Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här samlas alla nattugglor!

Stooler skrev 2023-07-18 17:18:49 följande:
    Finlandssvenska! Världens vackraste svenska dialekt! Flört

Huppare, lippis och halare har alla anknytning till klädesplagg. Huvtröja, keps och overall!

Bykpinne=klädnypa, Bygel=galge, Stöpsel=Stickkontakt

De 2 översta har jag ingen aning om...men poppar kanske betyder "exploderar"?
    Tack så mycket!

Precis så, du hade många rätt. Buntarna på farmarna var för långa betyder att benen på jeansen var för långa. Den poppar betyder att det bränns, om spisplattor och dylikt, så du var nära där. Jag är klart imponerad! Säkert finns det lokala Sverigesvenska ord jag inte känner till. 

Ett litet avslut bara, som jag tror kan vara svårt: "Var det inte den där poligubben som de förde till butkan? Nä, han hade ju ludiskuffare."
    Eurydike skrev 2023-07-19 18:19:06 följande:
    Jag blev så nyfiken på vad en bykpinne var att jag googlade det och då kom några av de andra orden upp. Därför blev jag diskad redan innan jag hann gissa på något, men ni andra var väldigt duktiga måste jag säga 👏 Kul att lära sig nya ord! 🤩
    Du får vara med ändå, det finns ju nog många fler exempel, som att paja som betyder klappa, rosk som betyder skräp och så vidare, förutom alla direkta finska ord som ofta används, beroende på ort. Läcker glass på din bild!
    Aniiee skrev 2023-07-19 21:39:26 följande:
    Jag blev lite inspirerad av dina inlägg och funderade på ord jag själv använder som inte direkt ingår i rikssvenskan, men de flesta jag kommer på ingår inte i någon form av svenska så det gills kanske inte direkt. 
    Vad trevligt! Det finns nog en hel del lokala Sverigesvenska ord som jag skulle kunna gissa fel på, det finns ju många dialekter och speciellt de Sydsvenska dialekterna har jag inte väldigt lite koll på, och då har jag nog redan som det är begränsad koll. Inte gör det ju så mycket om de ord du använder inte är officiella. Nu ska jag dyka in i duschen och sedan ner i sängen, vi ses!
    Aniiee skrev 2023-07-19 22:25:08 följande:
    Ok, kör i vind! Här är några ord som jag använder ofta som du och andra som ids kan gissa på. Det kanske blir extra intressant då jag har bokstavligen har 140 mil mellan mina svenska ursprung.

Söderifrån:
    Uga
    Däka
    Lase
    Hia sig/dig
    (känna sig) Kulen
    Asa (något)
    Eina/Enna
    Glamma (Här glammas det)

Norrifrån:
    Doppa
    He
    Ids (som jag faktiskt använder hyfsat ofta även här på forumet. Som synes...)
    Seka (måste du seka så?)
    Snåttra/snåttren
    Oslög
    Körrgårn
    Djupränt

Sen har jag några ord som jag använder från andra språk också exempelvis:
    Sajtlavina
    Palacsinta
    Imoto
    Ototo
    Nii-chan
    Nee-chan
    Söderifrån
    Uga, verb som betyder att göra något veckovis
    Däka, att dika eller att täcka över
    Lase, glas eller tyg
    Hia sig/dig, hålla sig eller vänta
    Kulen, känna sig frusen
    Asa, dra
    Eina/enna, kämpa/kämpa på eller vidare
    Glamma, kalasa, festa, tjo och tjim

Norrifrån
    Doppa, bullar till kaffet
    He, det
    Idas, orka
    Seka, stöka
    Snåttra, prata och babbla
    Oslög, oslug eller långsam
    Körrgårn, kyrkogård
    Djupränt, dal eller att man har sjunkit ner i något

