Klumpfot, abort eller inte?
Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.
om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?
Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.
om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?
Enligt WIKI: ? Prognosen är god, de allra flesta barn med klumpfot utvecklas normalt efter behandlingen: de går, springer och hoppar som sina kamrater och har inte ont.?
Kära du!
Vilket tufft läge!
Avbrytande eller inte går ju aldrig att ge det rätta svaret på. Alla familjer har olika förutsättningar och omständigheter, olika historier i bagaget osv.
Vad du (och din ev partner) än landar i så kommer ni att göra det av kärlek till ert barn.
Lycka till!
Fast vad är normalt?
Du menar alltså att samma problem skulle du i ena fallet vara okej med att det tog tid från din son men i andra fallet inte. Förstår du vilken känsla det skulle ge ett barn som fick problem längre fram - att det hade tur som fick skadan eller problemet senare så mamma inte aborterade mig?
Nej. Om fostret hade riskerat allvarlig sjukdom, invaliditet, stort lidande, eller krävt ständig vård ja. Men klumpfot? Absolut inte.
För mig är det stor skillnad på att göra abort för att man av något skäl inte vill eller kan ha barn över huvet taget, och att, som TS, vilja ha barn men bara om barnet lever upp till hennes högt ställda krav på perfektion.
Det är inte abort som företeelse jag är emot (förenklat uttryck, för min relation till abort är mer komplicerad än så) utan rangordningen av människor där en människa som har en sned fot av TS inte ens anses värd att leva. Det är inställningen till funktionshinder jag reagerar starkt emot. Den liknar otäcka gamla teorier om rashygien/eugenik från en inte särskilt avlägsen tid där personer med funktionshinder skulle gömmas undan och oönskade individer tvångssteriliserades. Vi får aldrig glömma vad den rörelsen orsakade och aldrig låta den människosynen få en chans att komma tillbaka.
Kan förklara för dig, vi har varit på ultraljud och man misstänker att det är fel på fötterna på fostret.
men vet inte säkert för det är för litet för att fastställa det så vi har återbesök om två veckor.
Jag och min man funderade på hur vi skulle göra om det visade
sig vara fel på fötterna och jag skrev denna tråd.
Vi har nu bestämt oss att vi ska avbryta om fel på fötterna upptäcks på nästa ultraljud.
Vi vill inte ha ett barn med någon typ av funktionsnedsättning, vi vill leva ett gott liv med friska barn annars nöjer vi oss gott och väll med våran friska son vi har idag.
Är inget monster för att jag inte vill leva ett begränsat liv med läkarbesök och ett barn som har ont, behöver gipsa fötterna, ha skenor som stör å gör ont, som måste operera senor å flytta på delar i foten, kanske flera operationer, ha ont, inte kunna krypa, springa, gå ordentligt, stöd skor långt upp i ålder.
NEJ tack, det livet vill jag inte leva och inte heller låta ett barn uppleva.
Kan förklara för dig, vi har varit på ultraljud och man misstänker att det är fel på fötterna på fostret.
men vet inte säkert för det är för litet för att fastställa det så vi har återbesök om två veckor.
Jag och min man funderade på hur vi skulle göra om det visade
sig vara fel på fötterna och jag skrev denna tråd.
Vi har nu bestämt oss att vi ska avbryta om fel på fötterna upptäcks på nästa ultraljud.
Vi vill inte ha ett barn med någon typ av funktionsnedsättning, vi vill leva ett gott liv med friska barn annars nöjer vi oss gott och väll med våran friska son vi har idag.
Är inget monster för att jag inte vill leva ett begränsat liv med läkarbesök och ett barn som har ont, behöver gipsa fötterna, ha skenor som stör å gör ont, som måste operera senor å flytta på delar i foten, kanske flera operationer, ha ont, inte kunna krypa, springa, gå ordentligt, stöd skor långt upp i ålder.
NEJ tack, det livet vill jag inte leva och inte heller låta ett barn uppleva.
Nej. Om fostret hade riskerat allvarlig sjukdom, invaliditet, stort lidande, eller krävt ständig vård ja. Men klumpfot? Absolut inte.