eftersom jag spyr ocb mår väldigt illa. Så tänker jag att jag väntar en tös. Får se sen om det stämmer. O isåfall tänker jag att jag får mer hormoner med töser än pojkar. 

dock är det andra dagen nu när jag inte spyr. Så dum som man är blir man nojig och tänker att den inte lever ????. 

vill bara magen ska växa och bebis och man kan känna den röra sig. Dock dröjer det ett tag till innan man känner deb. Magen är dock väldigt svullen. Men det är la alla tarmar och så. 

jobbigt för dig att inte ha så mycket symtom  Man blir juh sååå nojig då. Fast man kanske inte behöver bli det. 

hoppas nipt testet går bra och ni får svaret snabbare. 

Jag har också hört den teorin angående illamående och att det ska vara en tjej, av många. Dock blir jag ganska provocerad av det påståendet, flickor blir liksom nedvärderade redan när dom ligger i livmodern? Som om flickor är det ?värre? könet. Men ja jag har hört den av många runtomkring faktiskt. Har dock vänner och bekanta som mått mycket sämre när dom väntat pojkar jämfört med sina flickor, min mamma t.ex.. Så det är ju inget kvitto på vilket kön det blir. Men har en annan bekant som säger att ?blir man ful och mår dåligt så är det en flicka för flickan tar mammans skönhet? haha men det där är bara gamla skrönor enligt mig.

Jag tror oftast att de som hörs är de gravida som mått skit, vi som inte har så mycket symptom klagar ju inte och då hörs vi inte. Så funkar ju människor i de flesta situationer, man hör oftast det dåliga, därför tror man ju att man SKA må skit när man är gravid och blir orolig för att man mår bra istället. Obestämd Men jag har även läst att risken för missfall är LÄGRE för de som har symptom på illamående, vilket också skrämmer upp en lite.

Åh ja jag håller med dig om att man vill få känna fostrets rörelser så snart som möjligt så kan man känna sig lite lugnare!!! Tack så mycket, nu är det bara en dag kvar till NIPT, börjar bli nervös nu?

• anviva

Hej allihopa! Kul att det är fler som joinat i tråden Glad  Jag börjar närma mig att gå in i vecka 12 snart. Är just nu mer exakt i v 10+5 så på tisdag är det 11+0 och då börjar ju vecka 12 "officiellt". Vi väntar dock till 12+0 innan vi börjar berätta för familj. Hittills vet bara en av mina närmsta vänner som dessutom är barnmorska, så det har varit skönt att ha någon att bolla tankar och symptom med Glad

Det är många som skriver om kub och nipt och jag undrar om det finns någon som inte kommer göra testerna? I den region jag bor är tyvärr fosterdiagnostiken stängd på sommaren pga personalbrist så om jag vill göra det måste jag ta mig till en annan region och dessutom hitta en privat mottagning som har avtal med min region för att jag inte ska behöva betala själv. Känns så himla bökigt. Eftersom jag är rätt ung (29 år) och inte har några kromosomavvikelser i släkten så är risken så otroligt liten att något skulle vara avvikande med fostret att jag funderar på att strunta i det. Hade det inte varit sommarstängt i min region hade jag ju gjort det men då mest för att det är något som erbjuds och det är ju alltid trevligt med ett till ultraljud, typ :)
    Kan också lägga till att jag var på tidigt ultraljud för en vecka sen och såg ett foster med tickande hjärta och som övade på att röra på sig :)

Hur hade ni tänkt? Och som sagt, är det någon som inte kommer göra kub? 

Svar på tråden BF FEBRUARI 2023