Från andra språk
    Sajtlavina, samiska och betyder snål
    Palacsinta, rumänska och betyder bok
    Imoto, japanska och betyder en kombination av iPhone och Motorola
    Ototo, japanska och betyder uttag
    Nii-chan, japanska och betyder fru Chan
    Nee-chan, japanska och betyder herr Chan
    Aniiee skrev 2023-07-20 19:32:54 följande:
    Några rätt/halvrätt. Ska jag avslöja de/allt, eller väntar vi på att fler gissar? Eller vill du ha lite ledtrådar? 
    Bara några? Då lämnar jag tråden i protest! Nej då, jag skojade bara, du får bestämma, fast för min del får du gärna berätta. För jag tror det kan bli svårt att komma på mer korrekta svar.
    Aniiee skrev 2023-07-21 10:50:29 följande:

Ok, här är svaren:

Söderifrån:
    Uga - ungefär som vi idag använder tjej, framför allt om unga vuxna
    Däka - flicka
    Lase - trasa
    Hia sig/dig - lugna ner sig/dig
    (känna sig) Kulen - känna sig olustig
    Asa (något) - släpa
    Eina/Enna - En (Det var eina redig skopa, den)
    Glamma (Här glammas det) - prata, tala
    Norrifrån:
    Doppa - fikabröd
    He - Ställa/sätta/lägga osv (He den på bordet)
    Ids (som jag faktiskt använder hyfsat ofta även här på forumet. Som synes...) - orkar/vill/har lust
    Seka (måste du seka så?) - vara lånsam
    Snåttra/snåttren - Hjortron
    Oslög - Klantig/klumpig/oförsiktig
    Körrgårn - Kyrkogården
    Djupränt - mycket, lös snö (Här var det djupränt - här är så mycket och lös snö att man sjunker ner i den)
    Sen har jag några ord som jag använder från andra språk också exempelvis:
    Sajtlavina - ungerska, betyder ostlavin/massor med (riven) ost
    Palacsinta - ungerska, pannkakor (eller en efterrätt med pannkaksbas)
    Imoto - japanska, lillasyster
    Ototo - japanska, lillebror
    Nii-chan - japanska, storebror med "gullig"/familjär konnotation 
    Nee-chan - japanska, storasyster med "gullig"/familjär konnotation 

Fun fact, jag blev snabbt omdöpt till Ani-chan i skolan i Tokyo. Ani är, förutom ytterligare en bastardisering av mitt namn, också ett ord för äldre bror.
    Intressant, vissa var ju rätt, vissa var ju helt fel och de andra språken kan jag inte alls, kan bara tre språk. Där finns ju lite nytt att lägga till ordlistan vid behov!
    Tyra myra skrev 2023-07-25 00:08:02 följande:
    Har alltid älskat att resa med tåg, Helst långa resor där man får tillfälle att möta människor man annars aldrig skulle ha mött. Det enda gemensamma man har är att man är på väg mot något,

Som barn åkte jag några gånger natt tåg till mina morföräldrar, jäklar så spännande det varGlad
    Nattåg var spännande när man var liten, åkte tur och retur. Fanns mycket att göra, titta ut genom fönster, gå i olika vagnar. Vi ville gå av på olika hållplatser och titta, men det fick vi inte då vi kunde ha missat att kliva på igen i tid. Spela lite spel i kupén och så.
    FredrikLiksom skrev 2023-07-27 21:23:39 följande:

Ja och idag var det typ hösttemperatur. Men det är ok. Även om jag skulle vilja ha några dagars värmebölja faktiskt.

Gärna med mycket sol, ett litet tag, innan hösten kommer då vinkeln mot solen ökar. Fast då är jag tillbaka i staden igen, tills vidare åtminstone. Nästa månad är det min födelsedag och forneldarnas natt också. Med hösten kommer mörkret, kommer tystnaden, kommer stormarna, kommer regnen. Septembers elegiska dofter, frisk oktober i håret. Gillar du höst?
    FredrikLiksom skrev 2023-07-27 21:51:15 följande:

Ja jag gillar nog höst. Men jag är lite splittrad. Jag älskar sommaren för man slipper jacka och mössa och att det är ljust på morgonen men samtidigt så tycker jag det är lite skönt när det blir lite mer chill och lugnare på gator och torg. 

Men jag skulle gärna göra som Stooler och testa livet i varmare länder.

Så är det ju oftast. Kanske att du får tillfälle någon gång att jämföra. Det har säkert sin tjusning och jag tror att solen gör gott. Men årstidernas växlingar är fina med sina faser. 
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!