• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • FredrikLiksom

Det är inte ens tidig morgon och jag har redan vaknat. Andra natten i rad. Jag som sov så himla gott.

Ville bara böla lite.

• Eurydike
    FredrikLiksom skrev 2022-11-30 02:55:17 följande:

Det är inte ens tidig morgon och jag har redan vaknat. Andra natten i rad. Jag som sov så himla gott.

Ville bara böla lite.

Fy vad trist! Andra natten i rad också 😔 Hoppas verkligen du sover bättre i natt! Håller tummarna för det 👍

*Räcker dig en näsduk.*
  • FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2022-11-30 09:36:26 följande:
    Fy vad trist! Andra natten i rad också 😔 Hoppas verkligen du sover bättre i natt! Håller tummarna för det 👍

*Räcker dig en näsduk.*
    Tack! Nu känns det bättre.
  • Funderar81
    Stooler skrev 2022-11-29 23:37:50 följande:
    Jag har bott utanför Sverige i ganska många år totalt sett i livet och har väl längtat "hem" då och då. Men som landet utvecklats de senaste 8-10 åren så har den längtan försvunnit och i viss mån ersatts med sorg...
    ja, vad tusan hände plötsligt
  • kokosnötmjölk
    Stooler skrev 2022-11-29 22:37:57 följande:
    Definitivt "KAM"!

Wikipedia:
    Ursprunget i uttrycket dra alla över en kam ligger i tyskans alles über einen Kamm scheren och det finns även en motsvarighet på danska: skære alle over en kam, Scheren betyder klippa och ordet används i samband med hårklippning och fårklippning.
    Eurydike skrev 2022-11-29 22:45:37 följande:
    Det var jag som var otydlig! Jag menade att den andra versionen skulle vara som en rättelse av den första, som jag ansåg vara felaktig. Håller alltså med Stooler! 🤭 Ledsen om jag krånglade till det ännu mer 😅
    Ah, nu är jag med! Tack 😄
    Haha, då är jag definitivt en av de som sagt (säger) fel, dvs kant istället för kam. Det uttrycket blir ju för övrigt roligt direktöversatt till engelska ("pull everyone over a comb") 😆🤣 

Det finns fördelar med att tala flera språk dagligen men en klar nackdel är det här med uttryck och ordspråk. Det kan bli lite hur som helst och det är sällan man (i alla fall jag) märker det själv om inte någon påpekar det. Men oftast leder det bara till en del skratt 😊
  • kokosnötmjölk

Har haft två bra nätter i rad varav natten till idag får ses som näst intill exemplarisk. Det är inte ofta en får säga det! 😄😊😁 Men nu har jag nog gett upp på sömn inatt... är på tok för upprörd och arg efter några saker som hänt under dagen så det är helt omöjligt att komma till ro. Jag ser hur det låter och jag vet att det inte är bra att påverkas så mycket av saker som händer runtomkring en. Men det brukar inte vara så här extremt. Siktar i alla fall på att få några timmars vila inatt och så blir det nya tag med sömnen imorgon 😴💤🥱

• Eurydike
    Stooler skrev 2022-11-29 23:37:50 följande:
    Flyttade ned hit i Juli förra året efter 6 år hemma, men ogillar vinterkylan, avskyr verkligen vintermörkret och likaså svenska politiker generellt. Lever väldigt bra här, låga omkostnader, varmt och skönt året om. På långa vägar, inte alls lika mycket mörker och inga Svenska politiker inom synhåll!

