• Cheneyney

Vi som startar IVF 2022

Tyckte det var dags att starta upp ett nytt inlägg för oss som startar IVF 2022.

Vi är ett par i 30 och 31 års ålder, inga barn sen innan. Försökt bli gravid sen 2018 då vi fick ett missfall. Sen kom corona, och dem hittade cellförändringar på mig, så vår resa har varit full med bakslag och tagit tid!! Men nu står vi här i början på vår första ivf och är så taggade!!! 

Vi är idag inne på dag 2 med sprutor, tar Bemfola. Ska på söndag börja med fyremadel, och den gör mig aningens nervös då den inte ska vara så trevlig. 
    Någon som sitter på tips för den, ska man "hugga" in den snabbt eller vad är lättast? :) 
  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2022
  • Cheneyney
    Cacan8 skrev 2022-03-21 17:49:31 följande:

Cheneyney: Jag blev framflyttad med Fyremadel en dag pga att äggblåsorna inte utvecklats supermycket i fredags, och Bemfola utökades med fler injektioner. De sa att när man gör det här första gången får man gå på fler vul så de kan kolla hur allt utvecklas och så justeras sprutorna efter det. Men misstänker att det inte är något problem att ta Fyremadel "för tidigt", den skickar ju bara en signal om att skjuta upp ägglossningen :) 
    Däremot behövde jag ju som sagt ta mer Bemfola. Har du vul innan ditt Bemfola (om det är det du går på) tar slut? 

Mitt första vul är ju imorgon, och då har jag tagit 6 sprutor, fick 7 st utskrivna. Antar att jag kommer få mer utskrivet. Har tagit bemfola 150 änsålänge. Men mina värden är väl bra(oförklarlig barnlöshet) samt ganska ung så dem ville nog börja ganska lugnt, får se om dem vill öka på imorgon.

Lär säkert få gå på fler vul i veckan kan jag tänka mig :)

Hur gör ni med jobb osv med alla dessa besök?
    Jag har berättat för min arbetsledare och chef, som är väldigt stöttande. Vi får dessutom gå på läkarbesök på arbetstid vilket är otroligt skönt. 
  • Sola13
    Cheneyney skrev 2022-03-21 22:07:54 följande:
    Vad kul! Mina upplevelser av dem är superbra!!! Både läkare och sköterskorna jag träffat har varit helt fantastiska. Ringde även jouren en söndag och fick prata med en av överläkarna, som dessutom ringde upp några timmar senare och kollade läget.

Jag var supertaggad för sprutorna, längtade så. Känns som att det börjar hända något liksom. Sen är dem kanske inte så roliga att ta, men, no pain - no gain. :) 
    Det gör mig så glad att höra!!! Är så spänd inför mötet imorgon! så glad att du har haft en bra upplevelse so far och känns lite skönt att ha någon som genomgår processen på samma ställe! Bor ni i Malmö, eller har ni långt att ta er? Jag är halvt nålrädd, men tänker att man bara får koppla bort och gå på autopilo, bara att göra! Får se hur jag känner när jag väl ska göra det sen hehe 
  • Mimzan

Är det någon som kan lära mig oxå att svar till en specifik person?! ha ha fattar inte hur man gör. Ringde igår och kollade hur det gått med äggen, 5 befruktade så hoppas dom är starka o bra. Insättning idag, sen är det den jobbiga väntan. 

Tycker ändå allt gått snabbt när man väl drog igång med sprutor besök, eller vad känner ni? 

• Cheneyney
    Sola13 skrev 2022-03-22 09:58:29 följande:
    Det gör mig så glad att höra!!! Är så spänd inför mötet imorgon! så glad att du har haft en bra upplevelse so far och känns lite skönt att ha någon som genomgår processen på samma ställe! Bor ni i Malmö, eller har ni långt att ta er? Jag är halvt nålrädd, men tänker att man bara får koppla bort och gå på autopilo, bara att göra! Får se hur jag känner när jag väl ska göra det sen hehe 
    Hur har allt gått? :)
    Vi bor i Helsingborg, så har ju en liten bit att åka, men kunde varit värre antar jag. Bor ni nära?

