• humlan00

Klumpfot, abort eller inte?

Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.

om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?

• Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?
  • Körsbärsdalen
    humlan00 skrev 2022-03-27 22:46:03 följande:
    Ta tag i dig själv än att kommentera sådär hemskt till någon. Skäms på dig.
    Vad menar du..? Är det inte sant enligt dig eller?
  • Anonym (...)
    Anonym (Hejsan) skrev 2022-03-27 22:32:10 följande:

Hej! 

jag gjorde ett sent avbrytandet förra året efter 4 års försök att bli gravid. I vecka 20 upptänktes avvikelser i hjärnan. det var det vidrigaste och mest inhumana jag gjort att ta beslutet att avsluta mitt barns liv. Men jag tänker att jag gjorde det som var minst fel efter dom  förutsättningar jag har. Mitt barn fick aldrig lida utan dog  till ljudet av mitt hjärta. Bry dig inte om vad folk skriver för skit här! Du ska ta beslutet efter hur ditt liv ser ut och vilka förutsättningar du har.  Vi mammor gör det som vi tror är bäst för våra barn, vilket beslut du än tar så ska du veta beslutet tog av ren kärlek till ditt barn. 

Ja men "avvikelser i hjärnan" (jag förutsätter att dessa var allvarliga eftersom de gick att se på RUL), är ju på en helt annan nivå än klumpfot och harmynthet som går att operera och behandla idag, så fint att det inte ens går att se att avvikelsen har funnits där under spädbarnsåret. 
  • Maya84
    Körsbärsdalen skrev 2022-03-27 22:49:58 följande:
    Vad menar du..? Är det inte sant enligt dig eller?
    Jaha, en till som tror att göra en abort är detsamma som att "döda"?

Trodde man lagt Bibeln eller någon annat medeltids-tänk bakom sig nu.

Om du anser att genomföra en abort är detsamma som att döda, alltså begå mord, så tycker jag att du borde stå utanför Sjukhusen och protestera mot alla mördare över hela landet, eller varför inte hela världen?

Sen kan du ju fråga dig själv varför abort är lagligt i Sverige, om det enligt dig själv är detsamma som mord.
    Svaret är nog att du gillar att slänga ur dig dynga, för du slipper ta konsekvenserna bakom din skärm.

Om man anser att det är fel att man gör abort för att man inte vill riskera att den ofödda kommer lida det minsta eller leva med svårigheter som på något sätt gör det svårt att leva ett nogurlunda normalt liv, så kan du ju plus alla andra här motivera varför man vill ta risken att ett barn inte kommer att på något sätt må bra under uppväxten? Motivera gärna varför man vill ta den risken med ett barn.

Och börja uttryck dig bättre än en fanatisk extremkristen som blandar ihop personliga känslor med sakliga argument.
  • Maya84
    Anonym (Håller med) skrev 2022-03-27 15:07:11 följande:

Absolut, men du kan inte veta detta. Ett barn med PEVA kan uppenbarligen må bra. Likaså ett dövt barn, ett barn med fyra fingrar på ena handen eller ett barn med läppspalt. 

Hur kan du veta att ditt barn inte skulle må bra?

humlan00 skrev 2022-03-27 14:28:26 följande:
    Varför skulle jag berätta det?vad skulle barn
    med den infon till?

Om barnet i framtiden står för samma val, och frågar dig - hur skulle du gjort?

Det handlar inte om att gissa sig till hurvida barnet skulle må bra eller inte, det handlar om att inte ta RISKEN att barnet faktiskt kan må dåligt.

Vissa vill tydligen ta den risken, men tack och lov så vill inte andra det. För barnets skull.

Den där sista frågan var så ogenomtänkt så det gjorde ont i ögonen att läsa
  • Anonym (Hejsan)
    Anonym (...) skrev 2022-03-27 23:03:10 följande:
    Ja men "avvikelser i hjärnan" (jag förutsätter att dessa var allvarliga eftersom de gick att se på RUL), är ju på en helt annan nivå än klumpfot och harmynthet som går att operera och behandla idag, så fint att det inte ens går att se att avvikelsen har funnits där under spädbarnsåret. 

