• humlan00

Klumpfot, abort eller inte?

Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.

om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?

• Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?
  • humlan00
    Anonym (Håller med) skrev 2022-03-26 08:34:13 följande:
    Fast du kan ju aldrig någonsin vara hundra på att ditt barn i 18 år inte kommer få ett funktionshinder.

Om du aborterar detta barn och nästa barn visar sig ha problem som bara märks efter ett tag, ska det barnet ha med sig att mamma hade önskat att det aborterats pga att det hade en funktionsvariation? Eller dög det för att det inte visade sig på    UL? Hur tänker du kring sånt?
    Såklart inte. Men kan jag se via NIPT andra tester, ultraljud att barnet har någon avvikelse som kommer kräva lång läkarvård utan garantier på att det kommer blir bra eller att den inte kommer få en normalt liv då väljer jag att undvika det när man kan. Jag vill inte leva ett liv med ett barn som kräver läkarvård och som inte kan leva som den vill, ta upp tiden från min nuvarande son för att behandla ett barn som inte är friskt. Kan jag så undviker jag det.
    Hade det uppstått vid förlossning eller senare i livet är det en helt annan sak. 
  • humlan00
    Anonym (Sanna) skrev 2022-03-26 08:23:06 följande:
    Nästa barn har säkert spalt, så ska du ha ihjäl den med.
    ?Sanna? har du barn själv? Med handikapp, funktionsnedsättningar, kromosomavvikelse, Peva, gomspalt?
  • Anonym (Lisa)

Kära du!

Vilket tufft läge! 
    Avbrytande eller inte går ju aldrig att ge det rätta svaret på. Alla familjer har olika förutsättningar och omständigheter, olika historier i bagaget osv.

Vad du (och din ev partner) än landar i så kommer ni att göra det av kärlek till ert barn.

Lycka till!

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:45:54 följande:
    Såklart inte. Men kan jag se via NIPT andra tester, ultraljud att barnet har någon avvikelse som kommer kräva lång läkarvård utan garantier på att det kommer blir bra eller att den inte kommer få en normalt liv då väljer jag att undvika det när man kan. Jag vill inte leva ett liv med ett barn som kräver läkarvård och som inte kan leva som den vill, ta upp tiden från min nuvarande son för att behandla ett barn som inte är friskt. Kan jag så undviker jag det.
    Hade det uppstått vid förlossning eller senare i livet är det en helt annan sak. 

Fast vad är normalt? 

Du menar alltså att samma problem skulle du i ena fallet vara okej med att det tog tid från din son men i andra fallet inte. Förstår du vilken känsla det skulle ge ett barn som fick problem längre fram - att det hade tur som fick skadan eller problemet senare så mamma inte aborterade mig? 

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:49:41 följande:
    ?Sanna? har du barn själv? Med handikapp, funktionsnedsättningar, kromosomavvikelse, Peva, gomspalt?
    Vet inte om Sanna har det men jag har det i min familj. Du hade valt att abortera flera av mina närmsta släktingar med ditt resonemang, människor som levt härliga liv, skaffat lyckliga familjer och bidragit till samhället.
  • Anonym (Sanna)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:49:41 följande:
    Jag har fyra barn - två med funktionsnedsättningar - inget som syns på ultraljud dock - men HADE det gjort det hade jag inte haft ihjäl dem för det.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:19:35 följande:

Å hur mår ni å vad har ni för liv som orkar lägga tid på att kommentera inlägg med att skriva massa elaka kommentarer å skuldbelägga andra mammor. SKÄMS PÅ ER.

Nej, jag kommer inte skämmas här när du ställer en fråga men inte gillar alla svar du får.

Jag tycker att det är ett väldigt underligt tankesätt att hävda att abort pga klumpfot är helt okej för att der skulle ta massa tid och energi, men om barnet tar massa tid och energi av något du inte ser på UL så är det okej. Då låter det mer som att det inte är tiden och energin i sig som är problemet men att du inte egentligen vill acceptera folk ens med minsta avvikelse. Kan du däremot inte förhindra det så får du väl acceptera det liksom - men hur tror du det barnet kommer må när det förstår din inställning till dess proble?
  • Anonym (Trollvarning)

TS valde ändå att fråga på ett forum, så då får hon vara beredd på kritik! 

Sen kan man ju fråga varför hon ens valde att fråga då hon redan bestämt sig för abort? 

Men all lycka till dig TS med aborten, jag hoppas den går smärtfritt till och att beslutet känns rätt för dig. Till syende och sist är det det viktigaste, även om vi står långt ifrån varandra i denna fråga. 

• mari123

Jag tycker det är tveksamt om man ska få veta sådant som "klumpfot" på UL! Går väl att operera(?) och varför ska man veta om det större delen av grav.?

Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?