Det kommer gå bra, bemfolan som jag tar känns inte alls, spännande att se vilket du får :)

Jag har börjat må ganska illa nu, magen är total kaos och den är vanligtvis rätt tålig. Undrar om detta är en fin biverkning jag fått, hehe. 
  • Cheneyney
    Mimzan skrev 2022-03-23 08:32:14 följande:

Är det någon som kan lära mig oxå att svar till en specifik person?! ha ha fattar inte hur man gör. Ringde igår och kollade hur det gått med äggen, 5 befruktade så hoppas dom är starka o bra. Insättning idag, sen är det den jobbiga väntan. 

Tycker ändå allt gått snabbt när man väl drog igång med sprutor besök, eller vad känner ni? 

Du trycker på det lilla kugghjulet på det inlägg du vill svara, därefter trycker du på citera :)

Oj, här går det undan! Hoppas det tar sig! Skrattande
    Väl vid sprutstart går det fort, tiden har bara sprungit iväg. 
  • Cheneyney
    Sonens Mamma skrev 2022-03-22 15:39:34 följande:

På fredag har jag fått tid för äggplock. Nu känns det mer verkligt.

Ååh så spännande! Hur mår du i övrigt? Känner du av sprutorna något? :) 
  • Cacan8

Vul idag - 23 äggblåsor, 13 de tror mognar på tills fredag när det blir äggplock. Kommer inte få göra ET den här cykeln pga risken för överstimulering, så sjukt besviken över det. Allt känns som en enda lång väntan som aldrig tar slut och kroppen som en försökskanins. Men om allt går bra och det finns något att frysa in, fryses allt in och sen blir det FET. Fattar inte riktigt när det blir. Tror jag ska ha någonslags låtsasmens efter äggplocket och sen på nästa "riktiga" mens ska jag preppas för FET. 

Är också lite missnöjd med att jag egentligen borde göra äggplock på lördag eller söndag, men kliniken har inte helgöppet. Så jag ska göra det lite för tidigt. Hoppas det ändå finns mogna ägg... 

Ser fram emot äggplocket men det blev ett sånt antiklimax av att inte få göra ET nu. Men försöker tänka på allt jag kan göra fram tills FET - hårdträna, äta chark och annat kul haha! 
    Känner mig inte särskilt orolig över att det ska göra ont, tror jag klarar det mesta (återkommer på fredag hahaha). 

Idag värkte verkligen äggstockarna, varje steg på promenaden strålade rakt upp i livmodern! Men är jag still är det lugnt. 

Sista sprutan idag, blev Suprefact istället för Ovitrelle pga överstimulering. Den var lite trixig för man ska själv dra in vätskan i sprutan och det blir lätt luftbubblor som man sen måste bli av med. Men den gjorde inte ont. Sambon har sprutat mig alla gånger, tycker det är skönt att slippa göra det själv. 

Hur går det för alla er andra??

• Cacan8

Mimzan: Hur gick insättningen?? Känns den något alls? 

Tycker också det gått snabbt med sprutorna. Allt som är schemalagt är skönt, bara att checka av. Väntan är ju verkligen värst! Innan ivf att vänta på bim, nu att vänta på att få veta hur det gått för äggen, sen att vänta på FET för min del, och sen vänta på bim igen. Blir g a l e n av all väntan. Vet verkligen inte hur man ska göra för att livet ska handla om något annat än väntan på ett plus :( 

• Mimzan
    Cacan8 skrev 2022-03-23 21:35:26 följande:

Mimzan: Hur gick insättningen?? Känns den något alls? 

Tycker också det gått snabbt med sprutorna. Allt som är schemalagt är skönt, bara att checka av. Väntan är ju verkligen värst! Innan ivf att vänta på bim, nu att vänta på att få veta hur det gått för äggen, sen att vänta på FET för min del, och sen vänta på bim igen. Blir g a l e n av all väntan. Vet verkligen inte hur man ska göra för att livet ska handla om något annat än väntan på ett plus :( 

Det gick bra, kändes ingenting o man fick se det lilla ägget innan det sögs in i katetern o sen livmodern. 
    Ja, den eviga väntan. Fast detta känns annorlunda mot varje gång jag väntat efter ägglossning i verkliga livet. Nu känns det mer mekaniskt o man vet att det finns något där inne som kan fastna eller inte.  

Fick 2 kanske 3 till frysen så det är ju bra att slippa äggplock om det blir en gång till. 

Håll ut snart är det din tur för insättning, bättre dom väntar om kroppen är överstimulerad även om jag förstår att man vill komma vidare. 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2022