På RUL kan man se mycket. Avvikelser var vattenskalle men efter obduktionen  visade sig att fostret hade
    ? dandy walker syndrom?.  

jo jag förstår att att det är på annan nivå och att det går Att åtgärda med operation. men all Lidande för barnet  och all lidande för familjen ? 
    det är lätt att ha massa åsikter när man själv inte står inför valet. 

• Körsbärsdalen
    Maya84 skrev 2022-03-28 00:52:10 följande:
    Jaha, en till som tror att göra en abort är detsamma som att "döda"?

Trodde man lagt Bibeln eller någon annat medeltids-tänk bakom sig nu.

Om du anser att genomföra en abort är detsamma som att döda, alltså begå mord, så tycker jag att du borde stå utanför Sjukhusen och protestera mot alla mördare över hela landet, eller varför inte hela världen?

Sen kan du ju fråga dig själv varför abort är lagligt i Sverige, om det enligt dig själv är detsamma som mord.
    Svaret är nog att du gillar att slänga ur dig dynga, för du slipper ta konsekvenserna bakom din skärm.

Om man anser att det är fel att man gör abort för att man inte vill riskera att den ofödda kommer lida det minsta eller leva med svårigheter som på något sätt gör det svårt att leva ett nogurlunda normalt liv, så kan du ju plus alla andra här motivera varför man vill ta risken att ett barn inte kommer att på något sätt må bra under uppväxten? Motivera gärna varför man vill ta den risken med ett barn.

Och börja uttryck dig bättre än en fanatisk extremkristen som blandar ihop personliga känslor med sakliga argument.
    I vecka 16 på ett friskt foster tycker jag det, borde inte vara lagligt annat än för allvarliga fel så sent. Att abort inte är mord är för att vi har bestämt det. Det som är abort här är mord i andra länder, och det som är abort i andra länder är mord här. T.ex. förfarandet att hålla en skalpell i slidöppningen när ett fullgånget foster föds ut är sett som mord här, men i andra länder är det abort. Många här skulle tycka att det var fullkomligt fel, oetiskt och barbariskt. Så tycker många andra om abort i vecka 16.
  • Körsbärsdalen
    Körsbärsdalen skrev 2022-03-28 06:35:54 följande:
    I vecka 16 på ett friskt foster tycker jag det, borde inte vara lagligt annat än för allvarliga fel så sent. Att abort inte är mord är för att vi har bestämt det. Det som är abort här är mord i andra länder, och det som är abort i andra länder är mord här. T.ex. förfarandet att hålla en skalpell i slidöppningen när ett fullgånget foster föds ut är sett som mord här, men i andra länder är det abort. Många här skulle tycka att det var fullkomligt fel, oetiskt och barbariskt. Så tycker många andra om abort i vecka 16.
    OCH inte för att vara den som är den, eller kanske, men vad gör en abort tror du? Den gör ju bokstavligt talat så fostret dör, inte sant? Och TS tycker ju då, rent krasst, att det är bättre att dö än att födas fullt frisk, men med PEVA som går att råda bot på.
  • humlan00
    Körsbärsdalen skrev 2022-03-28 06:44:03 följande:
    OCH inte för att vara den som är den, eller kanske, men vad gör en abort tror du? Den gör ju bokstavligt talat så fostret dör, inte sant? Och TS tycker ju då, rent krasst, att det är bättre att dö än att födas fullt frisk, men med PEVA som går att råda bot på.
    Peva är INTE att födas FULLT frisk!!!!
  • Körsbärsdalen
    humlan00 skrev 2022-03-28 08:45:28 följande:
    Självklart är det det, det är ett sen-fel på ena eller båda fötterna - INTE en sjukdom - som är fullt behandlingsbar. Barnet är på inget sätt SJUKT, på samma sätt som man inte är sjuk om man bryter ett ben.
  • Anonym (B)
    humlan00 skrev 2022-03-28 08:45:28 följande:
    Det är ingen idé att diskutera med fantatiska abortmotståndare eller med hycklare som anser att det är okej att göra abort om fostret är fult frisk oavsett anledning , men inte att göra abort isåfall fostret är inte friskt. 
Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?