Jag har bott utanför Sverige i ganska många år totalt sett i livet och har väl längtat "hem" då och då. Men som landet utvecklats de senaste 8-10 åren så har den längtan försvunnit och i viss mån ersatts med sorg...
    Aha! Förstår ditt val att flytta! Vintermörkret och kylan kan vara väldigt tärande och låga omkostnader och varmt och skönt året om låter verkligen lockande ☀️ Själv är jag också en flyttfågel, fast inom landets gränser. De senaste femton åren har jag flyttat åtta gånger. Jag har bott i Götaland, Svealand och Norrland. I stora och små städer. Ibland är det en utbildning som lockat och ibland har jag flytt från saker 🦅
  • Eurydike
    kokosnötmjölk skrev 2022-11-30 23:34:51 följande:
    Eurydike skrev 2022-11-29 22:45:37 följande:
    Det var jag som var otydlig! Jag menade att den andra versionen skulle vara som en rättelse av den första, som jag ansåg vara felaktig. Håller alltså med Stooler! 🤭 Ledsen om jag krånglade till det ännu mer 😅
    Ah, nu är jag med! Tack 😄
    Haha, då är jag definitivt en av de som sagt (säger) fel, dvs kant istället för kam. Det uttrycket blir ju för övrigt roligt direktöversatt till engelska ("pull everyone over a comb") 😆🤣 

Det finns fördelar med att tala flera språk dagligen men en klar nackdel är det här med uttryck och ordspråk. Det kan bli lite hur som helst och det är sällan man (i alla fall jag) märker det själv om inte någon påpekar det. Men oftast leder det bara till en del skratt 😊
    Så bra! Jag insåg när jag läste igenom inlägget att det bara var tydligt hur jag menade i mitt eget huvud, om ens där 😅 Haha, ja det finns verkligen många uttryck som blir lustiga när de direktöversätts 🤣 Förstår verkligen det! Jag tycker det är nog krångligt att hålla ordning på ett språk 🤔 Precis! Oftast blir det bara roligt! Jag gjorde bort mig många gånger när jag var på utbytesresa och skulle träna på engelska 😂
  • Eurydike
    kokosnötmjölk skrev 2022-11-30 23:41:00 följande:

Har haft två bra nätter i rad varav natten till idag får ses som näst intill exemplarisk. Det är inte ofta en får säga det! 😄😊😁 Men nu har jag nog gett upp på sömn inatt... är på tok för upprörd och arg efter några saker som hänt under dagen så det är helt omöjligt att komma till ro. Jag ser hur det låter och jag vet att det inte är bra att påverkas så mycket av saker som händer runtomkring en. Men det brukar inte vara så här extremt. Siktar i alla fall på att få några timmars vila inatt och så blir det nya tag med sömnen imorgon 😴💤🥱

Wohoo! Vad glad jag blir för din skull! Hoppas verkligen det fortsätter så, även om du misstänker att det inte kommer göra det 😃 Det är svårt att låta bli att påverkas av negativa saker som händer, även om man borde det. Håller, som alltid, tummarna för dig 🌔 Hur har det gått sedan dess?
  • Stooler
    Eurydike skrev 2022-12-01 19:10:06 följande:
    Aha! Förstår ditt val att flytta! Vintermörkret och kylan kan vara väldigt tärande och låga omkostnader och varmt och skönt året om låter verkligen lockande ☀️ Själv är jag också en flyttfågel, fast inom landets gränser. De senaste femton åren har jag flyttat åtta gånger. Jag har bott i Götaland, Svealand och Norrland. I stora och små städer. Ibland är det en utbildning som lockat och ibland har jag flytt från saker 🦅
    Klockan är 18:30 här och vi har fortfarande dagsljus även om solen nu passerat horisonten! De längre dagarna gör att mina sömnrutiner funkar mycket bättre. Ju närmare ekvatorn, ju mindre skillnad ljus/mörker.

Kul att träffa en till "nomad" förresten, Flyttade ofta inom Sverige som barn men aldrig över hela landet. I vuxen ålder så har jag haft förmånen att vara egenföretagare som konsult inom ett väldigt specifikt område.

Det enda kravet på boendet har alltid varit tillgången på bredband. Det har gjort att jag har flyttat dit jag velat få uppleva egentligen. Singel sedan ett antal år och mina "kids" är unga vuxna med egna liv så jag har bara mig själv att ta hand om! Solig
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!