FredrikLiksom skrev 2023-10-03 20:55:32 följande:
Ja det är väl så. Men jag avskyr vad backandet gör med självkänslan. Det Bryter ned mer än framsteget byggt upp.
Jag vet inte vad rastlösheten kommer ifrån. Jag vet inte heller om jag har en grundtrygghet. Jag är trygg i mig själv, att jag reder mig bäst själv utan hjälp. Men det tyder väl mer på att grundtryggheten saknas antar jag. Även om jag tycker mig ha gagnats av att vara så självgående.
Rastlösheten har jag nog alltid haft. Hjärnan behövde stimulans långt innan smartphones dök upp. Ett av mina barn säger att jag har adhd men det är jag ganska säker på att jag inte har. Jag tror faktiskt inte jag har någon diagnos alls. Jag har misstänkt det många gånger men insett att dessa egenskaper inte begränsar mig utan snarare lyfter mig. Och jag är av åsikten att diagnoser ska innebära problem för individen annars är det bara personlighetsdrag.
Hängmattan har jag inte ro till. Eller jo, om jag får läsa en bok. Hjärnan behöver äta.
Jag tror mycket på det du säger om det enkla och basala. Jag tror vi skulle må bäst av att bo i skogen och att alla sysslor var skitjobbiga. Typ laga mat över öppen eld och sånt. Jag tror det hade varit bra för mig.
Men jag Måste försörja min familj så det kan nog inte bli av än. Men visst, man behöver inte vara så extrem. Man kan, som jag skrev till Eurydike, kratta löv.
Hur tänker du om dig själv? Vad brottas du med?
Kanske att du kan lära dig att ta mindre steg och stanna upp oftare tills trygghetsreviret har väst. Ibland gå tillbaka helt frivilligt och inspektera det och tryggt ta ett par kliv igen.
Fast uppenbarligen har du ju rett dig själv riktigt bra, du har arbete, di har familj och du reflekterar över existensen.
Nå men då är det säkert ett personlighetsdrag som du skrev och inte någon funktionsnedsättning eller så. Då tycker du helst om att ta det lugnt på aktivt vis.
Precis, just det där har jag hemfallit åt många gånger. Det enkla, det primitiva. Fast det är ju lätt för mig som inte har någon egen familj att tänka på.
Nå, inte något speciellt väl. Jag bor i en stad sedan länge, fast jag inte är hemma härifrån. Jag trivs bra på många vis, men samtidigt längtar jag ofta hem varifrån jag kommer och dit far jag så ofta det går. Staden innehåller så mycket folk, så mycket ljud, så mycket sådant som jag har svårt att filtrera till en bakgrund. Så har jag haft ett eller ett par krampanfall och slagit mig, varit på sjukhus och väntar på svar vad det kan vara, lite läskigt. Sökt in till utbildningar för att man väl måste skaffa ett yrke. På plussidan ska jag segla till Island så fort jag får tid.
Undrar vad jaget egentligen är, förutom en upplevelse. Får man frågan vem man är svarar man med olika egenskaper. Är jaget samlade egenskaper? Snart midnatt, god natt så länge!