• Cheneyney

Vi som startar IVF 2022

Tyckte det var dags att starta upp ett nytt inlägg för oss som startar IVF 2022.

Vi är ett par i 30 och 31 års ålder, inga barn sen innan. Försökt bli gravid sen 2018 då vi fick ett missfall. Sen kom corona, och dem hittade cellförändringar på mig, så vår resa har varit full med bakslag och tagit tid!! Men nu står vi här i början på vår första ivf och är så taggade!!! 

Vi är idag inne på dag 2 med sprutor, tar Bemfola. Ska på söndag börja med fyremadel, och den gör mig aningens nervös då den inte ska vara så trevlig. 
    Någon som sitter på tips för den, ska man "hugga" in den snabbt eller vad är lättast? :) 
  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2022
  • Malin 845
    Solstrålar11 skrev 2022-04-03 16:16:12 följande:

vad skönt att höra att det ändå gått bra! Kanske man inte behöver vara så orolig..???? det är nog mycket att tänka på ändå runt alltihopa. 

Cheneyney- vad spännande, får man fråga hur många ägg du fick ut?  Får Inte till att svara,

Nu frågade du ju någon annan, men jag tänker att det varierar mycket hur många ägg de får ut samt hur många som befruktas så jag svarar med :). Jag fick ut 6 ägg och av dem kunde en blastocyst frysas samt återföring av ett blastocyst :). Jag fick höjd dos till denna omgången för att få ut fler :). 
  • Cheneyney
    Solstrålar11 skrev 2022-04-03 16:16:12 följande:

vad skönt att höra att det ändå gått bra! Kanske man inte behöver vara så orolig..???? det är nog mycket att tänka på ändå runt alltihopa. 

Cheneyney- vad spännande, får man fråga hur många ägg du fick ut?  Får Inte till att svara,

Ja, jag hade också läst vad folk sagt och tänkte att det kan bli hur som. Ville vara förberedd på att det kunde vara hemskt, men hoppades att det inte skulle vara det. För dem flesta går det ju faktiskt smidigt :)

Vi fick ut 11 ägg, 5 befruktade normalt. Har återföring imorgon på dag 5, hoppas att allt går som det ska! 
  • Solstrålar11
    Cheneyney skrev 2022-04-03 17:13:04 följande:
    Ja, jag hade också läst vad folk sagt och tänkte att det kan bli hur som. Ville vara förberedd på att det kunde vara hemskt, men hoppades att det inte skulle vara det. För dem flesta går det ju faktiskt smidigt :)

Vi fick ut 11 ägg, 5 befruktade normalt. Har återföring imorgon på dag 5, hoppas att allt går som det ska! 

jaa man får ha i tanken att man kan få något underbart så då är det värt de?? Så spännande! håller tummar och tår såklart! Ha du/ ni barn sedan innan? 

• Solstrålar11

Malin 845 - okej det kan skilja mycket. Jag läste du hade återfört så håller tummar för dig också att det blir plus på stickan! :) 
    jag Har bara läst och hört att om man har många ägg för utplockat kan resultatet bli dålig kvalite.. har pco och innan min behandling blev avbruten Så hade jag nog 25 mogna äggblåsor för plock

• Cheneyney
    Solstrålar11 skrev 2022-04-03 20:53:07 följande:

jaa man får ha i tanken att man kan få något underbart så då är det värt de?? Så spännande! håller tummar och tår såklart! Ha du/ ni barn sedan innan? 

Eller hur, det kommer gå toppen för dig med! :)
    Vi har inga barn sen innan, ett missfall 2018, sen kämpat på sen dess... 
    Själv? 
  • Malin 845
    Solstrålar11 skrev 2022-04-03 21:02:09 följande:

Malin 845 - okej det kan skilja mycket. Jag läste du hade återfört så håller tummar för dig också att det blir plus på stickan! :) 
    jag Har bara läst och hört att om man har många ägg för utplockat kan resultatet bli dålig kvalite.. har pco och innan min behandling blev avbruten Så hade jag nog 25 mogna äggblåsor för plock

Första cykeln slutade tyvärr i missfall. Är på vår andra ivf cykel nu :) lycka till, till dig med!
  • Solstrålar11
    Cheneyney- jaa det är det ända man får tänka :) 
    okej tråkigt att höra.. jag har inga barn men sambo 2 sen tidigare så vi lever varann v liv..
  • Cacan8
    Solstrålar11 skrev 2022-04-02 22:24:51 följande:

Vad kul att det finns fler att få följa! och att det går bra. Går genom landstinget på livio i Umeå. gick igenom en behandlingen med Bemfola/fyramadel, tagit alla sprutar sedan fick jag corona ? avbruten behandling och vänta på nästa mens för nytt försök. 

Är väldigt orolig för äp- ni som gjort hur känns det? 

Äggplocket verkar vara väldigt individuellt. Jag fick 2 alvedon och en lugnande tablett innan, sen smärtlindring intravenöst och när den började verka bedövade de i slidan. Jag kände absolut ingenting - varken bedövningen eller plocket. När de nästan var färdiga med äggblåsorna på första äggstocken kände jag som en liten spänning och sa till, och då fick jag mer smärtlindring. 
    De plockade 24 äggblåsor så de höll på en stund. Gick verkligen hur bra som helst. Försök att inte oroa dig utan go with the flow. De kan alltid ge dig mer smärtlindring och ingen i denna tråd verkar ha haft jätteont av plocket :) Lycka till!

Resultat av mina 24 äggblåsor blev 12-13 befruktade varav samtliga långtidsodlades och det blev 5 till frysen. Eftersom jag varit gravid förut (MA) så hoppas jag att någon av dessa snöflingor tar sig när det är dags! 
  • Cacan8
    Solstrålar11 skrev 2022-04-03 21:02:09 följande:

Jag har också PCO och hade som sagt 24 äggblåsor. Samtliga innehöll mogna ägg, 12-13 blev befruktade och 5 gick till frysen (och jag är nästan 40 år). Tror inte det där med dålig kvalitet är sant faktiskt, har också läst om det men bara här så jag tror att det är något som någon fått för sig. Ny forskning visar att sannolikheten att bli gravid genom ivf ökar om man har runt 20 äggblåsor vid plock, och dagens frysteknik är så bra att det inte spelar roll om du får återföring med fryst blastocyst. Vi PCO:are har stor fördel vid ivf även om vi har svårare att bli gravida på "naturlig" väg. Tänk positivt (hatar själv att höra det men försöka kan vi ju haha) :)  
Svar på tråden Vi som startar IVF 2022